خبرگزاری کار ایران

معاون آموزش ابتدایی:

گروه‌بندی دانش‌آموزان به «قوی» و «ضعیف» شایسته نیست

گروه‌بندی دانش‌آموزان به «قوی» و «ضعیف» شایسته نیست
کد خبر : ۱۶۳۴۷۲۸

رضوان حکیم‌زاده در آیین تجلیل از معلمان نمونه شهرستان‌های استان تهران گفت: شایسته نیست دانش‌آموزان را براساس قوی و ضعیف گروه‌بندی کنیم.

به گزارش ایلنا، رضوان حکیم‌زاده، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش‌وپرورش در آیین گرامیداشت هفته معلم و تجلیل از معلمان نمونه کشوری شهرستان‌های استان تهران که با حضور جمعی از مسئولان ارشد وزارتخانه، ائمه جمعه، فرمانداران و مدیران استانی برگزار شد، با اشاره به جایگاه بی‌بدیل معلم در نظام تعلیم و تربیت، گفت: بسیار خوشحال و شاکر خداوند هستم که این فرصت فراهم شد تا به صورت حضوری از معلمان عزیز قدردانی کنم. امیدوارم تلاش‌های ارزشمند شما در دنیا و آخرت توشه راهتان باشد. 

وی با اشاره به تفاوت اساسی هفته معلم امسال با سال‌های گذشته، تأکید کرد: برای نخستین‌بار، آموزش‌وپرورش در صدر اولویت‌های رئیس‌جمهور محترم و محبوب، جناب آقای دکتر پزشکیان قرار گرفته است و این موضوع امیدبخش تحولی بنیادین در نظام آموزشی کشور است. 

معاون آموزش ابتدایی با طرح این پرسش که «معلم خوب کیست؟» گفت: همه ما می‌دانیم که معلمان نمونه‌ای که امروز تجلیل می‌شوند، نماینده هزاران معلم فداکار، زحمتکش و پرتلاش در سراسر ایران‌اند که در شرایط گوناگون، از کانکس‌های عشایری گرفته تا مدارس مناطق صفر مرزی، چراغ دانایی و توانایی را روشن نگه می‌دارند. اما آنچه در ذهن‌ها ماندگار می‌شود، نه صرفاً دانش علمی، بلکه ویژگی‌های شخصیتی معلم است؛ دلسوزی، مهربانی، حمایت، توجه به مشکلات دانش‌آموز و توانمندی در تغییر مسیر زندگی او. 

وی افزود: ما پیرو مکتبی هستیم که پیامبر گرامی اسلام، بزرگ‌ترین معلم و مربی تاریخ، الگوی ماست. خداوند در قرآن کریم، ویژگی‌های شخصیتی پیامبر را برجسته می‌کند؛ معلمی که از جنس مردم است، فاصله نمی‌گیرد، کلاس نمی‌گذارد، بی‌واسطه و صمیمی در کنار امت خود قرار دارد. این همان الگویی است که معلمان ما نیز برخوردار از آن هستند. 

حکیم‌زاده با اشاره به برخی رفتارهای نادرست تربیتی رایج در مدارس، بر لزوم بازنگری جدی در روش‌های آموزشی تأکید کرد و گفت: گروه‌بندی دانش‌آموزان بر اساس قوی و ضعیف، از بین بردن شوق یادگیری در آنان است. این رفتار، از منظر تربیتی غیرقابل‌قبول است. همچنین، نباید اجازه دهیم نظام ارزشیابی به ابزاری برای حذف دانش‌آموزانی تبدیل شود که به هر دلیلی نتوانسته‌اند خوب ظاهر شوند. حذف کودکی ۹ یا ۱۰ساله از مسیر آموزش، آینده او را نابود می‌کند و این یک تصمیم ضدتربیتی است که باید با آن مقابله کرد. 

وی همچنین تأکید کرد: مقایسه کردن دانش‌آموزان، خصوصاً در دوره ابتدایی، روحیه وفاق و کار جمعی را تضعیف می‌کند. دولت چهاردهم، دولت وفاق است و این وفاق باید از مدرسه آغاز شود. در تربیت قرآنی، دعای فردی نداریم؛ همه دعاها جمعی است: ربنا آتنا، ایاک نعبد و ایاک نستعین. در آموزش نیز باید همه با هم رشد کنیم و هیچ‌کس نباید از قطار یادگیری جا بماند. 

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش‌وپرورش، در بخش پایانی سخنان خود از معلمان نمونه خواست روایت معلمی خود را برای نسل جدید معلمان به اشتراک بگذارند. وی گفت: روایت زیسته شما از معلمی برای ما مهم است. می‌خواهیم این روایت‌ها را در سامانه اجتماعات یادگیری منتشر کنیم تا بهترین منبع برای رشد حرفه‌ای معلمان باشد؛ بهتر از هر کتاب روش تدریس. 

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، حکیم‌زاده در پایان، از دکتر بهارلو، مدیرکل محترم آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران و همکارانشان، فرمانداران و ائمه جمعه بابت برگزاری این مراسم و تکریم معلمان تقدیر و تشکر کرد و برای همه حاضران آرزوی توفیق روزافزون نمود. ستان‌های استان تهران و همکارانشان، فرمانداران و ائمه جمعه بابت برگزاری این مراسم و تکریم معلمان تقدیر و تشکر کرد و برای همه حاضران آرزوی توفیق روزافزون نمود.

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز