خبرگزاری کار ایران

زارع‌پور در جمع خبرنگاران:

قرار گرفتن در کنار متخصصان فضایی روسیه برای ما افتخار بزرگی است/ همکاری راهبردی با کشورهای اصلی حوزه فضایی دنیا را در دستور کار داریم

asdasd
کد خبر : ۱۲۶۴۳۷۸

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: ما در کنار توسعه صنعت بومی فضایی یعنی ساخت ماهواره‌های بومی، ساخت ماهواره‌برهای بومی، ایستگاه‌های زمینی و توسعه کاربرد صنعت فضایی در زندگی مردم در جاهای که خلاء داریم و هنوز به لحاظ فناوری نیاز به همراهی و همکاری کشورهای صاحب نام در این حوزه داریم، همکاری‌های راهبردی با کشورهای اصلی حوزه فضایی در دنیا را در دستور کار خود قرار دادیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، عیسی زارع‌پور در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران گفت: ما در وزارت ارتباطات از فیبرهای نوری که کف اقیانوس‌ها می‌خوابند و اینترنت را به کشورمان منتقل می‌کنند تا فضا و ۳۶ هزار کیلومتری زمین ماموریت داریم؛ دامنه ماموریت‌های وزارت ارتباطات خیلی گسترده است.

وی ادامه داد: یکی از حوزه های مهم کاری ما حوزه فضایی است که ما هم در قالب سازمان فضایی ایران بحث توسعه صنعت فضایی را دنبال می‌کنیم و هم شورای عالی فضایی که ریاست آن با رئیس جمهور است و بنده به عنوان نایب رئیس پیگیر توسعه صنعت فضایی در کشور هستیم. ما در کنار توسعه صنعت بومی فضایی یعنی ساخت ماهواره‌های بومی، ساخت ماهواره‌برهای بومی، ایستگاه‌های زمینی و توسعه کاربرد صنعت فضایی در زندگی مردم در جاهای که خلاء داریم و هنوز به لحاظ فناوری نیاز به همراهی و همکاری کشورهای صاحب نام در این حوزه داریم، همکاری‌های راهبردی با کشورهای اصلی حوزه فضایی در دنیا را در دستور کار خود قرار دادیم.

وی افزود: در همین راستا مستحضر شدید که دیروز ماهواره خیام که یک ماهواره سنجشی با دقت بسیار بالا است از پایگاه هوایی قزاقستان که متعلق به روسیه است، به فضا پرتاب شد. این پایگاه بزرگترین پایگاه فضایی دنیاست که از دهه ۶۰ که از آنجا فضانورد به پایگاه‌های فضایی اعزام شده‌اند و الان ماهانه با همین موشکی که ماهواره خیام پرتاب شد فضانورد به ایستگاه بین‌المللی اعزام می‌کنند. این افتخار بزرگی برای متخصصان کشورمان است که در کنار متخصصین کشور روسیه که بیش از ۶ دهه در این زمینه تجربه دارند، قرار بگیرند تا بتوانند کارهای مشترک انجام دهند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: ماهواره خیام که ماهواره سنجشی با دقت بالا است ۶۰۰ کیلوگرم وزن داشت و کاربردهای بسیار متنوعی دارد. مبارزه با زمین خواری و جنگل خواری از طریق آن قابلیت پایش دارد. از پنج سال قبل در مورد این ماهواره بحث شده بود اما مشکلات فنی وجود داشت و بعد از ده‌ها جلسه مشترک میان طرف ایرانی و روسی با دیپلماسی فعال توانستیم این ماهواره را پرتاب کنیم. در مذاکرات صورت گرفته برای ماهواره بر سایوز ۱ در مورد ماهواره خیام توافق صورت گرفت.

وی افزود: کاری که پنج سال پیش شروع شد را در دولت سیزدهم با دیپلماسی فعال به نتیجه رساندیم و آن را به یک قرارداد عملیاتی تبدیل کردیم. باید به فکر ماهواره بعدی باشیم و خط تولید این ماهواره‌ها را به صورت مشترک راه‌اندازی کنیم. در حوزه ظرفیت‌های داخلی امکان ساخت ماهواره‌های با قدرت ۱۰ متر را داریم و هدف گذاری کردیم تا پایان دولت سیزدهم به توانایی ساخت ماهواره‌های با قدرت یک متر برسیم.

زارع پور گفت: از امروز یا فردا صبح افرادی که به عنوان خبرنگار شناخته می‌شوند می‌توانند به درگاه ملی خدمات هوشمند مراجعه کنند و با ثبت نام بسته ۲۰۰ گیگ اینترنت برای آنها فعال خواهد شد.

وزیر ارتباطات در رابطه با طرح صیانت گفت: موردی به اسم طرح صیانت نداریم و چنین موضوعی مصوب نشده است. دولت مجری قانون است و تا زمانی که مصوبه قانونی تصویب نشود ما هیچ مصوبه اجرایی نخواهیم داشت. مواضع دولت کاملاً شفاف است و بارها گفتم فضای مجازی تبدیل به زیست اصلی مردم شده و حتماً نیاز به قانون گذاری دارد. آخرین قانون ما قانون جرایم رایانه‌ای است که مربوط به سال ۸۵ است و این فضا نیاز به قاعده‌گذاری دارد. ما مشارکت فعال با مجلس داشتیم تا مسیر طرح به سمتی پیش رود که به چارچوبی برای قاعده‌مند شدن فضای مجازی نزدیک شود اما متوقف شد.

خبر در حال تکمیل می باشد...
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز