خبرگزاری کار ایران

ایمانی در گفت‌وگو با ایلنا:

فکر نمی‌کنم اختلافات داخلی اصولگرایان در آینده حل شود/ طیف سنتی تلاش می‌کنند، حتی‌الامکان اختلافات علنی نشود

asdasd
کد خبر : ۱۳۵۷۷۴۴

تحلیلگر سیاسی اصولگرا گفت: طیف سنتی اصولگرایان تلاش می‌کنند، حتی‌الامکان اختلافات علنی نشود، در داخل بحث شود، به یک نقطه‌نظر مشترک برسند و نگذارند به سرعت اختلافات عیان شود. اظهارنظرشان درون‌جبهه‌ای و قطعا تاثیرگذار است.

ناصر ایمانی تحلیل‌گر سیاسی اصولگرا در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در پاسخ به این سوال که به نظر می‌رسد با توجه به زمان باقی مانده تا انتخابات مجلس، رقابت‌های انتخاباتی درون جریانی اصولگرایان با ظهور اختلافات جبهه پایداری و طرفداران آقای قالیباف بعد از ماجرای افشای شاسی بلند گیت به اوج خود رسیده است. تحلیل شما درباره آرایش سیاسی و صف‌آرایی جبهه اصولگرایی چیست، گفت: این اختلاف جدید نیست. شما نگاه کنید از سال‌ها پیش، بخشی از جریان اصولگرایی با جبهه پایداری اختلاف‌نظرهای جدی دارند. در چند انتخابات گذشته، مانند انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰، انتخابات مجلس فعلی و قبل از آن، طی حدود ۱۰ سال گذشته، بخشی از جریان اصولگرایی با جریان جبهه پایداری اختلاف‌نظر داشتند. الان هم این اختلافات وجود دارد و فکر نمی‌کنم در آینده هم این اختلافات حل شود. چون ریشه این اختلافات منبعث از دو نوع نگاه ایدئولوژیک و سیاسی نسبت به مسائل مختلف است.

وی در پاسخ به این سوال که ریشه این اختلافات به کجا بازمی‌گردد و چرا اصولگرایان ستنی و چهره‌هایی که به عنوان رهبر این جریان مطرح هستند تا به حال نتوانستند اختلافات درون جریانی را حل و فصل کنند، گفت: این موضوع را می‌شود به این صورت تفسیر کرد که یک تلاشی طی سال‌های گذشته توسط چهره‌های اصلی اصولگرا انجام شد که حتی‌الامکان کار به اختلافات جدی نکشد و سعی کنند در داخل جبهه اصولگرایان این مسائل را حل کنند. اما این تلاش چقدر موفقیت‌آمیز و درست بوده، ممکن است بنده یا شما یک نظر دیگری داشته باشیم. اما تلاش کردند در داخل جریان اصولگرایی با پادرمیانی‌ها، ریش‌سفیدی‌ها، هماهنگ‌کردن‌ها و با تنازل تا جایی که می‌شود آن را حل کنند و تا حدودی هم در بعضی‌ زمینه‌ها موفق شدند. اما اینکه چقدر قابل تداوم است؟ نمی‌دانم، شاید قابل تداوم نباشد. به نظر من مشکل اصلی به اختلافات ایدئولوژیک در برداشت نوع حکومت‌داری برمی‌گردد. 

ایمانی در پاسخ به این سوال که برداشت نوع حکومت‌داری کدام طیف باعث شده تا اختلافات جدی شود. این موضوع از جانب جبهه پایداری یا از طرفداران آقای قالیباف بوده است، گفت: شما نگویید طرفداران آقای قالیباف. چون اگر خاطرتان باشد تا زمانی که آقای لاریجانی در مجلس بودند، بیشترین سرشاخ‌شدن‌ جبهه پایداری با آقای لاریجانی بود. یعنی بحث آقای قالیباف نیست. بحث سر این است که آقای قالیباف، آقای لاریجانی و دیگر چهره‌های اصولگرا در مقاطع مختلفی که بودند اختلاف‌نظرهای جدی با جریان پایداری داشتند عمدتا هم مربوط به حضور آقای قالیباف نیست.

وی در پاسخ به این سوال که ادامه حضور آقای قالیباف در انتخابات پیش رو را چه طور می‌بینید. برخی تحلیل‌گران پیش‌بینی می‌کنند شاید آقای قالیباف علاقه داشته باشند در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۴ شرکت کنند و در انتخابات اسفندماه سال جاری حاضر نباشند این موضوع را چه طور تحلیل می‌کنید، گفت: این موضوعات با هم منافاتی ندارد. من نمی‌گویم آقای قالیباف چنین قصدی دارند. چون نه ایشان و نه هیچ‌کدام از شخصیت‌های سیاسی در حال حاضر نمی‌توانند تصمیم‌گیری کنند که انتخابات ۱۴۰۴ چه وضعیتی در کشور خواهد بود که این افراد کاندید شوند یا خیر. اما اگر آقای قالیباف امسال کاندیدای مجلس شود و رأی آورد، نمی‌گویم حتما به عنوان رئیس‌ مجلس، حتی به عنوان یک نماینده مجلس؛ موقعیتش برای اینکه بخواهد در سال ۱۴۰۴ کاندیدا شود مناسب‌تر است تا اینکه اصلا نامزد نشود. بنابراین حتی اگر ایشان قصدی برای ۱۴۰۴ داشته باشد، در این انتخابات شرکت می‌کند.

ایمانی در پاسخ به این سوال که در آینده نقش کدام یک از طیف‌های جریان اصولگرایی در انتخابات گسترده‌تر خواهد بود، گفت: جریان جبهه پایداری در انتخابات حضور گسترده دارد و با مواضعی که دارد، در انتخابات هم با همین شکل شرکت خواهد کرد. مابقی طیف‌های اصولگرا هم شرکت خواهند کرد و به احتمال قوی بار دیگر اختلاف‌نظرهای جدی بر سر لیست و کاندیداها خواهند داشت. به نظرم این موضوعی است که تمام نشده است.

این تحلیل‌گر مسائل سیاسی در پاسخ به این سوال که احتمال دارد در جریان اصولگرایی شاهد ارائه چند لیست جداگانه باشیم، گفت: در انتخابات‌های قبلی هم تا این مرحله رفتند. حتی در یکی از انتخابات‌های گذشته هم توسط جریان پایداری لیست جداگانه داده شد. این احتمال وجود دارد که این اتفاق بیفتد که لیست جداگانه داده شود. اما تلاش‌هایی وجود دارد که حتی‌الامکان لیست واحد داده شود اما اختلاف نظر قاعدتا خواهد بود.

ایمانی در پاسخ به این سوال که علت سکوت طیف سنتی اصولگرایان مانند حزب موتلفه، جبهه پیروان و جامعه اسلامی مهندسین در این اختلاف‌نظرها چیست و چرا این طیف از جریان اصولگرا برای پایان دادن به اختلاف نظرها مایل به اظهارنظر نیستند، گفت: آنها هم اظهارنظر می‌کنند، ولی تلاش می‌کنند، حتی‌الامکان این اختلافات علنی نشود، در داخل بحث شود، به یک نقطه‌نظر مشترک برسند و نگذارند به سرعت اختلافات عیان شود. اظهارنظرشان درون‌جبهه‌ای و قطعا تاثیرگذار است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز