خبرگزاری کار ایران

خداییان:‌

کار سازمان بازرسی فقط و فقط مچ گیری نیست

asdasd
کد خبر : ۱۳۵۷۳۰۵

رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفت: دشمن سعی می‌کند که در جامعه ایجاد نارضایتی کند و سرمایه‌های اجتماعی جامعه را کاهش بدهد.

به گزارش ایلنا، رئیس سازمان بازرسی کل کشور در اولین جلسه هم‌اندیشی و تبادل نظر با هدف تبیین سیاست‌ها، راهبردها و برنامه‌های سال جاری سازمان بازرسی کل کشور با معاونان، بازرسان کل استان‌ها و امور سیاست‌های ۱۹گانه این سازمان را تشریح هم کرد.

ذبیح الله خدائیان در این نشست با اشاره به جایگاه مهم این سازمان بر ضرورت پاسخگویی و  خدمت به مردم تاکید کرد و گفت: خدمت به مردم از قدر و منزلت زیادی برخوردار است بهترین انسان کسی است که به مردم خدمت می‌کند و باری از دوش مردم برمی‌دارد.

وی به بازرسان توصیه کرد که در بین مردم باشند و ارتباط با مردم را به جد در دستور کار خود داشته باشند و به صورت سرزده از دستگاه‌های اجرایی بازدید داشته باشند و در جریان نحوه خدمات‌رسانی به مردم قرار بگیرند.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور با تاکید بر ضرورت امیدآفرینی در جامعه ادامه داد: دشمن سعی می‌کند که در جامعه ایجاد نارضایتی کند و سرمایه‌های اجتماعی جامعه را کاهش بدهد بر این اساس یکی از موضوعات اساسی و مورد تاکید رهبر معظم انقلاب جلوگیری از تفرقه‌افکنی است، ما نباید با برخی از اظهار نظرهای خود پمپاژ ناامیدی کنیم، همه ما در قبال مردم مسئولیم و باید به تناسب مسئولیتی که داریم در جامعه امیدآفرینی کنیم.

توجه ویژه و عملیاتی کردن فرامین رهبر معظم انقلاب در موضوعات مختلف مسئله مورد تاکید خدائیان بود که خواستار دسته بندی فرمایشات رهبر و استفاده از آنها در اسناد بالادستی شد و گفت: این دستورات رهبر معظم انقلاب هم تکلیف شرعی است و هم قانونی که باید به آنها توجه شود که از آن جمله می‌توان به شعار سال اشاره کرد.

نقش سازمان بازرسی کل کشور در پوپایی و تحرک سایر دستگاه‌ها اولین راهبرد این سازمان بود که خدائیان خواستار توجه به آن شد و تاکید کرد: این سازمان در موضوعات مختلف ورود خوبی دارد و با هشدار، نامه‌ها و اخطارهایی که می‌دهد و می‌توان از هریک از موضوعات یک کتاب تهیه کرد از بروز یک بحران جلوگیری می‌کند که این امر نشاندهنده جایگاه و نقش مهم سازمان است.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور افزود: این سازمان بیش از هر دستگاه دیگری در موضوعات مختلف تاثیرگذار است و فقط کارش این نیست که پرونده‌ای علیه یک یا چند نفر تشکیل دهد بلکه سازمان بازرسی کل کشور با اقدامات خود و هشدارهای پیشگیرانه‌ای که می‌دهد در بسیاری از موضوعات نقش مهمی را ایفا می‌کند.

برنامه‌ریزی برای برگزاری هفته قوه قضاییه دومین مسئله‌ای بود که دکتر خدائیان بر ضرورت توجه به آن تاکید کرد و خواستار فعال شدن کمیته‌های مربوطه در استان‌ها مانند مرکز شد.

سومین مسئله مورد تاکید وی در این نشست تبیین سیاست‌های سازمان بازرسی کل کشور برای سال جاری بود که اعلام کرد این سازمان امسال بر روی موضوعات کلان و نظارت بر مسدودسازی گلوگاه‌های فساد متمرکز است.

وی همچنین از شناسایی ۲۱۰ گلوگاه فساد در حوزه‌های مختلف خبرداد و ادامه داد: این گلوگاه‌ها به دولت اعلام شده و بر اساس تاکید رئیس جمهور و اعلام به وزرا و سایر مسئولان دستگاه‌های اجرایی مقرر شده که به مرور اصلاح و گزارش آن اعلام شود بر این اساس سازمان بازرسی کل کشور نیز نظارت بر مسدودسازی ۵۴ مورد را در دستور کار دارد تا طی چهار سال ریشه تمامی این گلوگاه‌ها خشکانده شود.

توجه به آموزش کارکنان چهارمین مسئله‌ای بود که خدائیان بر ضرورت برنامه‌ریزی بر روی آن تاکید کرد.

پنجمین موضوع مورد تاکید رئیس سازمان بازرسی کل کشور مطالعه و آشنایی با قوانین و تکالیف دستگاه‌ها از سوی بازرسان بود که یادآور شد اگر بازرسان به قوانین مسلط نباشند به طور حتم شأن سازمان زیر سوال خواهد رفت بر این اساس باید قبل از بازرسی قوانین دستگاه مورد بازرسی را به دقت مطالعه کنند.

تعامل با دستگاه‌ها ششمین مسئله‌ای بود که وی بر روی آن تاکید داشت و ادامه داد: بازرسان باید با همه دستگاه‌ها تعامل داشته باشند زیرا کار سازمان بازرسی فقط و فقط مچ‌گیری نیست بلکه تعامل، هدایت و… هم با رعایت شان سازمان باید مورد توجه باشد البته نباید به گونه‌ای رفتار شود که جایگاه‌مان تضعیف شود.

لزوم توجه به دستورات رئیس قوه قضاییه هفتمین مسئله‌ای بود که دکتر خدائیان خواستار ورود سریع آنها شد و تاکید کرد: موضوعات مورد نظر رئیس قوه قضاییه را پشت گوش نیندازید و سریعا پیگیری کنید.

توسعه چتر نظارتی سازمان بازرسی کل کشور هشتمین مسئله مورد تاکید رئیس سازمان بازرسی کل کشور بود که یادآور شد؛ باید به گونه‌ای عمل کرد که همه سایه سازمان را بالای سر خودشان احساس کنند تا اگر کسی خواست انحرافی داشته باشد همواره حضور بازرسی را احساس کند.

حرکت به سمت هوشمندسازی امورات نهمین مسئله مورد توجه رئیس سازمان بازرسی کل کشور بود که از تمامی بازرسان خواست آن را در اولویت کارهای خود قرار دهند و حتی اگر نیاز به دوره‌های آموزشی است نسبت به برگزاری آن برای همکاران اقدام کنند.

دسترسی سازمان بازرسی کل کشور به سامانه‌های دستگاه‌ها دهمین موضوعی بود که دکتر خدائیان از آن به عنوان یک فرصت بسیار مناسب یاد کرد و گفت: با توجه به تصویب دسترسی به بانک اطلاعاتی دستگاه‌ها در مجلس شورای اسلامی کلیه دستگاه‌های اجرایی مکلف هستند دسترسی سامانه‌ها را به سازمان بازرسی بدهند که باید از این فرصت به خوبی استفاده کرد.

استفاده از ظرفیت شورای دستگاه‌های نظارتی یازدهمین مسئله مورد تاکید دکتر خدائیان بود و به بازرسان توصیه کرد که چنانچه موضوعی با طرح این شورا قابل رفع است حتما این کار را انجام دهند.

دوازدهمین موضوعی که دکتر خدائیان بر ضرورت توجه به آن تاکید کرد استفاده از ظرفیت گزارشگران فساد و حمایت از آنها بود.

استفاده از افراد توانمند صاحب نظر؛ ‌خوش ذوق و... سیزدهمین موضوعی بود که وی خواستار پیگیری آن شد.

تشکیل بانک اطلاعاتی مدیران دستگاه‌ها یا بانک مدیران در استانها چهاردهمین موضوع مورد اشاره رئیس سازمان بازرسی کل کشور بود که در مورد آن گفت: برای هر بازرسی هزینه‌ای صورت گرفته بر این اساس همانگونه که یک مدیر پرونده حراستی دارد باید به گونه‌ای فرهنگ سازی کنیم که پرونده بازرسی هم داشته باشد.

محرمانه زدایی در گزارشات سازمان بازرسی کل کشور پانزدهمین مسئله ای بود که دکتر خدائیان خواستار توجه به آن شد و اظهار کرد: در طبقه بندی گزارشات حتما باید ماده ۲۶ آیین نامه تشکیل سازمان بازرسی و آیین نامه طبقه بندی اسناد مدنظر قرار بگیرد.

نظارت بر آمار ارائه شده از سوی مسئولان در مطبوعات شانزدهمین موضوعی طرح شده از سوی رئیس سازمان بازرسی کل کشور در این نشست بود.

نظارت بر عملکرد برخی از دستگاه‌ها که از اموال بیت‌المال به خوبی محافظت نمی‌کنند هفدهمین نکته‌ای بود که وی خواستار توجه به آن شد.

هجدهمین موضوعی که رئیس سازمان بازرسی کل کشور بر روی آن تاکید ویژه ای داشت نظارت بر مزایده‌ها و مناقصه‌ها و... بود و اظهار کرد: متاسفانه برخی از دستگاه‌ها با هدف دور زدن قانون شروطی را برای برگزاری مناقصه یا مزایده می‌گذارند که سازمان بازرسی باید بر روی آن تمرکز کرده و آنها را کشف کند.

برخورد سریع و قاطع با مفاسد نوزدهمین نکته مورد توجه دکتر خدائیان بود از بازرسان خواست بدون توجه به جوسازی و غوغاسازی‌ها با فساد برخورد کنند.

وی تاکید کرد: خط قرمز ما فساد است، بنابراین نترسید و در دل فساد برود؛ هر انگی هم می‌خواهند بزنند.

احمد رحمانیان قائم مقام سازمان بازرسی کل کشور نیز در این نشست با اشاره به فعال شدن دبیرخانه موضوع ماده (۶) قانون گفت: با فعال شدن این دبیرخانه نزدیک به ۱۰۰ پرونده رسیدگی شد و ‌ضرورت دارد که بازرسان امور و استان‌ها به این موضوع توجه کنند و گزارشات‌ خود را ارسال کنند.

رحمانیان در ادامه به برخی از اولویت‌های سازمان اشاره کرد و از فعال شدن بانک محرومیت‌ها در این سازمان خبرداد.

وی همچنین در خصوص هشدارهای صادره از سازمان بازرسی هم موضوعاتی را متذکر و خواستار توجه به موضوع پیشگیرانه در هشدارها شد.

رحمانیان بر لزوم‌ توجه به نظارت‌های الکترونیک هم اشاره کرد و از بازرسان خواست که این موضوع را به حد در دستور کار خود قرار دهند.

در این نشست علی هادی‌ معاون راهبردی و مدیریت منابع سازمان بازرسی کل کشور برنامه‌ها و اولویت‌های این سازمان در سال ۱۴۰۲ تبیین کرد.

وی با اشاره به اینکه در برنامه‌های امسال توجه به مشکلات و دغدغه‌های مردم به صورت ویژه دیده شده، افزود: در این راستا سعی شده که برنامه‌های سازمان بازرسی به گونه‌ای باشد که موضوعات و دغدغه‌های مردم مورد توجه قرار گیرد.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز