خبرگزاری کار ایران

در نامه ایروانی مطرح شد:

انتقاد ایران از تلاش آمریکا برای برگزاری جلسه غیررسمی در مورد تهران

asdasd
کد خبر : ۱۲۹۳۲۰۳

سفیر و نماینده ایران در سازمان ملل متحد با صدور نامه‌ای، تلاش آمریکا برای برگزاری جلسه غیر رسمی در باره شرایط داخلی ایران را رویه‌ای خطرناک و غیر سازنده توصیف کرد.

به گزارش ایلنا، امیر سعید ایروانی، سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد در نیویورک در این نامه که خطاب به همه سفرا و نمایندگان دائم کشور‌های عضو و ناظر سازمان ملل متحد صادر شد نوشت: در شرایطی که ده‌ها سال زنان ایرانی از تحریم‌های غیر انسانی آمریکا صدمه دیده اند، این کشور صلاحیت حقوقی، اخلاقی و سیاسی برای برگزاری جلسه در مورد شرایط داخلی ایران را ندارد.

وی در این نامه با ارائه گزارش مختصری از روند تحولات جاری در ایران، اهداف آمریکا از برگزاری نشست ضد ایرانی بر علیه ایران در سازمان ملل متحد را تشریح و از اعضای سازمان ملل متحد خواست از هر اقدامی که به برگزاری این جلسه و ایجاد رویه خطرناک کمک می‌کند، خودداری کنند.

سفیر و نماینده ایران در سازمان ملل متحد در این نامه با اشاره به درخواست برگزاری نشست غیر رسمی (آریا فرمولا) از سوی آمریکا تحت عنوان «اعتراضات جاری در ایران» گفت: آمریکا با به راه انداختن جنگ روانی و عملیات فریب ادعا دارد که این جلسه هدفش حمایت از حقوق زنان ایران است، اما این امر کاملا ناشی از نفاق امریکاست و سوء استفاده از مفهوم ارزشمند حقوق بشر محسوب می‌شود.

ایروانی با اشاره به ده‌ها سال دشمنی آمریکا نسبت به مردم ایران اظهار داشت: برخلاف اتهامات بی اساس آمریکا علیه ایران، دولت جمهوری اسلامی ایران همواره متعهد به ارتقا و حمایت از حقوق بشر و اجرای تعهدات حقوق بشری در چارچوب حقوق بین الملل است.

وی ادامه داد: حق آزادی بیان و تجمع مسالمت آمیز توسط قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به رسمیت شناخته شده و دولت جمهوری اسلامی ایران همواره بر بهره مندی مردم از این حق تاکید کرده و نمونه بارز این امر برگزاری تجمعات مسالمت امیز در سراسر ایران است.

به گفته سفیر و نماینده ایران در سازمان ملل متحد، هر دولتی از جمله دولت ایران مسئول حمایت از مردم خود در مقابل اقدامات خشونت آمیز نظیر خرابکاری (وندالیسم) و تخریب اموال خصوصی و عمومی مانند آتش زدن آمبولانس‌ها، وسائل حمل و نقل عمومی، بانک‌ها و مراکز خدمات عمومی وفراتر از آن اقدامات تروریستی نظیر حادثه اخیر است که به شهید شدن ۱۵ نفر و زخمی شدن ۳۰ نفر از شهروندان ازجمله زنان و کودکان توسط عناصر داعش در یک مکان مذهبی در شیراز انجامید.

ایروانی با بیان اینکه سازوکار‌هایی برای رصد، ارتقا وحفظ شرایط حقوق بشر در کشور‌ها در چارچوب مجمع عمومی سازمان ملل وجود دارد، تصریح کرد: یکی از آنها، بررسی دوره‌ای جهانی یا UPR است که سازوکاری جهانی و شفاف برپایه همکاری، گفت‌وگوی دوطرفه و رفتار برابر همه دولت‌های مورد بررسی ایجاد می‌کند و ایران هم به طور مداوم همکاری‌های داوطلبانه و سازنده‌ای در چارچوب UPR و ارتقای ارائه گزارش دوره‌ای داشته است.

وی افزود: پرداختن به مسائل داخلی دولت‌ها توسط شورای امنیت سازمان ملل از طریق ایجاد یک ارتباط ساختگی بین این موارد و صلح و امنیت بین المللی نه فقط غیر سازنده است، بلکه سازوکار‌های موثر موجود را تضعیف کرده و برخلاف اصول و اهداف سازمان ملل مندرج در منشور ملل متحد در مورد اصل عدم مداخله در امور داخلی دولت‌ها است.

به گفته این دیپلمات ارشد، تلاش‌ها برای برگزاری جلسه یادشده توسط آمریکا، نقض اشکار منشور ملل متحد و حقوق بین المللی است و رویه خطرناکی را ایجاد می‌کندکه دولت‌های عضو نباید آن را قبول کنند.

ایروانی با بیان اینکه آمریکا نگرانی واقعی و صادقانه درباره شرایط حقوق بشر در ایران یا هیچ جای دیگر ندارد، اما ادعای دفاع از زنان ایرانی را دارد، خاطرنشان کرد: زنانی که بطور جدی از ده‌ها سال تحریم غیر انسانی آمریکا صدمه دیده اند و جنگ واقعی اکنون درباره غذا و دارو است و این امر حتی از استاندارد دوگانه فراتر است و ضمن اینکه یک رویکرد سیاسی و گزینشی نسبت به حقوق بشر محسوب می‌شود، جنایت جنگی است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز