خبرگزاری کار ایران

رئیس مجلس در پاسخ به تذکر آصفری:

رفع دغدغه و مشکل رانندگان کامیون از اولویت های مجلس است

asdasd
کد خبر : ۱۲۹۸۷۰۲

رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به اخطار نماینده اراک در خصوص لزوم تصویب هر چه سریعتر لایحه اسقاط خودرو گفت: رانندگان بدانند ما نسبت به این موضوع یک نگاه توسعه ای و همه جانبه داریم و برای آنها شرایطی فراهم خواهد شد که بتوانند کامیون های فرسوده را اسقاط کرده و خودرو جایگزین کنند.

به گزارش ایلنا، محمدحسن آصفری در نشست علنی صبح امروز (چهارشنبه ۲۵ آبان ماه) مجلس شورای اسلامی در اخطاری درباره بررسی و تصویب طرح اسقاط خودرو که در دستور کار مجلس بود، گفت: در حالی این طرح روز گذشته نیمه کاره رها شد که ۵ دقیقه به پایان جلسه باقی مانده بود و تمام موارد آن نیز بررسی و تصویب شد، حال جای این سوال است که آیا واقعا نایب رئیس اختیار لازم برای رأی گیری درخصوص این طرح را نداشت؟ یا پشت پرده موضوع دیگری است؟

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس یازدهم ادامه داد: چه شعبده بازی شد و چه اتفاقی افتاد که روز گذشته رأی گیری درخصوص این طرح صورت نگرفت و امروز نیز ماده واحده آن رأی نیاورد، در حالی که رانندگان کامیون منتظرند تا این طرح به نتیجه برسد و هر روز با نمایندگان مجلس در ارتباط هستند و می خواهند تکلیفشان در حوزه اسقاط خودرو مشخص شود، لذا باید پرسید از دیروز بعدازظهر تا صبح امروز چه اتفاقی افتاد که یک دفعه نظرها برگشت؟ آیا نایب رئیس برای به رأی گذاشتن این طرح، اختیار لازم را نداشت تا موضوع را تمام کند؟

وی افزود: چرا موضوع به این مهمی که نمایندگان ۱۰ روز در صحن علنی و کمیسیون صنایع و دولت برای آن وقت گذاشتند، رها شد؟ در حالی که رانندگان کامیون، تریلی و کِشنده ها منتظرند این طرح به نتیجه برسد، اما طرح مذکور برای دومین بار است که از دستور خارج شده و به کمیسیون باز می گردد. البته می دانم شما دغدغه اتوبوس ها و ناوگان جاده ای را نیز دارید، اما ای کاش اجازه می دادید اول این موضوع تعیین تکلیف و روشن شود و بعد سراغ مابقی موضوعات می رفتید.

براساس این گزارش محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به اخطار این نماینده گفت: اولاً باید بگویم طبق آنچه که پیگیری کردم دیروز عصر مجلس برای رأی گیری به اصطلاح عدد نداشت، نکته دوم این است که برخی مطرح می کنند که چرا لایحه مذکور دو سوم آرا برای تصویب نیاز داشت،  باید دقت کرد که اصل لایحه حتی نصف به اضافه یک هم رأی نیاورده، یعنی کمتر از نصف، و صرفاً ۴۵ درصد رأی آورده است، بنابراین باید آیین نامه رعایت شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: با این وجود این موضوع مسئله بسیار مهمی است، چراکه تک تک نمایندگان نسبت به حمل و نقل عمومی چه شهری و چه جاده ای، بسیار حساس هستند. هرچند با توجه به اینکه اصل لایحه رأی نیاورد، می توانستم پیشنهاد حذف را به رأی بگذارم، اما این کار را نکردم و به کمیسیون ارجاع دادم، چرا که این موضوع بسیار مهم است و ان شاء الله لایحه مذکور تا جلسه بعدی توسط دوستان ما در کمیسیون مورد اصلاح قرار خواهد گرفت.

وی تصریح کرد: رانندگان بدانند ما نسبت به این موضوع یک نگاه توسعه ای و همه جانبه داریم، یعنی رانندگانی که خودروهای آنها مخصوصاً رانندگان جاده ای طبق ماده ۱۰ ، اسقاطی محسوب می شوند،  حتما برای آنها شرایطی فراهم خواهد شد که بتوانند این خودروها را اسقاط کرده و خودرو جایگزین کنند، به ویژه خودروهایی که خود راننده و خودمالک هستند و سوابق آنها در سازمان راهداری و حمل و نقل موجود است.

قالیباف با تاکید بر اینکه مشکل برخی از رانندگانی که به سایپا تعهد داده و تمام خودروهایی که ۳ سال است در گمرک هستند را حتما حل می کنیم، گفت: این موضوع نیاز کشور بوده و این نگاه مجلس است. اگر امروز از موقعیت ترانزیتی صحبت می کنیم، یعنی صحبت از همین ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار راننده زحمتکش جاده ای است که ماشین های بعضاً ۲۵ ساله تا ۴۰ ساله دارند که این مسئله موجب مصرف سوخت بالا، آلودگی هوا و مشکلات ایمنی جاده ای نیز می شود، لذا ما مصمم هستیم این مشکل را حل و فصل کنیم و جای نگرانی نیست. البته اجازه نخواهیم داد تصویب این لایحه زمانبر شود و این کار در اولویت های مجلس است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز