خبرگزاری کار ایران

وزیر علوم:

جوانان در صورت داشتن شغلی متناسب با تخصص خود، به موقع تشکیل خانواده می‌دهند

asdasd
کد خبر : ۱۳۵۹۹۱۷

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: اگر جوانان شغلی متناسب با تخصص خود داشته باشند، به موقع تشکیل خانواده می دهند، امید و نشاط در جامعه گسترده می شود و شاهد مهاجرت بخشی از نخبگان نخواهیم بود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمدعلی زلفی‌گل، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در افتتاح نمایشگاه کار دانشگاه تهران گفت: باید تلاش کنیم نهضت اشتغال را به پروژه ملی کشور تبدیل کنیم و همه امکانات کشور را برای تحقق این هدف بسیج کنیم.

وزیر علوم تصریح کرد: اگر جوانان شغلی متناسب با تخصص خود داشته باشند، به موقع تشکیل خانواده می دهند، امید و نشاط در جامعه گسترده می شود و شاهد مهاجرت بخشی از نخبگان نخواهیم بود. یکی از وظایف آموزش عالی تبدیل پروژه ملی اشتغال به نهضتی ملی است. دانشگاه تهران پرچم دار این اقدام شده و امیدواریم صداوسیما نیز کمک کند و در فرهنگسازی برای فرهنگ کارآفرینی کنار ما باشد.

زلفی‌گل ادامه داد: دانش قدرت آفرینش می دهد و دانشگاه منشا آفرینش است. فرهنگ آفرینی، نوآفرینی، کار آفرینی و ایجاد مزیت های جدید وظیفه دانشگاه است. یکی از نکاتی که دانشگاه باید به آن توجه کند استفاده از مزیت های نسبی کشور است یعنی استفاده از امکاناتی که داریم مانند اقلیم چهار فصل، منابع طبیعی و...اینکه خام فروشی نکنیم، از منابع درست استفاده کنیم و... نیاز به استفاده از دانش دانشگاه دارد، اما نقش دانشگاه ها باید فراتر باشد.

زلفی‌گل تاکید کرد: دانشگاهی دانشگاه است که مزیت آفرینی کند و مزیت های جدیدی که وجود ندارد را خلق کند. از طریق علم و دانش می توان مزیت های جدیدی را طرح کرد و نیازها را پیش بینی کرد و ببینیم نسل آینده چه نیازهایی خواهد داشت و بستر سازی نرم و سخت افزاری مغزافزاری لازم است.

او گفت: برنامه توسعه هفتم به زودی تقدیم مجلس می شود و دانشگاهیان باید کمک کنند این برنامه کامل شود. فکر از حکیمان و اجرا از حاکمان باید باشد. دانشگاهیان باید شش برنامه توسعه قبلی را بررسی و نکات آن را عیان کنند و به نمایندگان مجلس تذکر و اطلاع بدهند که به چه نکاتی باید توجه کرد.

وزیر علوم یادآور شد: دانشگاهیان باید فکر تصویب و تدوین قوانین را انجام دهند و حاکمان باید در هر دوره ای بر اساس دانش دانشگاهیان عمل کنند.

او افزود: دانشگاهیان باید به قانون گذاران ما بخصوص حالا در برنامه توسعه هفتم و به ویژه در حوزه فناوری کمک کنند. آینده مربوط به نسل جوان است و در دانشگاه صرفا وظیفه نداریم دانش نظری دانشجویان را افزایش دهیم. دانشگاه نقش فرهنگ آفرینی و پرورش و تربیت هم دارد. ما باید بحث استاد راهنما در مقطع کارشناسی را جدی بگیریم این نقش عملا به حاشیه رفته است.

زلفی‌گل ببان کرد: برای هر ورودی در هر رشته ای یک استاد راهنما در نظر بگیرید و امتیازاتی برای آنها تعریف کنید تا بتوانند راهنمایی کافی ارائه کنند.اگر هر استاد راهنمایی ورودی های جدید را مانند فرزندان خود ببیند حتی شماره همراه خودش را به دانشجویان بدهد و در کنار دانشجویان باشد اثرات خوبی دارد.

او اضافه کرد: خیلی از مشکلات دانشجویان ما اگر ارتباطی صمیمانه با آنها داشته باشیم قابل حل است. در آیین نامه پژوهانه که به دانشگاه ها صادر می شود، هر عضو هیأت علمی تا ۲۵ درصد از پژوهانه خود را می تواند در زمینه کار فرهنگی با دانشجویان اختصاص دهد. بنابراین امیدوارم نوع نگاه جامعه دانشگاهی نیز صرفا دانش نظری نباشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز