خبرگزاری کار ایران

رافائل گروسی:

مشتاقانه منتظر بحث‌های فنی و اجرای سریع و کامل تضمین‌های ایران هستم

asdasd
کد خبر : ۱۳۳۷۸۰۶

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: من از تضمین‌های سطح بالای ایران مبنی بر اینکه مایل به اجرای فعالیت‌های راستی‌آزمایی و نظارت مناسب بیشتر است و همکاری با آژانس برای حل و فصل مسائل پادمانی باقی‌مانده، از جمله موارد مربوط به سه مکان اعلام‌نشده که آژانس در آنها آثاری از اورانیوم پیدا کرده است، استقبال می‌کنم.

به گزارش ایلنا، رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز دوشنبه به اعضای شورای حکام آژانس گفت: برای ایران بسیار مهم است که به توافقاتی که اوایل هفته در جریان سفر به ایران انجام شده به منظور احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ عمل شود.

وی گفت که با مقامات ارشد ایران از جمله ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه و  محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران دیدار و گفت‌گو کرده است.

گروسی گفت: در این جلسات در سطح بالا به اهمیت برداشتن گام‌هایی برای تسهیل همکاری‌های تقویت‌شده و تسریع در حل مسائل باقی‌مانده پادمان پرداخته شد و هر دو طرف اذعان دارند که چنین تعامل‌های مثبتی می‌تواند راه را برای توافق‌های گسترده‌تر بین دولت‌ها هموار کند.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تصریح کرد: من از تضمین‌های سطح بالای ایران مبنی بر اینکه مایل است فعالیت‌های راستی‌آزمایی و نظارت مناسب بیشتری را اجرا کند و با آژانس برای حل مسائل پادمان باقی‌مانده همکاری کند، استقبال می‌کنم.

وی گفت: همانطور که می‌دانید، آژانس نزدیک به ۹ ماه، زمانی که تجهیزات نظارتی و نظارتی نصب نبود قادر به انجام فعالیت‌های راستی‌آزمایی و نظارت برجام در رابطه با تولید و موجودی سانتریفیوژها، روتورها و دم، آب سنگین و کنسانتره سنگ اورانیوم (UOC) نبوده است.

گروسی ادامه داد: پس از گفت‌وگوهایم با معاون رئیس جمهور اسلامی در تهران در روز شنبه، موافقت ایران با اجازه دادن به آژانس برای ادامه اقدامات نظارتی و راستی‌آزمایی بیشتر که برای آژانس در انجام ماموریتش ضروری است را یادآوری کردم.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: دستیابی به این امر بسیار مهم خواهد بود، زیرا به آژانس اجازه می‌دهد تا در صورت ازسرگیری اجرای تعهدات هسته‌ای ایران تحت برجام، شروع به ایجاد یک خط پایه جدید ضروری کند.

وی گفت: من اکنون مشتاقانه منتظر بحث‌های فنی بعدی و اجرای سریع و کامل تضمین‌های ایران و بیانیه مشترک من و معاون رئیس جمهور هستم.

در ادامه گروسی به بحث در مورد ادعای غنی سازی اورانیوم بحث برانگیز جمهوری اسلامی تا سطح ۸۴ درصد  پرداخت.

وی یادآور شد: در ژانویه، ایران بدون اطلاع قبلی آژانس، تغییر قابل توجهی را در اطلاعات طراحی اعلام شده برای کارخانه غنی‌سازی سوخت فردو (FFEP) اعمال کرد. این برخلاف تعهدات ایران ذیل موافقتنامه پادمان بود. پس از گفت‌وگو بین ایران و مقامات آژانس، ایران از آن زمان تائید کرده است که افزایش بیشتر دفعات و شدت فعالیت‌های راستی آزمایی آژانس در FFEP را، همانطور که توسط آژانس اعلام شده است، تسهیل خواهد کرد.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همچنین بدون اشاره به به موضوع ذره پیدا شده از شیر سانتریفیوژ مدعی شد: "همچنین در ژانویه در کارخانه غنی‌سازی سوخت فردو، ما ذرات اورانیوم غنی‌شده با سطوح غنی‌سازی بسیار فراتر از سطح غنی‌سازی اعلام شده توسط ایران را یافتیم. آژانس و ایران مذاکرات فنی را برای شفاف‌سازی کامل این موضوع آغاز کرده‌اند."

وی گفت: من از تضمین‌های سطح بالای ایران مبنی بر اینکه مایل به اجرای فعالیت‌های راستی‌آزمایی و نظارت مناسب بیشتر است و همکاری با آژانس برای حل و فصل مسائل پادمانی باقی‌مانده، از جمله موارد مربوط به سه مکان اعلام‌نشده که آژانس در آنها آثاری از اورانیوم پیدا کرده است، استقبال می‌کنم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز