خبرگزاری کار ایران

چرا ایران به نشست روسیه-ترکیه-سوریه دعوت نشد؟

asdasd
کد خبر : ۱۳۲۷۷۲۸

نزدیکی اخیر ترکی-سوری و برگزاری نشست‌ مسکو در غیاب تهران همگی مواردی هستند که سوال‌هایی را درباره نظر ایران درباره این نزدیکی و تاثیر آن بر نفوذ تهران در سوریه و همچنین مسدود کردن هر مسیری که منافعش را تامین نکند، مطرح می‌کند.

به گزارش ایلنا، روزنامه العرب در تحلیلی درباره عدم دعوت از ایران برای عدم حضور در نشست ترکی-سوری به میزبان روسیه، مدعی شد: عدم دعوت از ایران برای مشارکت در نشست ترکیه و سوریه به میزبانی روسیه در سطح هیئت‌های نظامی، ظاهرا نشان‌دهنده ترس از هرگونه تلاش‌های ایران برای مانع‌تراشی در روند سیاسی است. همانگونه که گزارش‌های رسانه‌ای از عدم رضایت ضمنی ایران از این گفت‌وگوها در غیاب تهران که نفوذ این کشور در سوریه را تهدید می‌کند، حکایت دارند.

وزارت خارجه روسیه شنبه گذشته از برگزاری نشست مشترک هیئت‌های نظامی روسیه، ترکیه و دولت سوریه در فوریه جاری خبر داد.

در بیانیه وزارت خارجه روسیه آمده است که هیچ قرار ملاقاتی برای برگزاری نشست در سطح وزرای خارجه روسیه، ترکیه و سوریه تعیین نشده است اما مشاوره‌ها در این زمینه در جریان است. در اظهارات وزیر خارجه روسیه اشاره‌ای به حضور هیئت ایرانی در این نشست نیز نشده است.

گزارش‌های رسانه‌ای از عدم رضایت ضمنی ایرانی از برگزاری این گفت‌وگوها در غیاب تهران حکایت دارد.

هانی سلیمان، تحلیل‌گر مسائل ایران در گفت‌وگو با العرب در این باره مدعی شد: ایران با نوعی از تردید به تحولات در روابط ترکیه-سوریه نگاه می‌کند همانطور که تهران معتقد است این ممکن است نقض حوزه نفوذ ایران و حضورش در داخل سوریه باشد به ویژه آنکه حضور ایران در سوریه بر اساس استراتژی ترس و جنگ و مواجهه و درگیری بنا شده است و همچنین وجود کانال‌های نزدیکی ترکی-سوری ماهیت نفوذ ایران در سوریه به ویژه پس از فروکش کردن رویارویی‌ها و پایان درگیری‌ها را تا حدودی کاهش می‌دهد.

دیگر تحلیل‌گران همچنین بر این باورند که بازگشت روابط ترکیه-سوریه مرکزیت و اهمیت نقش ایران در سوریه و همچنین نیاز حکومت دمشق به ایران در این مرحله را کاهش خواهد داد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز