خبرگزاری کار ایران

وزیر علوم:

اگر به همسو کردن منافع ملی با منافع بین‌الملل توجه کنیم، دنیا حامی ما خواهد بود

asdasd
کد خبر : ۱۳۶۲۷۵۸

وزیر علوم گفت: اگر تلاش کنیم منافع ملی ما با منافع حقوق بشری و بین‌المللی همسو باشد جایگاه ما در دنیا تاثیرگذار خواهد بود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نخستین جشنواره ملی آثار و تالیفات حقوقی بین‌المللی صبح امروز در سالن شماره ۲ اجلاس سران برگزار شد.

زلفی‌گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در این مراسم گفت: برای اینکه از وقت استفاده کنیم چند نکته را لازم است، عرض کنم. نکته اول اینکه در دنیا و کشورهای پیشرفته، نخبه‌ترین استعدادها و با استعدادترین فرزندشان را هدایت می‌کنند تا در علوم انسانی درس بخوانند اما چیزی که در ایران وجود دارد برعکس آن است. اما خدا را شکر می‌کنیم که مستعدترین فرزندان این کشور به دانش حقوق روی می‌آورند.

وی افزود: در دنیا، کشورهای پیشرفته مدیریت کلان جامعه را به دست نیروهای خودی می‌گذارند و اگر مهاجران را بپذیرند،  به آنان در مدیریت کلان میدان نمی‌دهند.  نخبه‌ترین و مستعدترین نیروهای خود را به فراگرفتن دانش حقوقی می‌فرستند تا سیاست‌گذاری در دست خودشان باشد. یعنی مدیریت کلان جامعه توسط نخبگان خودی انجام می‌شود اما ما در این قسمت از این موضوع غافل ماندیم. ما در موارد مهم توزیع استعداد را نداریم اما در موضوع حقوق این مشکل را نداریم.

وزیر علوم تصریح کرد: رشته حقوق بین‌الملل باید مورد توجه باشد. اگر ما در دعاوی بین‌المللی توانمند نباشیم، نیروهای متخصص نداشته باشیم و بخواهیم از ظرفیت وکلای خارجی استفاده کنیم، امکان دارد در مواردی خاص آسیب جدی به کشور ما وارد شود اگر مجبور شویم اطلاعات سری خود را به وکلای خارجی بدهیم، ممکن است به ضرر منافع ملی ما باشد.

زلفی‌گل تصریح کرد: کشور ما به دلیل آنکه در چهارراه عبور و مرور کشورهای دیگر قرار دارد، دارای اقلیم چهار فصل و دارای منابع گاز و نفت فلزی مختلف است، همیشه مورد توجه ویژه جهان قرار داریم. ما باید قدر مزیت نسبی خود را بدانیم. یقینا در این موضوع حقوق بین‌الملل باید سرآمد باشد. امروز دنیا توجهی به مزیت نسبی نمی‌کند. در دنیا، صرفا متکی به مزیت سنبی نیستند و به مزیت ایجابی توجه می‌کنند. از دانش و فناوری استفاده می‌کنند و آن چیزی را که ندارند، استفاده می‌کنند. اگر نیازآفرینی برای آینده نداشته باشیم قطعا در آینده خواهیم باخت. بحث علوم شناختی، هوش مصنوعی، ده‌ها و صدها نوآوری جدید باعث رشد دانش بشری می‌شود تا با کمک آن کشورها غنی شود.

وی تصریح کرد: اگر می‌خواهید کشورگشایی کنید، محکوم هستید. اما اگر کشورگشایی در دنیای فناوری داشته باشید، روا است. وقتی دانش و فناوری خود را به کشورهای دیگر صادر کنید، آن کشورها را تسخیر کردید. ما باید قدرت پیش بینی داشته باشیم که آینده به چه چیز نیاز دارد و آن را فراهیم کنیم. بدون داشتن حقوق بین‌الملل نمی‌توانیم بهره‌وری درست داشته باشیم.

زلفی‌گل تصریح کرد: هرکجا از حقوق بین‌المال درست استفاده کردیم، منابع کشور تامین شده است. مصداق بارز آن ملی شدن صنعت نفت بود و مصداق دیگر صدور قطعنامه پس از جنگ تحمیلی بود. سرآمدان ممتازی درباره حقوق بین الملل داریم که باید از ظرفیت آنان استفاده کنیم. اما ما باید سرمایه نمادین خود را افزایش دهیم. سرمایه نمادین انسان‌هایی هستند که اگر از آنان در حوزه‌های تخصصی استفاده کنیم، به آن حوزه وجاهت می‌دهند. اگر سرمایه‌گذاری نکنیم، یقینا باید چند برابر آن را هرینه کنیم. ما باید امکان حضور دانشجویان حقوق بین الملل را در کارآموزی حقوق بین‌الملل فراهم کرده و امکان دعاوی حقوقی شرکت دهیم و از نظرات آنان استفاده کنیم اما اگر نکنیم باید چند برابر هزینه کنیم.

وی افزود: ما در راهبردهای فکری وزارت علوم اعتقاد داریم، فکر از حکمیان و اجرا با حاکمان است شما دانشمند هستید، فکرتان فعال است و شما باید بگویید مسئولان چه کاری باید انجام دهند. ما باید باور داشته باشیم هزینه کردن ایجاد سرمایه است و در نهایت حیثیت و منافع ملی ما را تامین می‌کند

وی گفت: نکته دیگری که باید به آن توجه کرد و مجلس شورای اسلامی باید به آن توجه کند این است که مقررارت و قوانینی که تصویب می‌کند باید به پیوست حقوق بین‌المللی آن هم توجه ویژه داشته باشد چون بسیار ضروری است. مخصوصا قوانینی که حساسیت بین‌المللی و حقوقی دارد.

زلفی‌گل تصریح کرد: بحث هم‌افزایی علمی دانشمندان دنیا باید مورد توجه قرار بگیرد. باید از دانشمندان و نخبگان حقوق بین‌الملل سراسر دنیا استفاده کنیم تا یک دیپلماسی حقوق بین‌الملل را ایجاد کرده و گسترش دهیم. ما باید به علم فراملی نیز توجه کنیم و برگزاری همایش بین‌المللی باید در برنامه‌های معاونت حقوقی و حقوق بین‌الملل وجود داشته باشد. آخرین نکته همسو کردن منافع ملی با منافع بین‌المللی است اگر به این موضوع توجه کنیم، دنیا حامی ما خواهد بود. اگر تلاش کنیم منافع ملی ما با منافع حقوق بشری و بین‌المللی همسو باشد جایگاه ما در دنیا تاثیرگذار خواهد بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز