خبرگزاری کار ایران

وزیر امور خارجه پس از عیادت دیپلمات‌های آذربایجانی:

حمله به سفارت آذربایجان در تهران، اقدام سازمان‌یافته و تروریستی نبوده است

asdasd
کد خبر : ۱۳۲۴۳۵۶

وزیر امور خارجه تاکید کرد:‌ آنچه که تاکنون به دست آمده، این است که ضارب و مهاجم صرفاً انگیزه شخصی داشته و این انگیزه شخصی به شرایط خانوادگی او بازمی‌گردد. همچنین آنچه برای ما مشخص و روشن است، آن است که این یک اقدام سازمان‌یافته و تروریستی نبوده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حسین امیرعبداللهیان شامگاه امروز در جریان عیادت از دو دیپلمات مجروح حادثه حمله به سفارت جمهوری آذربایجان در تهران، در نشست خبری با خبرنگاران، ضمن قدردانی از تلاش‌ها و زحمات کادر پزشکی بیمارستان شهدای تجریش و ریاست این بیمارستان گفت: از نخستین دقایق وقوع این حادثه، رئیس‌جمهور پیگیری جدی از روند امور و دستورات اکید برای پیگیری و برخورد با عامل و یا عوامل دخیل در این حادثه داشتند.

وی با بیان اینکه خوشبختانه عامل این حمله از دقایق ابتدایی بازداشت شده و از ظهر امروز بازجویی از وی ادامه دارد، اظهار داشت: همچنین بخش امنیتی وزارت امور خارجه، اطلاعات فراجا، اطلاعات سپاه و وزارت اطلاعات در حال بررسی این حادثه هستند.

این دیپلمات عالی‌رتبه با بیان اینکه امروز با همکارم جیحون بایرامف، وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان گفت‌وگوی مفصلی را به صورت تلفنی داشتم، تصریح کرد: در این گفت‌وگوی تلفنی توافق ما این شد که آقای سفیر امشب به ایران بازگردند و در همکاری و تعامل با همکارانم، مدیرکل اوراسیا و مسئولان ذیربط روند رسیدگی به این حادثه را دنبال کنند.

امیرعبداللهیان با بیان اینکه همچنین سرویس‌های امنیتی ما امروز با یکدیگر مکالمه داشتند و آخرین اطلاعات و یافته‌ها را به اشتراک گذاشتند، خاطرنشان کرد: آنچه که تاکنون به دست آمده، این است که ضارب و مهاجم صرفاً انگیزه شخصی داشته و این انگیزه شخصی به شرایط خانوادگی او بازمی‌گردد. همچنین آنچه برای ما مشخص و روشن است، آن است که این یک اقدام سازمان‌یافته و تروریستی نبوده است.

وی ادامه داد: مشابه این وضعیت برای دیلپمات‌های ما در کشورهای همچون انگلیس، عراق و چین به‌وجود آمده و زمان زیادی از وقوع حادثه‌ای مشابه برای یک دیپلمات روس در یکی از کشورهای همسایه سپری نشده است.

 

وزیر امور خارجه با اشاره به گفت‌وگوی تلفنی با همتای آذربایجانی‌اش ابراز داشت: به برادرم، جیحون بایراموف تاکید کردم که باید در تماس و ارتباط دوجانبه مانع از این شویم که این اقدام تلخ و شوک‌آور برای دیپلمات‌های جمهوری آذربایجان که خانواده‌های آنها را نگران کرده است، بر وضعیت دیپلمات‌های دو کشور و مناسبات سیاسی دوطرف تأثیر بگذارد.

امیرعبداللهیان با اشاره به اقدامات دیپلماتیک پارلمانی میان دو کشور بیان کرد: نیکزاد، نایب رئیس مجلس و رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و آذربایجان و جلال‌زاده، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تلاش کردند از طریق برقراری تماس با مقامات ذیربط پارلمانی در جمهوری آذربایجان مراتب تسلیت و همدردی جمهوری اسلامی ایران و مردم ایران را ابراز کنند.

وی در پاسخ به سوالی پیرامون انتشار برخی اخبار مبنی بر تصمیم آذربایجان بر تخلیه سفارت این کشور در تهران یادآور شد: سفارت و اقامتگاه دیپلمات‌های جمهوری آذربایجان در یک مجموعه به هم پیوسته قرار دارد. اتفاقی که امروز رخ داد، خانواده‌ها را تحت تاثیر قرار داده است و تخلیه محل سکونت انجام شد.

رئیس دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه مناسبات دو کشور در وضعیت مناسب قرار دارد، عنوان کرد: تلاش خواهیم کرد با همکاری طرفین ترتیبات لازم برای انتقال پیکر دیپلمات جمهوری آذربایجان که یک دیپلمات مسلمان بود، دبیر اولی سفارت را برعهده داشت و برای توسعه روابط میان دو کشور تلاش می‌کرد، فراهم کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز