خبرگزاری کار ایران

وزیر نفت در جمع خبرنگاران:

اصل بدهی واردات گاز از ترکمنستان را تسویه کردیم

asdasd
کد خبر : ۱۳۶۵۰۵۸

وزیر نفت گفت: تمام بخش اصلی بدهی‌مان بابت واردات گاز که در دوره‌ها و دولت‌های قبل اتفاق افتاده بود را این دولت تسویه کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، جواد اوجی وزیر نفت در پایان جلسه هیات دولت با حضور در جمع خبرنگاران عنوان کرد: خوشبختانه در دولت مردمی آقای رئیسی یکی از محورها بحث دیپلماسی انرژی بود که هم در وزارت نفت و هم وزارت امور خارجه تلاش‌های خوبی انجام شد. یکی همین بحث حوزه انرژی با کشور ترکمنستان بود که هفته گذشته شاهد بودید خوشبختانه تمام بخش اصلی بدهی‌مان بابت واردات گاز که در دوره‌ها و دولت‌های قبل اتفاق افتاده بود را این دولت تسویه کرد.

وی افزود: اصل بدهی واردات گاز از ترکمنستان را که عدد سنگینی هم بود خوشبختانه طی این ۲۰ ماه پرداخت کردیم و بحث واردات گاز، ترانزیت گاز، سوآپ گاز و سهم تجارت گاز در منطقه را با اتفاقات خوبی که در برنامه هست هم با ترکمنستان هم با کشورهای همسایه افزایش می‌دهیم. برخی سوال می‌کنند که چطوری است که جمهوری اسلامی دارنده دومین ذخایر گازی است ولی گاز وارد می‌کنیم؟ روسیه هم اولین ذخایر گازی دنیا را دارند. شما آمارش را نگاه کنید هم واردات دارد هم صادرات دارد. هم ترانزیت و سوآپ دارد این سهم تجارت است ما هم همین کار را می‌کنیم که الحمدلله دستاوردها و موفقیت‌های خیلی خوبی را داشتیم.

وزیر نفت با تاکید بر اینکه افزایش سهم ایران در تجارت انرژی در منطقه با کشورهای همسایه را در دستور کار داریم، گفت: بحث دیگر در رابطه با کشورهای آمریکای لاتین است. خوشبختانه اتفاقات خوبی طی این ۲۰ ماه در حوزه نفت و گاز و پالایشگاهی و پتروشیمی اتفاق افتاد از همه مهم‌تر رفتن به سمت پالایشگاه‌های فراسرزمینی بود که یک اتفاق خوب بعد از انقلاب برای اولین بار رقم می‌خورد و آن استفاده از ظرفیت پالایشگاه‌های فراسرزمینی خارج از کشور است.

وی ادامه داد: از این ظرفیت‌ها برای فرآورش نفت، جلوگیری از خام فروشی و ایجاد ارزش افزوده بالاتر استفاده می‌کنیم.

اوجی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چه قراردادهایی برای تبدیل شدن ایران به هاب گازی خاورمیانه امضا شده و چه اقداماتی در دستور کار است، توضیح داد: جمهوری اسلامی ایران امروز با بیش از ۳۳ تریلیون متر مکعب گاز قابل استحصالی که دارد و همچنین با بهره مندی از موقعیت جغرافیایی خوب، برنامه‌ریزی‌های لازم توسط وزارت نفت در این رابطه صورت گرفته است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه شبکه گازی و خطوط انتقال ایران در منطقهو جهان بی نظیر ست هاب گازی شدن ایران با وجود حجم ذخایر گازی و زیرساختی کشور، کاملا مهیا است و تحقق این هدف در دستور کار وزارت نفت قرار دارد.

وزیر نفت افزود: همچنین افزایش سهم ایران در تجارت انرژی با کشورهای همسایه در منطقه در برنامه های وزارت نفت قرار دارد. 

وی در رابطه با آخرین وضعیت جایگاه های سوخت گفت: تمامی بنزینی که در ۱۰ پالایشگاه کشور فرآورش می‌شود، استاندارد یورو را دارد. 

اوجی با تاکید بر اینکه مشکلی در بحث بنزین در کشور وجود ندارد، خاطر نشان کرد: تولید بنزین در ۳ پالایشگاه کشور در حد یورو ۵ است.

وی با بیان اینکه مردم هیچ نیازی به استفاده از مکمل ها در جایگاه های بنزین ندارند، اظهار داشت: بازرسان در مناطق و ناحیه های عملیاتی شرکت پخش به طور مداوم سرکشی می کنند و اگر تخلفی مشاهده شود، قطعا برخورد خواهد شد.

وزیر نفت در رابطه با استفاده از کارت سوخت شخصی خودروها نیز از مردم خواست از کارت سوخت های خود استفاده کنند و توضیح داد: در بسیاری از جایگاه ها ، تعداد کارت سوخت جایگاه‌داران کاهش یافته است زیرا کارت جایگاه داران برای آن دسته از مردمی است که کارت خود را به همراه ندارند و یا کارت خود را گم کرده اند تا بتوانند به صورت اضطرار از این کارت جایگاه بهره ببرند.

خبر در حال تکمیل می باشد...
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز