خبرگزاری کار ایران

در دیدار با وزیر امور خارجه ترکمنستان؛

وزیر ارشاد پیام صریح رئیس‌جمهور را به وزیر امور خارجه ترکمنستان رساند

asdasd
کد خبر : ۱۳۳۰۶۷۹

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن دیدار با وزیر امور خارجه ترکمنستان و امضای تفاهم‌نامۀ فرهنگی بین دو کشور، از انگیزۀ جدی دو طرف بر توسعۀ روابط همه‌جانبه و گسترش تعاملات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی خبر داد.

به گزارش ایلنا، محمدمهدی اسماعیلی که برای افتتاح روزهای فرهنگی و نمایشگاه صنایع‌دستی ایران عازم عشق‌آباد پایتخت کشور ترکمنستان شده است، امروز سه‌شنبه ۲۵ بهمن‌ماه ۱۴۰۱ در ادامه برنامه‌های سفر خود با رشید اوز گلدیج مردوف، وزیر امور خارجه ترکمنستان دیدار و گفت‌وگو کرد.

وی با اشاره به امضای تفاهم‌نامه فرهنگی بین دو کشور گفت: برپایی هفتۀ فرهنگی ایران در شهر عشق‌آباد نشان‌دهندۀ اراده جدی دو طرف بر سوی توسعه روابط همه‌جانبه و گسترش تعاملات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی است که در این راستا عمل به مفاد تفاهم‌نامه مورد تاکید قرار دارد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه کشور ترکمنستان برادر و خویشاوند ایران است، اظهار داشت: بر همین اساس بر تعمیق نگاه مثبت جمهوری اسلامی ایران نسبت به گسترش این روابط در تمامی زمینه‌ها و همچنین افزایش همکاری‌ها میان کشورهای همسایه تاکید داریم.

اسماعیلی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران همواره از توسعۀ همکاری‌های منطقه ای برای گسترش روابط بیشتر خصوصاً در حوزه کشورهای دوست و برادر استقبال می‌کند و این موضوع پیام صریح رئیس‌جمهور ایران در حوزه سیاست خارجی به شمار می‌رود.

همچنین دو طرف در ادامه این دیدار در خصوص برخی از برنامه‌ها و پروژه‌های مشترک از جمله برگزاری جشنواره فیلم کشورهای حوزه خزر، تهیه فیلم‌های مستند مشترک، اجرای برنامه نوروز، تعیین جدول کاری و برنامه‌ریزی همکاری‌ها، کارگروه مشترک رسانه‌ای، تبادل هیات‌های فرهنگی و هنری، حضور در نشست‌های تخصصی ‌فی‌مابین، انتقال تجربیات هنری هنرمندان فرش ایرانی و... به تبادل نظر و گفت‌وگو پرداختند.

در ادامه این دیدار، رشید اوز گلدیج مردوف، وزیر امور خارجه ترکمنستان ضمن قدردانی از جمهوری اسلامی ایران برای برگزاری هفته فرهنگی در این کشور تصریح کرد: روابط فرهنگی باعث تحکیم روابط دو کشور می‌شود چراکه ایران و ترکمنستان روابط تاریخی و آداب و سنن واحد دارند که زمینۀ بسیارخوبی برای همکاری محسوب می‌شود.

وی افزود: حضور مردم ترکمن در مراسم هفته فرهنگی ایران نشان داد که ترکمن‌ها به آداب، فرهنگ و تاریخ ایران تمایل دارند و در ۳۱ سال گذشته، دو کشور دوست و برادر برای همکاری‌های متقابل کارهای خوبی انجام دادند و خواهند داد و برای این فعالیت‌ها از دولت ایران تشکر می‌کنم.

وزیر امور خارجه ترکمنستان به پیشرفت های صورت‌گرفته در تعمیق همکاری‌ها میان کشورهای حوزه دریای خزر هم اشاره نموده و گسترش همکاری‌های چندجانبه و فراهم آوردن نشست مشترک در سطح کشورها در حوزه های فرهنگی را مورد تاکید قرار داد.

اسماعیلی در این سفر علاوه بر افتتاح روزهای فرهنگی و نمایشگاه صنایع‌دستی ایران در ترکمنستان و بازدید از برخی مراکز فرهنگی این کشور، با مقامات عالی ترکمنستان درباره توسعه روابط دیدار و از اولین فرهنگ لغات فارسی ترکمنی نیز رونمایی کرد. او همچنین در مراسم رسمی ضیافت وزیر فرهنگ ترکمنستان حضور یافت.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز