خبرگزاری کار ایران

سینا عضدی در گفت‌وگو با ایلنا:

تهران و واشنگتن در برهه کنونی آمادگی حضور در پای میز مذاکره را ندارند/ شانس دموکرات‌ها برای حفظ اکثریت در کنگره بالاست

asdasd
کد خبر : ۱۲۹۰۷۷۸

استاد روابط بین‌الملل دانشگاه جرج واشنگتن و پژوهشگر شورای آتلانتیک گفت: با توجه به نزدیکی به انتخابات میان دوره‌ای کنگره و تحولات ایران، هیچ کدام از طرفین نه تهران و واشنگتن آمادگی حضور پای میز مذاکره و دادن امتیاز به یکدیگر را ندارند.

به گزارش ایلنا، حسین امیرعبداللهیان روز شنبه و در جریان سفر به ارمنستان در جمع خبرنگاران از دریافت پیامی از سوی ایالات متحده آمریکا خبر داد. وزیر امور خارجه گفت: آمریکایی‌ها گفتارشان با رفتارشان متناقض است. سه روز پیش پیامی بین طرف آمریکایی و ما منتقل شد و پیامی از طرف آمریکایی دریافت کردیم. آمریکایی‌ها در تبادل پیام‌هایشان حتی تعجیل کردند در این‌که هر چه زودتر به نقطه توافق برسیم.

ناصر کنعانی، سخنگوی دستگاه دیپلماسی نیز روز دوشنبه، طرف آمریکایی را به دورویی متهم کرد و گفت: رفتار آمریکایی‌ها بسیار ریاکارانه است و هم ریاکاری می‌کنند و هم رسما دروغ می‌گویند. آمریکایی‌ها بارها و بارها از کانال‌های مختلف پیام می‌دهند و از آمادگی خود برای بازگشت به توافق سخن می‌گویند.

سینا عضدی در گفت‌وگو با ایلنا، در تحلیل خبرهای چند روز گذشته در حوزه احیای برجام و در پاسخ به این سوال که آیا واشنگتن در برهه کنونی با توجه به نزدیکی به انتخابات کنگره و تحولات داخلی ایران خواستار بازگشت پای میز مذاکره است، گفت: من فکر می‌کنم که در حال حاضر با توجه به نزدیکی به انتخابات میان دوره‌ای کنگره و تحولات ایران، هیچ کدام از طرفین نه تهران و نه واشنگتن آمادگی حضور پای میز مذاکره و دادن امتیاز به یکدیگر را ندارند. نه ایران با توجه به تحولات داخلی آمادگی دادن امتیاز دارد و نه آمریکا حاضر است با توجه به انتخابات پیش رو و همچنین موضوعات داخلی ایران به این کشور امتیاز دهد.

وی ادامه داد: بنابراین همه طرفین در برهه کنونی دست نگاه داشته‌اند تا مشخص شود تحولات ایران به کجا ختم می‌شود و انتخابات کنگره چه نتیجه‌ای خواهد داشت و آیا دموکرات‌ها می‌توانند اکثریت کنگره را نگاه دارند. البته با اتفاقات داخل آمریکا مانند قانون سقط جنین و همچنین تلاش جمهوری خواهان در برخی ایالت‌ها برای جلوگیری از رای دادن اقلیت‌ها و قوانین اسلحه فکر می‌کنم شانس دموکرات‌ها زیاد خواهد بود و همه چیز به بعد از این انتخابات و موضوعات داخلی ایران برمی‌گردد.

این استاد دانشگاه همچنین در پاسخ به این سوال که سخنگوی وزارت امور خارجه در آخرین نشست خبری خود از توافق ایران و آمریکا برای تبادل زندانیان خبر داده است و این در حالی است که پیش از این گفته شده بود که کاخ سفید موضوع تبادل زندانیان را به توافق در وین و احیای برجام گره زده است، ممکن است که آمریکا تغییر نظر داده باشد و بخواهد  پیش از هرگونه تصمیم در رابطه با برجام، تبادل زندانی با ایران را عملیاتی کند، گفت: سیاست کلی آمریکا این است که همه زندانیان دوتابعیتی باید به این کشور بازگردند اما من فکر می‌کنم این موضوع بخشی از برجام نیست و در کنار برجام است و به عنوان یک توافق جانبی تعریف می‌شود؛ چراکه این مساله جنبه انسان‌دوستانه دارد، زندانی‌های آمریکایی آزاد شده و در مقابل نیز ایرانی‌هایی که در آمریکا و اروپا به اتهام دور زدن تحریم‌ها در زندان هستند، آزاد می‌شوند.

وی افزود: معتقدم موضوع تبادل زندانیان هیچ گاه از دستور کار آمریکا خارج نشده اما فعلا با توجه به مواردی که پیش‌تر ذکر کردم، همه این موضوعات فریز شده و واشنگتن دست نگاه داشته است.

پژوهشگر شورای آتلانتیک در پاسخ به این سوال که سازمان انرژی اتمی ایران در حالی از توافق روی نقشه راه جدید برای پاسخ به سوالات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خبر می‌دهد که درز اطلاعات جدید برنامه هسته‌ای ایران از سوی هکرها امکان باز شدن پرونده‌های جدیدی را به ذهن متبادر می‌کند، تحلیل شما از اهمیت این اطلاعات چیست، گفت: معتقدم موارد مهمی درز پیدا نکرده و این مسائل به نیروگاه اتمی بوشهر برمی‌گردد و موضع دولت آمریکا این است که فعالیت نیروگاه بوشهر مانعی ندارد و از منظر سیاست عدم اشاعه، این نیروگاه تهدیدی ندارد. همچنین نیروگاه بوشهر تحت بازرسی آژانس است و اطلاهات هک شده، اطلاعات مهمی را در برنمی‌گیرد و البته این اطلاعات به بخش مناقشه‌برانگیز برنامه هسته‌ای ایران از نظر آژانس مرتبط نیست و فکر نمی‌کنم تاثیر زیادی داشته باشد. معتقد نیستم اطلاعاتی بیشتر از این نیروگاه منتشر شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز