خبرگزاری کار ایران

علیرضابیگی در گفت‌وگو با ایلنا:

شورای هماهنگی سران قوا هرچه لازم بداند تصویب می‌کند و پاسخگو نیست/ عدم نظارت مجلس و قوه قضائیه بر مصوبه مولدسازی فرجام خوبی نخواهد داشت

asdasd
کد خبر : ۱۳۲۴۸۸۴

نماینده مردم تبریز در مجلس با اشاره به تبعات مصوبه مولدسازی گفت: مجلس به عنوان یک قوه نظارتی باید بتواند بر نحوه اجرای مصوبات شورای هماهنگی سران قوا نظارت داشته باشد که عملا با این ترتیب که وجود دارد نه‌تنها مجلس بلکه قوه قضاییه هم نمی‌تواند نظارت داشته باشد؛ این‌ها در واقع از فرجام خوبی حکایت نخواهد کرد.

احمد علیرضابیگی نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در رابطه با مصوبه مولدسازی شورای هماهنگی سران قوا، گفت: بحث مولدسازی که قرار است از طریق آن بخشی از هزینه‌های دولت از طریق واگذاری اموال دولتی تامین شود چندسالی می‌شود که با عنوان فروش اموال دولت در بودجه می‌آید اما اکنون وارد فاز متفاوتی شده است.

عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در ادامه به تجربه خصوصی‌سازی‌ها اشاره و خاطرنشان کرد: ما باید در این رابطه به اتفاقاتی که در گذشته در روند خصوصی‌سازی‌ها رقم خورد و تجاربی که کسب شد، توجه داشته باشیم، وقتی در تجربه واگذاری‌ها و خصوصی‌‌سازی‌ها با وجود قوانین و مقررات و با آن همه هیات و کمیسیون و شرایط دیگر آن نتایج رقم خورد و شکست‌ها و تلخکامی‌هایی داشتیم که تجربه آن در مقابل چشم جامعه موجود است، بعید نیست که در اینجا شاهد اتفاق مشابه و حتی بدتری باشیم.

وی افزود: در این مصوبه شرایطی وجود دارد که می‌تواند زمینه‌ساز تکرار اشتباهات در روند خصوصی‌سازی‌ها باشد و چه بسا شرایطی که در در این مصوبه آمده حتی پیامدهای شومی درپی داشته باشد.

نماینده مردم تبریز در پاسخ به این سوال که «این شورا در شرایط جنگ اقتصادی سال ۹۷ تشکیل شد، یکی از مهمترین و پرحاشیه‌ترین مصوباتش هم گرانی بنزین در آبان ۹۸ بود، با گذشت نزدیک به ۵ سال چقدر لازم است فعالیت این شورا ادامه پیدا کند؟»، اظهار داشت: این شورا براساس اختیارات منبعث از اصل ۱۱۰ قانون اساسی تشکیل شده است اما مساله مهم‌تر درباره این شورا این است که باید مسئولیت بپذیرد کمااینکه در مورد حادثه بنزین نه رئیس قوه مقننه وقت مسئولیت پذیرفت، نه رئیس قوه قضاییه و نه رئیس قوه مجریه که اصلا گفت من بعد از اجرا متوجه شدم.

وی خاطرنشان کرد: نکته مهم دیگر این است که مجلس به عنوان یک قوه نظارتی باید بتواند نظارت داشته باشد که عملا با این ترتیب که وجود دارد نه‌تنها مجلس بلکه قوه قضائیه هم نمی‌تواند نظارت داشته باشد؛ این‌ها در واقع حکایت از فرجام خوبی نخواهد داشت.

علیرضابیگی در واکنش به این مساله که «مصوبات مجلس در دو نهاد بررسی می‌شود اما این شورا با هیچ نظارتی مواجه نیست و این امر باعث شده دولت‌ها موضوعاتی که می‌دانند در مجلس با سختی مواجه می‌شود را به این شورا ببرند»، گفت: بله، مصوبات مجلس برای اینکه در چارچوب اسلام و قانون اساسی باشد از سوی شورای نگهبان و برای اینکه خلاف سیاست‌های کلی نظام نباشد از سوی هیات عالی نظارت بر اجرای سیاست‌ها بررسی می‌شود اما این شورا هرچه لازم بداند را تصویب می‌کند و بعدا پاسخگو هم نیست. مانند تبعاتی که مثلا طرح گرانی بنزین داشت و هیچ قوه‌ای هم مسئولیتش را به گردن نگرفت.

نماینده مردم تبریز درخصوص احتمال بروز تخلف و اشتباهات در روند اجرای مصوبه مولدسازی، عنوان کرد: اینکه در ابتدا گفتم می‌تواند پیامدهای شومی داشته باشد به همین علت بود، در این مصوبه اصلا کسی نمی‌تواند مطالبه‌ای داشته باشد یعنی از قبل دارند پیش‌بینی می‌کنند که قوانین مغایری که در این رابطه وجود داشته ملغی تلقی می‌شود، اعضای هیات و مجریان مصون از تعقیب خواهند بود و مصوبات هم محرمانه است. معنی این مصوبه معلوم است که چه اتفاقی خواهد افتاد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز