خبرگزاری کار ایران

کنعانی‌ در نشست خبری:

رفتار و اقدام کشورها در ارتباط با تحولات داخلی ایران مورد رصد، پایش و عکس‌العمل ما است/ صدور قطعنامه در شورای حکام کمکی به حل و فصل پرونده پادمانی ایران نخواهد کرد/ باکو، صبر ایران را به ضعف تعبیر نکند

asdasd
کد خبر : ۱۲۹۷۶۹۴

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: رفتار کشورها و حتی گفتار آن‌ها در ارتباط با تحولات داخلی ایران حتما مورد رصد، پایش و عکس‌العمل ایران است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، ناصر کنعانی در نشست خبری صبح امروز با ارائه گاهشمار دستگاه دیپلماسی در هفته گذشته گفت: هفته پرکاری را دستگاه دیپلماسی طی هفته گذشته پشت سر گذاشته است؛ میزبان نخستین نشست هماهنگ‌کنندگان ملی دفاع از منشور ملل متحد با شرکت کشورهای عضو این گروه در تهران بودیم. همچنین دومین جلسه هماهنگی مسئولین ذیربط در رابطه با حضور تیم ملی ایران در جام جهانی برگزار شد. برای ما مهم است که پرچم ما در جام جهانی حضور دارد و امیدوار هستیم این بازی ها روحیه ما ایرانیان را تقویت کند. با توجه به حضور تماشاگران ایرانی در جام جهانی، لازم است اشاره کنم که کمیته‌ای هم در سفارت ایران در دوحه با عنوان کمیته کنسولی مستقر شده است. همچنین در طول هفته گذشته گفت‌وگوی برخط وزیر امور خارجه با سفرا و سرکنسول‌های حاضر در کشورهای اروپایی را داشتیم. دریافت استوارنامه سفرای جدید فرانسه و مالزی نیز انجام شد.  

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوال که وزارت خارجه در ارائه اسناد مرتبط با عوامل خشونت‌طلب و حامیان خارجی آن‌ها به مجامع بین المللی چه اقدامی صورت داده است، گفت: رفتار کشورها و حتی گفتار آن‌ها در ارتباط با تحولات داخلی ایران حتما مورد رصد، پایش و عکس‌العمل ایران  است؛ طبیعتا در ارتباط با مداخلاتی که موجب ایجاد خسارت در ایران شده و مرتبط با اتباع کشورهایی که شهروندانشان ایفای نقش کرده‌اند، اقدامات لازم صورت گرفته است. در ارتباط با خود این شهروندان اقدامات قضایی صورت گرفته و دستگاه دیپلماسی هم در تماس‌ها با سران این کشورها اقدامات لازم را انجام داده است. 

وی افزود: نمایندگی‌های ایران و سفرا و روسای نمایندگی‌های ما در ارتباط با وزارت خارجه‌های کشورهای حوزه ماموریت موارد را منتقل کرده‌اند و مواردی که نیاز به ارائه شواهد داشت انجام دادند و مواردی که نیاز به صدور یادداشت رسمی بود این اقدام صورت گرفت و دستگاه دیپلماسی در مرکز همین اقدام را در ارتباط با سفارتخانه‌های مقیم که این اقدامات ساختارشکنانه را صورت دادند. سفرای برخی کشورها احضار و شواهد و در مواردی اسناد لازم به آنها ارائه شده و در این ارتباط هم اعتراض و هم درخواست پیگیری شده و خواسته شده پاسخ مراکز خود را بگیرند. در تعدادی ملاقات‌ها و احضارها در ارتباط با شهروندان تعدادی از کشورها که اقدام به رفتارهای مجرمانه کرده و منجر به دستگیری و بازداشت آنها شده اطلاع لازم داده و شواهد و مدارک ارائه شده است.

کنعانی در پاسخ به سوالی در رابطه با سفر هیاتی از سازمان انرژی اتمی ایران به وین برای مذاکره با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و همچنین قرار گرفتن پیش نویس قطعنامه جدید بر روی میز اعضای شورای حکام، گفت: ارتباط مستقیم و غیرمستقیم ایران و مشخصا سازمان انرژی اتمی با مقامات آژانس بین المللی انرژی اتمی ادامه دارد. تائید می‌کنم هیاتی از ایران هفته گذشته به وین سفر کردند و با مقامات آژانس گفت‌وگو داشتند. طبیعتا ایران به تلاش‌های سازنده خود در اربطا با آژانس به منظور حل و فصل ابهامات پادمانی ادامه می‌دهد و در همین چهارچوب هم گفت‌وگو با آژانس صورت گرفته و توافقاتی برای نقشه راه صورت گرفته است. همچین توافق شده هیاتی از این نهاد به ایران سفر کند.

وی ادامه داد: در ارتباط با آژانس و مذاکرات در حال انجام طبیعتا با توجه به اینکه این مذاکرات به موضوع رفع تحریم‌ها مرتبط است برخی طرف‌ها در تلاش هستند تا در مذاکرات فنی ایران با آژانس تاثیرات منفی بگذارند که این رفتار غیر سازنده جدید نیست و قبلا هم شاهد چنین رفتاری بودیم. در ارتباط با آمریکا و تروئیکای اروپایی که به رغم همکاری ایران با آژانس شاهد رفتار عجولانه و غیر سازنده این کشورها هستیم که به دنبال اعمال فشار سیاسی بر ایران هستند. صدور قطعنامه در شورای حکام قطعا کمکی به حل و فصل پرونده پادمانی ایران نخواهد کرد. 

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی در خصوص درخواست خصمانه رئیس‌جمهور اوکراین مبنی بر بمباران کارخانه‌های ساخت پهپاد در ایران گفت: در خصوص اوکراین ایران بارها مواضع خود را در سطوح مختلف صریح و واضح بیان کرده است. در ارتباط با بحران اوکراین پایبند به سیاست بیطرفی فعال هستیم به این معنا که یک طرف جنگ نیستیم و از ابتدای بحران تلاش کردیم در چارچوب مناسبات دوستانه با دو طرف بحران تلاش کنیم طرفین را به مسیر دیپلماسی برای حل و فصل اختلافات برگردانده و از استمرار جنگ جلوگیری کنیم.

وی ادامه داد: ادعاهایی که در این خصوص مطرح شده ایران همواره تأکید کرده ما هیچ تسلیحات و تجهیزاتی برای استفاده در جنگ اوکراین برای روسیه ارسال نکردیم و یک طرف جنگ نیستیم و همکاری‌های دفاعی ایران و روسیه مسبوق به شروع جنگ بوده است. همکاری دفاعی ما در چارچوب دوجانبه و مبتنی بر مسیرهای مشخص و شفاف قانونی بوده است. ایران اصل را بر روابط دوستانه کشورها می‌گذارد و اوکراین از این اصل مستثنا نیست. رابطه نزدیک و دوستانه‌ای با اوکراین داشتیم و در همین چارچوب به روابط با این کشور نگاه می‌کنیم. ایران در اقدام دولت اوکراین به تقلیل سطح روابط دیپلماتیک با خویشتنداری عمل کرد. 

وی افزود: ما عضو هیچ ائتلاف نظامی و عضو هیچ طرفی در جنگ نیستیم. در ارتباط با تهدیدها علیه ایران همه اطلاع دارید ایران در ارتباط با اقداماتی که امنیت ملی ایران را مورد خدشه قرار دهد با قاطعیت عمل می‌کند و سوابق این را نشان می‌دهد. مقام یا کشوری که خارج از موازین بین‌المللی و مناسبات دوستانه اقدام به اتخاذ مواضع تهدیدآمیز می‌کند باید متوجه مسئولیت‌های بین‌المللی ناشی از این رویکردها باشد و به عواقبش فکر کند. در ارتباط با اوکراین همواره تلاش کردیم نقش مثبتی در مسیر کمک به حل و فصل بحران و ممانعت از جنگ ایفا کنیم و در این مسیر عمل خواهیم کرد و امیدواریم اوکراین تحت تاثیر مطالبات خارجی و بازی طراحی شده طرف‌های دیگر قرار نگیرند. ایران به مسیر دیپلماسی پایبند است و در این خصوص عمل خواهد کرد.

کنعانی همچنین در پاسخ به سوال ایلنا مبنی بر اینکه پس از ماه‌ها خویشتنداری جمهوری اسلامی ایران در قبال اقدامات خصمانه مقامات پالمانی و رسانه‌های باکو علیه کشورمان این بار شاهد بیان سخنانی از سوی شخص رئیس‌جمهور، جمهوری آذربایجان با نام بردن از هموطنان که به گفته وی با سرنوشت تلخ از این کشور جدا شده‌اند ادعایی ارضی را در قبال ایران مطرح کرده است، واکنش تهران به این سخنان چیست، گفت: مطلع هستید که موضع دستگاه دیپلماسی به صورت رسمی اتخاذ شد و در این ارتباط واکنش رسمی نشان دادیم و سفیر جمهوری آذربایجان در تهران بلافاصله به وزارت خارجه احضار و مراتب اعتراض شدید ایران نسبت به این مواضع و همچنین مواضع غیرسازنده رسانه‌های این کشور به وی ابلاغ شد. تأکید می‌کنم که سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر سیاست حسن همجواری و گسترش روابط با همه همسایگان است و جمهوری آذربایجان از این قاعده مستثنی نیست. اما کسی حق ندارد از این سیاست حکیمانه و مسئولانه ایران سوءبرداشت کند. سکوت جمهوری اسلامی ایران در خصوص برخی اظهارات محاسبه نشده و یا اظهارات ناشی از محاسبات غلط و عدم اقدام متقابل به معنای ناتوانی نیست، برآمده از سیاست اقتدار جمهوری اسلامی ایران است. برآمده از رفتار مسئولانه یک کشور مقتدر و بزرگ و دارای احساس مسئولیت نسبت به همسایگان است. جمهوری اسلامی ایران با بادها و نسیم‌ها دچار رفتارهای هیجانی و احساسی نمی‌شود.

وی ادامه داد: کسی صبر و حلم ایران را به ضعف تعبیر و تفسیر نکند. تاریخ کشورهای منطقه شفاف، روشن و گویاست و قابل تحریف هم نیست و بهتر است تاریخ را درست خوانده و قرائت کنیم. طبیعتا سیاست ما در ارتباط با همسایگان همچنان توأم با سیاست حسن همسایگی و حفظ حرمت‌ها و پیوندهای برادرانه بین ایران و همسایگان به ویژه با کشور و مردم آذربایجان است. تأکید داریم مواضع خودمان را مدیریت کنیم، اعلام مواضع و حتی اعلام گله‌گی‌ها و انتقادات در پشت تریبون‌ها و در چارچوب رسانه‌ها برای مناسبات دو کشور به ویژه دو کشور همسایه مرزی باشند، کمک کننده نیست.

وی افزود: چارچوب‌های مختلف گفت‌وگو با دولت آذربایجان داریم و مناسبات ما در سطوح مختلف با این کشور وجود داشته و ادامه دارد و می‌توانیم در چارچوب دیپلماتیک با هم گفت‌وگو کنیم. قطعا دست‌هایی از خارج از منطقه که نقش آنها همواره در مناسبات بین همسایگان مخرب بود و منافع خودشان را در ایجاد خلل و  آشوب و بی ثباتی در مناسبات کشورهای منطقه جستجو می‌کنند طبیعتا برای تخریب روابط ایران با برخی همسایگان تلاش می‌کنند. به دوستان در منطقه توصیه می‌کنیم در چارچوب بازی‌های دیگران قرار نگیرند و به چارچوب‌های دیپلماتیک برای حل و فصل اختلافات و سو‌ءتفاهمات پایبند باشند و در این چارچوب عمل کنند. ما بر سیاست حسن همسایگی تأکید موکد داریم و در این چارچوب تلاش لازم را خواهیم کرد و امیدواریم دوستان ما در منطقه مبتنی بر سیاست حسن همسایگی و رعایت احترام متقابل و عدم مداخله در امور داخلی دیگران عمل کنند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوالی در رابطه با مواضع مداخله‌جویانه صدراعظم آلمان علیه کشورمان و همچنین سخن از اعمال تحریم های جدید اتحادیه اروپا علیه ایران، گفت: مواضع این کشورها مواضع همه کشورهای اروپایی نیست. این رفتارها سیاسی و واهی است. ایران اجازه دخالت در امور داخلی خود را به هیچ کشوری نخواهد داد. کشورهای محور در حوزه اروپا را توصیه می‌کنیم از همه ابزارهای غیرسازنده برای مداخله در امور داخلی ایران استفاده می‌کنیم به منافع مناسبات سازنده مشترک عمل کنند و از استفاده ابزاری از حقوق بشر برای اعمال فشار سیاسی استفاده نکنند و به چارچوب دیپلماتیک توجه کنند و از روش‌های سازنده در مناسبات دوجانبه استفاده کنند.

وی افزود: تحریم‌ها اگر کارساز بود حتما نتیجه را به دست می‌آوردند. تحریم و استفاده از ابزارهای تحریمی ورقه سوخته‌ای است که کارایی لازم را برای این کشورها نخواهد داشت. این تحریم‌ها برای ملت ایران ایذایی خواهد بود ولی برای این کشورها هزینه خواهد داشت. ایران کشور مقتدری در منطقه است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی در خصوص حمله اخیر سپاه به مواضعی در اقلیم کردستان عراق گفت: ایران تأکید کرده بود نسبت به امنیت سرزمینی خود و تهدیداتی که از ناحیه اقلیم کردستان عراق متوجه ایران خواهد شد و نسبت به فعالیت‌های گروه‌های تروریستی تجزیه طلب سکوت نخواهد کرد و مبتنی بر قوانین بین‌المللی از امنیت خود و شهروندانش دفاع خواهد کرد و این اقدام در همین چارچوب صورت گرفته است.

کنعانی در پاسخ به ادعای یک رسانه غربی مبنی بر تهدید نظامی ایران علیه عربستان سعودی نیز گفت: ایران به مسیر دیپلماسی پایبند است و در این چارچوب در خصوص مسائل مورد نظر خود با طرف‌های منطقه‌ای و بین‌المللی عمل می‌کند. ایران به دنبال ایجاد تنش در منطقه نیست و رفتارهای مسئولانه‌ای در راستای امنیت منطقه‌ای داشته است. مسیر مذاکره با عربستان منوط به مذاکرات قبلی است و امیدواریم طرف مقابل با اجرای توافقاتی که صورت گرفته زمینه را برای ادامه گفت‌وگوها فراهم کند و در ارتباط با رفتارهای غیردوستانه ایران تلاش می‌کند در مسیر دیپلماسی رفتارهای غیرسازنده را اصلاح کند. این گونه اخبار را تایید نمی‌کنیم. دولت آمریکا در راستای ایران هراسی و ایجاد خلل در روند گفت‌وگوهای سازنده ایران و کشورهای منطقه مواضعی را مطرح می‌کند که در چارچوب سیاست‌های غلط مخرب منطقه‌ای دولت آمریکاست و برخی رسانه‌ها به این چارچوب دامن می‌زنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوال که آیا ابلاغ قانون انتقال محکومان بین ایران و بلژیک که به وزارت دادگستری ابلاغ شده زمینه آزادی «اسدالله اسدی» را مهیا خواهد کرد، گفت:  آزادی دیپلمات ایرانی از مطالبات جدی ما از دولت بلژیک بوده است. بازداشت آن به بهانه‌های واهی را خلاف کنوانسیون وین می‌دانستیم. امیدواریم در چارچوب پیگیری‌های انجام شده شاهد آزادی هر چه سریع‌تر این دیپلمات ایرانی باشیم.  

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوالی در خصوص ابتکاراتی که اخیرا با هدف پیشبرد و جمع بندی مذاکرات از سوی ایران ارسال شده است، گفت: در ارتباط با مذاکرات کانال‌های ارتباطی همچنان فعال است و تبادل پیام بین ایران با طرف‌های مقابل از جمله آمریکا از کانال گفت‌وگو کننده ارشد اروپایی همچنان ادامه دارد. ایران برای پیشبرد روند گفت‌وگوها و دستیابی به جمع بندی توافق ابتکارات جدید و سازنده‌ای ارائه کرده و از طریق هماهنگ کنننده پیام‌ها منتقل شده و تبادل پیام و بده بستان ایده‌ها و نظرات همچنان ادامه دارد. در این زمینه از ظرفیت‌های مبتنی بر اصل پایبندی ایران به مسیر مذاکرات و میز مذاکرات ادامه خواهیم داد و تلاش‌های لازم را انجام خواهیم داد.

کنعانی در پایان نشست خبری این هفته، در توضیحاتی در رابطه با موضع جمهوری اسلامی ایران در قبال توافق تعیین مرزهای دریایی میان لبنان و رژیم صهیونیستی گفت: نگاه ایران نسبت به رژیم صهیونیستی کاملا روشن و واضح است. ایران این رژیم را رژیم اشغالگر و نامشروع می‌داند و هیچ اصالت و مشروعیتی برای آن قائل نیست ولی از هر رخدادی که منجر به احقاق حقوق مردم لبنان شود استقبال کرده و حمایت می‌‌کند. در ارتباط با ترسیم این مرزها موضع ما این است که هیچ حقی برای این رژیم قائل نیستیم ولی اینکه امکانی فراهم شود مردم لبنان از منابع خود استفاده کنند حمایت می‌کنیم.

وی افزود: این تحول اخیر نشان داد رژیم صهیونیستی صرفا به زبان مقاومت تمکین می‌کند. مقاومت لبنان و ملت بزرگ لبنان همانطور که سرزمین لبنان را در سال ۲۰۰۰ از اشغال آزاد کرد و عزت و کرامت مردم لبنان حفظ کرد و این کشور را از طمع ورزی‌های این رژیم حفظ کرد نشان داد توان مقاومت ظرفیت خوبی را برای لبنان ایجاد کرد. به دولت و ملت لبنان برای آنچه به دست آوردند در پرتو رویکرد مبتنی بر مقاومت و ایستادگی تبریک گفته و این موضع ما خللی در ارتباط با ماهیت غیرمشروع این رژیم نخواهد داشت.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز