خبرگزاری کار ایران

وال‌ استریت‌ ژورنال:

افزایش همکاری‌های ایران و روسیه، به نگرانی‌های آمریکا دامن زده است

asdasd
کد خبر : ۱۲۷۱۴۳۳

وال‌ استریت‌ ژورنال در گزارشی با تاکید بر اینکه جنگ اوکراین، منجر به مستحکم‌تر شدن اتحاد ایران و روسیه شده است، نوشت: این اتفاقی است که به نگرانی‌های آمریکا دامن زده است.

به گزارش ایلنا به نقل از وال‌استریت‌ژورنال، تحریم‌های ایران و روسیه، این دو دشمن سرسخت ایالات متحده را بیش از پیش به یکدیگر نزدیک کرده است؛ اتفاقی که به نگرانی‌های آمریکا دامن زده است.

در ماه جولای (مرداد)، ایران به بزرگ‌ترین خریدار گندم روسیه تبدیل شد، در ماه جاری روسیه یک ماهواره ایرانی را به فضا فرستاد که دستاوردی نادر برای برنامه فضایی تهران به شمار می‌رود و هفته گذشته نیروهای نظامی ایران و روسیه تمرینات مشترک پهپادی را به اجرا گذاشتند. ایالات متحده نیز اخیرا در ادعایی نسبت به احتمال استفاده روسیه از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین هشدار داد.

مجموعه این فعالیت‌ها نشان‌دهنده این است که جنگ اوکراین، تلاش‌های روسیه و ایران برای نزدیک شدن به یکدیگر را شدت بخشیده است.

ایران و روسیه، با نظام جهانی به رهبری آمریکا مخالف هستند و هر دو از تحریم‌های یکجانبه ایالات متحده رنج می‌برند؛ ولی تا پیش از اعمال تحریم‌های بین‌المللی علیه روسیه، این دو کشور روابط پر فراز و نشیبی داشتند.

اتحاد نزدیک‌تر روسیه و ایران به هر دو کشور کمک خواهد کرد تا با پیدا کردن بازارهای جدیدی برای محصولات‌شان، تأثیرات تحریم‌های غرب را کاهش دهند و با توسعه همکاری‌های نظامی‌شان به مسکو در جنگ اوکراین و به تهران در فعالیت‌های منطقه‌ای‌اش در خاورمیانه کمک شایانی برسانند.

افزایش این همکاری‌ها در ابعادی بوده است که «جک سولیوان»، مشاور امنیت ملی ایالات متحده، روابط رو به رشد ایران و روسیه را «تهدیدی قابل توجه» توصیف کرده است.

وال‌استریت ژورنال در بخش دیگری از این گزارش با اشاره به اینکه روابط رو به رشد ایران و روسیه با سفر ولادیمیر پوتین، به تهران در ماه ژوئیه آشکار شد، نوشت: ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران نیز در ماه ژانویه به مسکو سفر کرد و در این سفر دو طرف نسبت به توسعه  همکاری نظامی و اقتصادی بیشتر متعهد شدند.

این روزنامه آمریکا همچنین با اشاره به افزایش ۱۰ درصدی تبادلات تجاری میان ایران و روسیه در سال جاری یاداور شد: بر اساس اعلام مسکو تنها در سال ۲۰۲۱ تجارت میان دو کشور ۸۰ درصد افزایش یافته و به چهار میلیارد دلار رسیده است. با این حال، برخی از ناظران بر این باورند که روابط ایران و روسیه راه طولانی در پیش رو دارد.

در بخش دیگری از این گزارش آمده است: روس‌ها در ماه‌های اخیر برای بحث درباره راه‌های دور زدن تحریم‌ها به جمهوری اسلامی رو انداخته‌اند و درهای ایران به روی مسافران روسی که ارتباطشان با اغلب مناطق غربی قطع شده، باز است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز