خبرگزاری کار ایران

پیام تبریک رییس مرکز پژوهش‌های مجلس به دولت انقلابی در خصوص عضویت ایران در پیمان شانگهای

asdasd
کد خبر : ۱۲۷۹۵۱۴

رییس مرکز پژوهش های مجلس طی نامه ای به رییس جمهور، عضویت ایران در پیمان شانگهای را تبریک گفت.

به گزارش ایلنا، بابک نگاهداری رییس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، طی نامه‌ای به رییس جمهور، عضویت جمهوری اسلامی ایران در پیمان شانگهای را به عنوان دستاورد بزرگ دیپلماسی اقتصادی دولت انقلابی، به ایشان، هیات دولت و به ویژه وزیر امور خارجه تبریک گفت.

 متن این نامه به شرح زیر است،

حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای دکتر سیدابراهیم رییسی

رئیس محترم جمهور

با سلام و احترام؛

پشت سر گذاشتن مرحله نهایی پیوستن جمهوری اسلامی ایران به سازمان همکاری‌های شانگهای بی‌شک اتفاقی بزرگ برای توسعه روابط اقتصادی جمهوری اسلامی ایران با سایر کشورهای عضو این پیمان است و زمینه ایجاد کریدورهای اقتصادی با این کشورها را پایه گذاری خواهد کرد. بی‌شک حل مناقشات و موضوعات مرتبط با تروریسم، تجزیه طلبی و افراط‌ گرایی (که در حقیقت اساس شکل گیری این سازمان هستند) مبنایی خوب برای شروع تعامل و رسیدن به نقطه مطلوب یعنی عبور مسیرهای اقتصادی-تجاری از کشورهای عضو خواهد بود؛ از این حیث این موضوع یک پیروزی سیاسی برای جمهوری اسلامی و مقدمه ای برای رفع تحریم‌های ظالمانه علیه کشور بوده و جای مسرت دارد. به این وسیله مراتب قدردانی خود را نسبت به زحمات انجام شده در این زمینه اعلام می دارم. به نظر می‌رسد که عضویت در این سازمان می تواند فرصت‌ ائتلاف سازی اقتصادی زیادی را برای کشور به همراه می‌آورد. چنانکه هم‌اکنون در این سازمان شاهد کلاب انرژی اعضا، کنسرسیوم بانکی و منطقه آزاد تجاری هستیم. در این راستا دو ملاحظه زیر شایان توجه است:

۱. به نظر می‌رسد استفاده حداکثری از ظرفیت های سازمان مذکور نیازمند طراحی نقشه راه جدید برای کنش اقتصادی و سیاسی فرامرزی جمهوری اسلامی ایران است. توضیح آنکه به نظر می رسد صِرف پیوستن به این سازمان نمی تواند دستاورد قابل توجهی برای اقتصاد ایران فراهم کند بلکه عایدی حداکثری، زمانی به دست خواهد آمد که جمهوری اسلامی ایران بر اساس نقشه و ابتکار سیاسی و اقتصادی خود، از ابزارها و ظرفیت های سازمان مذکور استفاده کند. شایان ذکر است که مرکز پژوهش های مجلس نیز در راستای این مهم مطالعات و بررسی هایی را در خصوص نقش سابق و جدید ایران در منطقه و فرامنطقه را آغاز نموده است که متعاقبا نتایج این برنامه پژوهشی خدمت جنابعالی ارسال خواهد شد.

۲. لازم است از این ظرفیت ائتلاف‌ساز در راستای منافع کشور بهره‌برداری حداکثری صورت گیرد که در این زمینه می‌توان به مواردی همچون توسعه بندرگاه‌ خشک مشترک اعضا و استفاده از سازوکار این ائتلاف برای طراحی سازوکارهای غیرتحریم‌پذیر نقل و انتقال وجوه و گسترش تعاملات مالی و بانکی اشاره کرد.

اینجانب مجددا عضویت نهایی ایران در سازمان همکاری‌های شانگهای را به جنابعالی، دولت انقلابی، هیات دولت و به ویژه وزیر محترم امور خارجه، تبریک عرض‌ نموده و اعلام می‌دارم مرکز پژوهش‌های مجلس این آمادگی را دارد که در راستای استفاده حداکثری از ظرفیت سازمان مذکور، همکاری پژوهشی و کارشناسی لازم را با بدنه مدیریتی و کارشناسی دولت سیزدهم داشته باشد.

دوام توفیقات حضرتعالی را از خداوند متعال خواستارم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز