خبرگزاری کار ایران

بیانیه مشترک آمریکا و تروئیکای اروپایی درباره گزارش اخیر آژانس درباره ایران

asdasd
کد خبر : ۱۳۲۶۹۹۵

آمریکا به همراه انگلیس، فرانسه و آلمان به گزارش اخیر آژانس اتمی درخصوص نیروگاه فردو واکنش نشان دادند.

به گزارش ایلنا، در بیانیه مشترک آمریکا و سه کشور اروپایی آمده است: ما کشورهای فرانسه، آلمان، انگلیس و آمریکا متوجه گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره اینکه ایران تغییرات اساسی در پیکربندی برخی از سانتریفیوژهای خود را بدون اطلاع پیشین به آژانس اتمی اعمال کرده، شده‌ایم.

در ادامه این بیانیه، آمریکا به همراه سه کشور اروپایی با اشاره به اینکه این سانتریفیوژها اورانیوم غنی‌سازی شده با خلوص ۶۰ درصد تولید می‌کنند و در نیروگاه غنی‌سازی فردو واقع هستند، آمده است: همانطور که آژانس عنوان کرده، اعمال تغییرات با تعهدات ایران ذیل توافق پادمانی لازم عدم اشاعه هسته‌ای مغایر است.

در ادامه این بیانیه آمده است: عدم اطلاع‌رسانی لازم باعث تضعیف توانایی آژانس اتمی در شناسایی به موقع مسائل در تاسیسات هسته‌ای ایران می‌شود. تغییر جدید گزارش شده در پیکربندی آبشار سانتریفیوژ استفاده شده در ساخت اورانیوم نزدیک به سطح سلاح، باعث تضعیف لزوم تعهد گزارش‌دهی پادمانی ایران و همچنین تضعیف پذیرش بررسی‌های پادمانی که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی لازم می‌داند، می‌شود.

این بیانیه با اشاره به اینکه ادعای ایران مبنی بر اینکه این اقدام به اشتباه انجام گرفته است کافی نیست، آورده: ما اقدامات ایران را بر اساس گزارش‌های بی‌طرف و عینی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قضاوت می‌کنیم و نه با هدف اعلام شده از سوی ایران. تولید اورانیوم غنی‌سازی شده با خلوص بالا در نیروگاه غنی‌سازی فردو، تهدیدات اشاعه هسته‌ای بزرگی در پی دارد و هیچ توجیه غیرنظامی معتبری ندارد.

آمریکا و سه کشور اروپایی در پایان این بیانیه از ایران خواسته‌اند تا از تمامی تعهدات قانونی خود ذیل توافق پادمانی جامع با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پیروی کند و همکاری کاملی با آژانس در اجرای پادمان‌های موثر در فردو داشته باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز