خبرگزاری کار ایران

ایمانی در گفت‌وگو با ایلنا:

جبهه پایداری استعداد افزایش اختلاف‌نظرها در جریان اصولگرایی را دارد/ طیف قالیباف در انتخابات امسال وزنه‌ای برای این اختلافات خواهد بود

asdasd
کد خبر : ۱۳۴۷۰۹۳

یک فعال سیاسی اصولگرا گفت: جبهه پایداری در گذشته چندین‌بار مسیر خودش را جدا کرد. ولی با برخی ملاحظات و وساطت‌ها یک مقداری همراهی کرد وگرنه جبهه پایداری استعداد این را دارد و در گذشته هم داشته که اختلاف‌نظرها را بیشتر کند.

ناصر ایمانی فعال سیاسی اصولگرا در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در پاسخ به این سوال که به نظر می‌رسد جناح اصولگرا پیش از پایان سال گذشته مباحث انتخاباتی خود را کلید زدند. اما بعد از تجربه یکدستی قوا شاهد رقابت درون جریان اصولگرا هستیم،  آرایش سیاسی اصولگرایان را در آستانه انتخابات چطور تحلیل می‌کنید، گفت: من خیلی با نظر شما موافق نیستم که این رخدادها، رقابت‌های انتخاباتی است. من تصور می‌کنم این اتفاقات بیشتر رنگ و بوی اختلاف‌نظرهای درون‌طیفی اصولگرایان را دارد. یعنی خیلی ارتباطی با انتخابات  ندارد. شاید برداشت‌ شما این باشد که این اختلافات انتخاباتی است، اما برداشت من این است که بیشتر اختلاف‌نظرهای درون‌طیفی است که قبلا هم وجود داشته است.

وی افزود: اگر شما به گذشته نگاه کنید طی سال‌های گذشته مکاتبات خیلی تندی بین طیف‌های مختلف اصولگرا با مثلا جبهه پایداری، سر موضوعات مختلف وجود داشته است. در حال حاضر هم در سال گذشته بر سر موضوعات مختلفی مانند مساله خانم‌ها و حجاب در جامعه حساسیت خیلی زیادی به وجود آمد و تحولات اجتماعی داشتیم، به خاطر این موضوعات یک طیفی از اصولگراها باز هم تحرکاتی را نشان می‌دهند تا مجلس قوانینی را به ثبت برساند. برای همین مثلا مکاتبه آقای توانگر به آقای آقاتهرانی انجام شده تا توجهی به فضای کشور داشته باشیم. اما من هیچ کدام از این موارد را در ارتباط با رقابت‌های انتخاباتی نمی‌دانم.

ایمانی در پاسخ به این سوال که این اختلافات درون جریان احزاب اصولگرا چه نتایجی را به همراه خواهد داشت، گفت: من یک موضوعی را به شما توضیح بدهم. آن موضوع این است که اگر به جریان اصولگرا طی  ۱۵ سال گذشته یعنی از ابتدای دولت آقای احمدی‌نژاد نگاه کنید، از اوایل دولت ایشان، طیف‌ها و جریان‌های مختلفی که در جریان اصولگرایان بودند، خیلی شهامت و شجاعت بیشتری نسبت به جریان اصلاح‌طلب در مورد علنی کردن اختلاف‌نظرهایشان و اعلام کردن آن داشتند.

وی افزود: یعنی در جریان اصلاح‌طلب با اینکه اختلاف‌نظرهای زیادی بین طیف‌های خودشان بود اما مقداری بیشتر سعی می‌کردند اختلافاتی که بین‌ خودشان وجود دارد را کتمان کنند. اما در میان اصولگراها این سابقه وجود دارد که اختلاف‌نظرهای خودشان را که تاحدودی غیرعلنی بود، از مرحله‌ای علنی و اعلام می‌کردند و این چیز جدیدی نیست. برخی از شخصیت‌های اصولگرایان به غیر از طیف‌ها و گروه‌های خودشان بعضا انتقادات تندی علیه همدیگر دارند و این چیز جدیدی نیست. من این اختلافات را به فال نیک می‌گیرم. یعنی از این موضوع، صرف‌نظر از اینکه اصل مساله چه بوده که اختلاف‌نظرها به وجود آمده و ارزشیابی کنیم که کدام طرف درست می‌گویند، در درون یک جریان فکری اگر اختلاف‌نظری است علنی شود، این روند را در جهت رشد و تعالی ساحت سیاسی کشور می‌دانم.

ایمانی در پاسخ به این سوال که در انتخابات مجلس گذشته دیدیم که بین جریان اصولگرا بر سر لیست نهایی اختلاف نظرهایی به وجود آمد. فکر می‌کنید این اختلافات حل شدنی است یا بار دیگر شاهد این اختلافات در نزدیکی انتخابات خواهیم بود، گفت: این اختلاف‌نظرها حل‌شدنی نیست. زیرا یک نوع برداشت‌های مختلف از صحنه سیاسی کشور است یا به تعبیر دیگر، یک مقدار جنبه‌های ایدئولوژیک و تئوریک در این اختلاف‌نظرها وجود دارد. بنابراین به نظرم این اختلافات چیزی نیست که حل شود. یعنی اگر در تاکتیک‌های سیاسی اختلاف‌نظر وجود داشته باشد، یک مقداری امکان حل شدن آن بیشتر است. اما وقتی از تاکتیک‌های سیاسی بگذرد و به نوعی اختلافات در نوع برداشت از کل صحنه سیاست کشور و حتی تئوریک برسد، خیلی قابل حل نیست. در هر مقطع زمانی سیاسی خاصی مثلا انتخابات‌ها که اوج فعالیت‌ سیاسی جریان‌های سیاسی است، این نوع اختلافات ورود کرده و عیان می‌شود و خیلی قابل هضم نیست.

این فعال سیاسی در پاسخ به این سوال که فکر می‌کنید در انتخابات بین جریانی که آقای قالیباف به عنوان جریان نواصولگرایی مطرح کردند، با جریان‌های سیاسی که به شکلی با آقای قالیباف مخالفت دارند شاهد رقابت خواهیم بود، گفت: بله، این احتمال را می‌دهم. بالاخره آقای قالیباف هم یک طیف فکری هستند و کسانی که به طیف ایشان نزدیک هستند، قاعدتا در زمان انتخابات امسال ایشان هم یک وزنه‌ای در این اختلاف‌نظرها و اختلاف برداشت‌ها خواهد بود. منتهی مساله‌ای که وجود دارد این است که آقای قالیباف در چند انتخابات گذشته نشان داد که اگر یک زمانی مصلحت کلی جریان اصولگرا اقتضا کند ایشان تمکین می‌کند. این رفتار در چندین انتخابات گذشته حتی در حد استعفا و انصراف مانند انتخابات سال ۹۶ هم کشیده شد. بنابراین اگر امسال صحنه انتخابات به شکلی باشد که ایشان و طیف ایشان لازم باشد تمکین کنند، آمادگی این را دارند.

وی در پاسخ به این سوال که در جریان جبهه پایداری این روند به چه صورت است و بار دیگر شاهد بیشتر شدن اختلافات و حتی جدا شدن این جبهه از جمع اصولگرایان خواهیم بود، گفت: جبهه پایداری در گذشته چندین‌بار مسیر خودش را جدا کرد. ولی با برخی ملاحظات و وساطت‌ها یک مقداری همراهی کرد وگرنه جبهه پایداری استعداد این را دارد و در گذشته هم داشته که اختلاف‌نظرها را بیشتر کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز