خبرگزاری کار ایران

گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد:

تحریم‌ها بیشترین اثر را بر اقشار آسیب‌پذیر و کمک‌های بشردوستانه می‌گذارد

asdasd
کد خبر : ۱۲۷۸۱۱۵

نشست جانبی «اقدامات یکجانبه قهری و حقوق‌بشر» در حاشیه اجلاس پنجاه و یکم شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد توسط سازمان دفاع از قربانیان خشونت برگزار شد.

به گزارش ایلنا، در این نشست که حسن فرطوسی، وکیل و حقوقدان بین‌المللی به نمایندگی از سازمان دفاع از قربانیان خشونت مدیریت آن را بر عهده داشت، آلنا دوهان، گزارشگر ویژه اقدامات یکجانبه قهری (تحریم) شورای حقوق بشر سازمان ملل با اشاره به اثرات تحریم بر اقشار آسیب پذیر جوامع تحت تحریم گفت: به دلیل بروز تحریم‌های ثانویه، حتی تحریم‌های محدود، همانند تحریم چند فعال و چهره اقتصادی می‌تواند اثرات شدیدی بر مردم داشته باشد، مانند آنچه در زیمباوه اتفاق افتاده است.

وی ادامه داد: در شرایط تحریم گاهی بیماران مجبور می‌شوند برای تامین نیازهای معیشتی خود داروهایی را که با یارانه به آنها ارائه شده در بازار سیاه به فروش برسانند.

گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد درخصوص تاثیر تحریم‌ها بر دسترسی دانشجویان به منابع دانشگاهی بین‌المللی اظهار داشت: تحریم‌های یکجانبه نه تنها بر دسترسی دانشجویان ایرانی اثر گذاشته بلکه دسترسی اساتید دانشگاهی بر منابع و مقالات خارجی همچنین دسترسی به نرم‌افزارهایی نظیر زوم و جلسات مجازی بین‌المللی را محدود کرده است.

به گفته دوهان، در همین راستا مکاتباتی با یونسکو داشته‌ام اما صدای من در این مورد ناکافی است و همکاری جامعه مدنی برای تقویت و شنیده شدن آن مورد نیاز و توجه است.

وی افزود: در زیمباوه به عنوان یکی از کشورهای تحت تحریم فقدان زیرساخت‌های مربوط به تامین آب آشامیدنی، مانند در دسترس نبودن ماده اولیه برای ساختن لوله‌های آب، باعث شده است که دسترسی مردم به آب آشامیدنی سالم به طرز قابل توجهی کاهش یافته و بیماری‌هایی نظیر وبا شیوع یابد.

این گزارشگر ویژه تحریم‌ها با بیان اینکه ایران اعلام کرده است که تمام مهاجران افغانستانی را در مدارس دولتی ثبت نام می‌کند، تصریح کرد: در بسیاری از موارد مشکلات معیشتی باعث می‌شود که کودکان پناهنده، به دلیل ناتوانی در تامین لوازم‌التحریر یا بلیط اتوبوس برای رفت و آمد به مدرسه، از ادامه تحصیل باز بمانند.

دوهان با بیان اینکه در شرایط تحریم تعداد زنان سرپرست خانوار بسیار افزایش می‌یابد، خاطرنشان کرد: مردان برای تامین معیشت خانواده به کشورهای دیگر مهاجرت می‌کنند و در بسیاری از موارد، برای انتقال دستمزد خود به کشورشان با مشکلات جدی روبه‌رو هستند. در این شرایط زنان سرپرست خانوار با مشکلاتی مانند بیکاری و خطراتی مانند بزهکاری و روسپیگری دست و پنجه نرم می‌کنند.

وی با اشاره به وضعیت تحریم‌های ونزوئلا ابراز داشت: در ونزوئلا، بسیاری از بیمارستان‌ها از داشتن تجهیزات کافی محروم بوده و تعداد بعضی تجهیزات پزشکی آنقدر کم است که در صورت نیاز همزمان چند بیمار به یک دستگاه تعدادی از آنها جان خود را از دست می‌دهند. همچنین در این کشور تحریم‌ها دسترسی بیمارستان‌ها را به ۵۰ نوع داروی بسیار ضروری محدود کرده و انجام آزمایش‌های بسیار ساده خون را ناممکن کرده است.

گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد اضافه کرد: طی دو سال گذشته در این کشور نرخ مرگ و میر دو برابر شده است.

دوهان با اشاره به اینکه در بسیاری از کشورهای تحت تحریم بیماران خاص از دسترسی به داروهای خود محروم مانده‌اند، بیان کرد: تحریم‌ها در انتقال کمک‌های بشردوستانه که در ظاهر از تحریم‌ها استثنا شده‌اند نیز مشکل ایجاد کرده است اما در واقعیت صدور مجوز ارسال این کمک‌ها آنقدر درازمدت و پرهزینه است که باعث می‌شود این معافیت‌های بشردوستانه عملا فایده نداشته باشند.

وی ادامه داد: مشکل دیگری که اقلام بشردوستانه را هدف قرار داده این است که معافیت‌های مربوطه فقط غذا و دارو را شامل شده و اقلام ضروری مانند آب آشامیدنی، تاسیسات تهیه آب و قطعات یدکی دستگاه‌های پزشکی را شامل نمی‌شوند.

در ادامه این نشست، پارساپور، مدیرعامل Humane Globe (سازمانی که برای کودکان سرطانی تلاش می‌کند) یادآور شد: کمبود دارو تحت تاثیر عدم تمایل برخی شرکت‌های دارویی برای فروش دارو ایجاد می‌شود.

وی با بیان اینکه در ایران تحریم باعث شده بیمارانی مانند کودکان مبتلا به سرطان و ای‌بی با مشکل کمبود داروی خود مواجه باشند، عنوان کرد: در برخی موارد دیده شده که پدر خانواده به دلیل ناتوانی در تامین داروی فرزند خود به خودکشی دست زده است.

پارساپور با بیان اینکه در شرایط تحریم دیده می‌شود که دارو به‌عنوان یک ابزار سیاسی مورد استفاده قرار می‌گیرد، گفت: بسیاری از کودکان، که در صورت وجود دارو، به راحتی درمان می‌شوند، در شرایط تحریم معلول شده و یا جان خود را از دست می‌دهند.

وی به ارائه مصادیق این موضوع درخصوص دو کودک اهل ایران مبتلا به سرطان پرداختند و قرار بر ارائه مستندات این امر به گزارشگر ویژه جهت پیگیری وی شد

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز