خبرگزاری کار ایران

مرکز پژوهش‌های مجلس بررسی کرد؛

سازوکار صدور مجوز تأسیس و فعالیت تشکل‌های مردم نهاد در ایران و جهان

asdasd
کد خبر : ۱۲۸۳۴۵۹

مرکز پژوهش های مجلس طی گزارشی به بررسی سازوکار صدور مجوز تأسیس و فعالیت در قالب درس آموخته هایی از تشکل های مردم نهاد در ایران وجهان پرداخت.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی، پژوهشگران دفتر مطالعات اجتماعی طی یک گزارش پژوهشی با نگرشی بر درس آموخته هایی از تشکل های مردم نهاد در ایران و جهان، سازوکارهای صدور مجوز تاسیس و فعالیت این تشکل ها را مورد بررسی قرار دادند و پیشنهادات کارشناسی خود را در این زمینه ارائه کردند.

این گزارش زمانبر بودن و پیچیدگی فرایند صدور مجوز تأسیس تشکل های مردم نهاد را یکی از مهم‌ترین آسیب‌های وضع موجود این تشکل‌ها دانست و تصریح کرده است که شناخت فرایند مزبور در اصلاح و بازآفرینی ضوابط مرتبط با این تشکل ها ضرورتی محتوم است.

در ادامه، پژوهشگران این دفتر مطالعاتی مرکز پژوهش های مجلس ضمن توصیف فرآیند تهیه گزارش مذکور به این نکته اشاره کردند که با توجه به حساسیت و اهمیت این موضوع، منابع و داده های اولیه از قوانین موضوعه کشورهای فرانسه، ترکیه، آلمان، آمریکا و ژاپن احصا و با مفاد مندرج در آیین نامه تشکل های مردم نهاد مصوب ۱۳۹۵ هیئت وزیران مقایسه شده است. پس از انجام مصاحبه هایی نیمه ساختاریافته با صاحبنظران و مدیران اجرایی ارشد کشور در حوزه مشارکت های مردمی، آسیب های موجود در فرایند صدور مجوز تأسیس تشکل ها در کشور شناسایی و برای کاهش آنها راهکارهایی ارائه شد.

پؤوهشگران در توصیف ماحصل بررسی های انجام شده تاکید کردند که ژاپن یک قانون، مشخصا برای تأسیس و ساماندهی فعالیت تشکل ها دارد. کشورهای فرانسه و ترکیه علاوه بر قانون خاص برای این حوزه، در سایر قوانین عمومی (قانون مدنی فرانسه و قانون خدمات کشوری ترکیه) نیز احکام مؤثری در این زمینه تدوین کرده اند؛ در کشورهای آلمان و آمریکا بخشی از قوانین عمومی این کشورها به موضوع تشکل ها پرداخته است. برای مثال می توان به قانون درآمدهای داخلی آمریکا و قانون خدمات کشوری آلمان اشاره کرد. در ایران درحال حاضر ۳ آیین نامه، ۱ اساسنامه و ۱ تفاهمنامه تنها برای تأسیس و فعالیت تشکل های مردم نهاد تنظیم شده و همچنین در چندین قانون عمومی مانند قانون تجارت، قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت، قانون احکام دائمی برنامه های توسعه، قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه و قانون مالیات های مستقیم نیز قواعد تأسیس و فعالیت تشکل ها، تدوین شده است. در این گزارش از میان متولیان صدور مجوز، وزارت کشور به دلیل فراگیری و نظام یافته تر بودن ساختار و فرایند صدور مجوز به عنوان متولی این حوزه در ایران بررسی شده است.

در ادامه این گزارش آمده است، در تمامی کشورهای مطالعه شده، صحت اساسنامه، موضوع، اهداف و برنامه های تشکل به عنوان بخشی از الزامات صدور مجوز تشکل ها بررسی می شود. تمام این کشورها شخصیت حقوقی ایجاد شده را در ادارات رسمی ثبت می کنند. درج آگهی تأسیس در روزنامه رسمی کشور برای آمریکا و ژاپن الزامی نیست. ترکیه، آلمان و ژاپن مانند ایران صلاحیت های ارکان تشکل یعنی مدیرعامل، بازرس و سایر اعضای هیئت مدیره را در بدو تأسیس بررسی می کنند که البته این بررسی ها متناسب با شرایط سیاسی کشورهای مطالعه شده، طیف وسیعی از ملاحاظات اقتصادی، اجتماعی و سیاسی را شامل می شود.

متن کامل این گزارش را اینجا بخوانید.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز