خبرگزاری کار ایران

جانشین وزیر دفاع مطرح کرد:

لزوم حرکت پرشتاب علمی کشور متناسب با سرعت توسعه تکنولوژی در جهان

asdasd
کد خبر : ۱۳۳۳۳۳۳

جانشین وزیر دفاع تاکید کرد: آنچه شاهد هستیم سرعت پرشتاب توسعه تکنولوژی در عرصه‌های جهانی است و ضرورت دارد کشور ما نیز در این عرصه متناسب با سرعت توسعه تکنولوژی جهانی گام بردارد.

به گزارش ایلنا، سردار سید مهدی فرحی در نشست نقش رصد و تحلیل علوم و فناوری در هندسه نظم جهانی، که در ساختمان سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح برگزار شد، اظهار کرد: تمام تلاش ما باید بر این اساس باشد تا در نظم نوین جهانی که در دنیا درحال شکل گیری است بتوانیم جایگاه ایران اسلامی را با تدابیر صحیح ارتقا دهیم.

وی ادامه داد: فناوری دارای چهار مولفه اصلی سخت افزار، نرم‌افزار، مغزافزار و سازمان افزار است که اگر هر کدام کار وظیفه خود را به شکل مطلوبی انجام ندهند ماشین فناوری زمین گیر خواهد شد.

جانشین وزیر دفاع با تاکید بر اینکه امروزه با پدیده مدیریت فناوری مواجه هستیم، اظهار داشت: مدیریت توسعه فناوری برای اینکه به یک نظام جامع برسد باید در ۵ حوزه شناسایی فناوری، انتخاب فناوری، اکتساب فناوری، بهره برداری از فناوری و محافظت از تکنولوژی گام بردارد، که البته در تمام دنیا از این موضوع به عنوان یک اصل اساسی تبعیت می‌شود.

به گفته فرحی، امروز یکی از مواردی که بسیار اهمیت دارد بحث سرعت توسعه تکنولوژی است، به رغم اینکه اجزای تکنولوژی و فرآیند نظام مدیریت تکنولوژی ثابت است اما آنچه که شاهد آن هستیم سرعت پرشتاب توسعه تکنولوژی در عرصه‌های جهانی است و ضرورت دارد کشور ما نیز در این عرصه متناسب با سرعت توسعه تکنولوژی جهانی گام بردارد.

وی با اشاره به نمودار امواج نوآوری تصریح کرد: در این نمودار بازه زمانی دگردیسی علمی در گذشته هر ۵۰ سال یکبار را نشان می‌دهد، امروز این امواج آنچنان بهم فشرده شده است که به ازای هر سه ماه و ده روز، فناوری‌های دنیا را در حال دگردیسی مشاهده می‌کنیم.

جانشین وزیر دفاع با بیان اینکه به طور کلی امروز امواج نوآوری به شدت توسعه پیدا کرده است، خاطرنشان کرد: در این عرصه باید وارد حوزه‌های نوآوری شویم و باید با آینده پژوهی و آینده نگری، آینده را مدیریت کرده و بسازیم.

وی افزود: اگر در این عرصه کوتاهی کنیم قطعاً در توسعه تکنولوژی با یک عقب‌ماندگی جدی چند صد ساله مواجه خواهیم شد.

جانشین وزیر دفاع با تاکید بر اینکه برنامه‌های ما باید فراتر از کشش بازار باشد، ابراز داشت: ارتقا دستاوردها و ایجاد محصولات جدید نیاز به توسعه زیرساخت‌ها دارد. و ما باید ضمن تامین نیازهای امروز وارد عرصه‌های توسعه فناوری نوین شده و افق‌های دور را نیازسنجی و تامین نیاز کنیم.

به گفته فرحی، باید با رصد کامل و جامع و ارزیابی‌های دقیق متوجه تغییرات در سطح دنیا شویم  و سیگنال‌های ضعیف از آینده را باید به عنوان یک موضوع در اختیار دانشگاه‌ها و نخبگان دانشگاهی قرار دهیم تا در پایان نامه‌هایشان به آن بپردازند و ابعاد و شیوه‌های جدیدی را مطرح کنند.

وی با بیان اینکه دست یابی به دانش و فناوری‌های نوین ادبیات جهانی را نسبت به ما تغییر می‌دهد، عنوان کرد: تحقیق، توسعه فناوری، توسعه محصول و توسعه زیرساخت و فرهنگ به کارگیری فناوری‌های نوین در یک کشور بیش از ۱۰ سال زمان نیاز دارد؛ فلذارسیدن به فناوری‌های بسترساز و فناوری‌های قابلیت زا که بتواند نقش ما را در عرصه هندسه جهانی متمایز کند، در کوتاه مدت امکان پذیر نیست و به یک فرآیند ۱۰ الی ۲۰ ساله نیاز دارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز