خبرگزاری کار ایران

کنعانی‌ در نشست خبری:

نزدیک یا دور بودن به توافق هسته‌ای مرتبط با تصمیم سیاسی دولت آمریکا است/ اظهار تمایل ریاض برای برگزاری گفت‌وگوی رسمی و سیاسی با تهران نشانه مثبتی است/ به سمت بلوک‌بندی‌های جدید حرکت نمی‌کنیم

asdasd
کد خبر : ۱۲۵۸۵۹۱

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: فکر می‌کنیم که اگر طرف آمریکایی به عنوان طرف اصلی به اندازه ایران سازنده و با حسن نیت عمل کند و به ابتکارات مثبت ایران واکنش مثبت نشان دهد به توافق نزدیک هستیم. نزدیک بودن یا دور بودن به توافق مرتبط با تصمیم سیاسی دولت آمریکا است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، ناصر کنعانی در نشست خبری صبح امروز خود در پاسخ به این سوال که سیاست اصولی دولت سیزدهم تمرکز بر سیاست مستقل اقتصادی فارغ از نتیحه مذاکرات است، احیای شتاب‌زده برجام آن هم در شرایطی که ایالات متحده همچنان تحریم‌هایی را علیه ایران اعمال می‌کند، تا چه میزان مد نظر دستگاه دیپلماسی است، گفت: در هر حال سیاست اصولی دولت سیزدهم مبنی بر این است که اقتصاد و معیشت مردم را به روند مذاکرات گره نزنند. رویکرد دیگر این نیز این است که ایران به روند مذاکره به عنوان انتخاب جدی ملتزم است و این مسیر را تا زمان دستیابی به توافق خوب، قوی و پایدار ادامه خواهد داد.

وی ادامه داد: در همین راستا نیز جمهوری اسلامی ایران میز مذاکره را ترک نکرد. واقعیت است که فارغ از مواضع رسانه‌ای که به ویژه مقامات دولت آمریکا اتخاذ می‌کنند و انتظارات و توقعات یکجانبه که از دولت ایران مطالبه می‌کنند که ایران باید زودتر به تصمیم برسد، ایران در این زمینه نه احساسی و نه شتاب زده عمل می‌کند و نه منافع اساسی کشور را فدای روند شتابزدگی خواهد کرد. روند گفت‌وگوها از طریق کانال‌های ارتباطی ادامه داد و در سطح مذاکره کننده ارشد و وزیر امور خارجه تبادل پیام ها ادامه دارد.

وی افزود: پیشنهادهایی تا امروز رد و بدل شده و برخی طرف‌ها نیز با نگاه دوستانه و مبتنی بر مساعی جمیله ورود کرده‌اند. در منطقه خودمان وزرای خارجه برخی کشورهای دوست از جمعه عمان، قطر و عراق تلاش‌هایی را انجام داده و انجام می‌دهند. کشورهای ایتالیا و فرانسه تلاش‌هایی را نیز مطرح کرده‌اند و هرکدام به سهم خودشان تلاش‌هایی می‌کنند. ما برای رسیدن به توافق خوب، قوی و پایدار و متضمن منافع دولت و ملت جدی هستیم. فکر می‌کنیم که اگر طرف آمریکایی به عنوان طرف اصلی به اندازه ایران سازنده و با حسن نیت عمل کند و به ابتکارات مثبت ایران واکنش مثبت نشان دهد به توافق نزدیک هستیم. نزدیک بودن یا دور بودن به توافق مرتبط با تصمیم سیاسی دولت آمریکا است. 

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوال که وزیر امور خارجه عراق از آمادگی عربستان برای برگزاری نشست در سطح سیاسی با جمهوری اسلامی ایران خبر داده است، آیا این نشست در آینده نزدیک برگزار خواهد شد، گفت: ۵ دور مذاکرات ایران و عربستان سعودی با میزبانی دولت عراق انجام شده است و خوشبختانه نتایج خوب و دلگرم کننده‌ای داشته است. پس از اجلاس جده وزیر خارجه عراق در تماس با آقای امیرعبداللهیان، ایشان را در جریان تحولات این نشست قرار دادند.  در این گفت‌وگو آقای فواد حسین اشاره کردند که آقای محمد بن سلمان در حاشیه گفت‌وگوها اظهار تمایل و آمادگی کرده‌اند که گفت‌وگوی رسمی و سیاسی میان تهران و ریاض در نشست بعدی انجام شود و این نشانه مثبت‌ای است و ما فکر می‌کنیم با توجه به اراده مثبت طرفین زمینه برای برگزاری نشست سیاسی وجود دارد. 

کنعانی در پاسخ به این سوال که با توجه به سفر رئیس جمهور روسیه به ایران و همچنین امضای سند جامع همکاری با این کشور، ایران در بلوک روسیه علیه غرب قرار گرفته است، گفت: هفته گذشته به این سوال پاسخ دادم که ایران با توجه به سیاست خود، گسترش همه جانبه روابط با همسایگان را مدنظر دارد و در همین مسیر هم قدم برمی‌دارد. ما به سمت بلوک‌بندی‌های جدید حرکت نمی‌کنیم. مناسبات ایران با روسیه متنوع است و ما موافقت‌نامه همکاری بلندمدت با روسیه داشتیم و با توجه به تحولات جدید پیش‌نویس سند جامع همکاری را ارائه کرده‌ایم. با چنین نیز سند جامع ۲۵ ساله امضا کردیم و با ترکیه هم در سفر اخیر آقای اردوغان تفاهم‌نامه همکاری جامع امضا کرده‌ایم، همچنین این ظرفیت وجود دارد که با همه کشورها سند همکاری امضا کنیم. این نگاه به خارج منطقه نیز است و نگاه ما به اروپا نیز توسعه روابط است. 

سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به اظهارات اخیر رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مبنی بر سخت بودن جمع آوری پایگاه داده برای این نهاد در صورت حصول توافق گفت: جمهوری اسلامی ایران عضو آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و معاهده عدم اشاعه است و در سالیان متمادی و به خصوص سالیان اخیر با نگاه تعاملی و سازنده و با این نگاه که به سوءتفاهمات خاتمه دهد اجازه داد بازرسان آژانس به دفعات متعدد و متوالی از مراکز مورد نظر بازدید کنند. بیشترین ماموریت‌های بازرسان آژانس برای بازرسی مراکز هسته‌ای مربوط به مراکز هسته‌ای ایران بوده و این یک نگاه تعاملی و توام با حسن نیت و داوطلبانه بوده با این نیت که با برخی مشکلاتی که قبلا وجود داشته و فکر می‌کردیم می‌تواند مانع توافق شود عبور کردیم. متاسفانه اقدامات سازنده ایران با واکنش سازنده و متقابل آژانس و مدیرکل آژانس مواجه نشده است.

وی ادامه داد: متاسفانه آقای گروسی بارها درباره برنامه هسته‌ای ایران مشخصا در ماه‌های اخیر یک رویکرد غیرحرفه‌ای و غیرمنصفانه اتخاذ کرده است. دیدگاه‌های ایشان کمک کننده و سازنده نیست. ایشان علاقه‌مند است هر از چندگاهی موضعی راجع به مباحث هسته‌ای ایران مطرح کند. معتقدیم در مقابل همکاری سازنده ایران با آژانس، مدیرکل آژانس حتما لازم است رویکرد سازنده و تعاملی داشته باشد. اظهارات مدیرکل آژانس را فنی و حرفه‌ای نمی‌دانیم و ایشان را دعوت می‌کنیم به رعایت اصل بی طرفی و انصاف و اجتناب از اظهاراتی که با انگیزه‌‌های سیاسی صورت می‌گیرد. این شائبه وجود دارد که برخی اظهارات مدیرکل آژانس، اظهاراتی است که مقامات رژیم صهیونیستی مطرح می‌کنند. این مقام مسئول بین‌المللی است و باید اصل بی طرفی را رعایت کرده و به همکاری توام با حسن نیت ایران پاسخ دهد. ایشان را به اجتناب از سنگ اندازی در مذاکرات رفع تحریم و بازگشت همه طرف‌ها به توافق ایشان را دعوت می‌‌کنیم. این اظهارات را سازنده نمی‌دانیم. جمهوری اسلامی ایران ایران عضو پادمان است. ایشان بهتر است به همکاری سازنده ایران توجه کند و در مقابل به ظرفیت‌های هسته‌ای غیرقانونی رژیم صهیونیستی توجه کند و این‌که زرادخانه‌های هسته‌ای این رژیم تحت نظارت آژانس و پادمان نیست و خطر برای امنیت بین‌المللی و منطقه و محیط زیست منطقه است

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا مبنی بر اینکه پس از صدور حکم «حمید نوری» در سوئد، ایران سفیر کشورمان را به منظور پاره‌ای مشورت‌ها فراخواند. آیا سفیر به محل ماموریت بازخواهد گشت یا روابط را به سطح کاردار کاهش می‌دهیم، گفت: با توجه به اهمیت سرنوشت ایرانی بازداشت شده در سوئد و حکمی که به طور غیرسازنده صادر شده است، سفیرمان را برای پاره‌ای از مشورت‌ها به ایران فراخواندیم اما هیچ برنامه‌ای فعلا برای کاهش سطح روابط نداریم. نگاه ما این است که باید این مشکل را در سایه گفت‌وگوی دوجانبه با مقامات کشور سوئد حل و فصل کنیم. دیدگاه‌هایمان را صراحتا ارائه کرده‌ایم و گفت‌وگوها در سطوح مختلف سیاسی ادامه دارد. مواضع و دیدگاه ما روشن است و تاکید کرده‌ایم که دیدگاه یک سازمان بدنام و از منظر هویت یک سازمان کاملا مشخص و تروریستی نباید مبنای بازداشت یک شهروند ایرانی قرار بگیرد. ما صلاحیت دادگاه را به رسمیت نشناختیم. بنابراین اتفاقی که رخ داد از نظر ما اتفاقی ناخوشایند در روابط دوجانبه است. تلاش می‌کنیم که مقامات سوئد را متقاعد کنیم که این روند نادرست را تصحیح کنند ولی برنامه‌ای برای کاهش سطح روابط نداریم. از همه امکانات و توانمان برای آزادی شهروندمان استفاده خواهیم کرد. 

کنعانی در پاسخ به این سوال که در خصوص اختلافاتی که در پرونده احیای برجام وجود دارد در یکسال و نیم اخیر موارد متعددی مطرح شده است، امروز که حتی مذاکرات دوحه را موفقیت‌آمیز می‌دانید موارد اختلافی باقیمانده چیست، گفت: روند مذاکرات مسیر خود را طی می‌کند و موضوعات اختلافی هم لزوما موضوعات اعلامی نیستند و اجازه دهید منتظر ادامه مذاکرات باشیم. 

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوال که در آستانه قدرت گرفتن طالبان در افغانستان هستیم آیا برنامه‌ای برای به رسمیت شناختن هیات حاکمه این کشور وجود دارد، گفت: موضوع افغانستان جزو موضوعات مهم ما است که حدود ۹۰۰ کیلومتر مرز مشترک داریم. نسبت به تحولات افغانستان و امنیت و ثبات در این کشور حساس هستیم. آنچه در افغانستان رخ داد خروج غیر مسئولانه آمریکا به میزان سال‌های اشغال افغانستان خسارت‌بار بود. تلاش ایران به عنوان کشور مهم افغانستان این است در چارچوب تعامل سازنده با هیأت حاکمه سرپرستی افغانستان و همکاری با همسایگان به بازگشت ثبات و آرامش به این کشور کمک کند. تا الان موفقیت‌های خوبی به دست آوردیم. مهمترین چارچوب برای کمک به ثبات در این کشور شکل گرفته اجلاس وزرای خارجه کشورهای همسایه افغانستان است که سه نشست در این زمینه برگزار شد. نشست دیگری هم فردا سه شنبه در تاشکند برگزار شود ولی ایران به عنوان مهمترین کشور همسایه در حال کمک به ثبات در این کشور است. تعامل سازنده با هیأت حاکمه موقت افغانستان و تلاش داریم مباحث دوجانبه با افغانستان را سازماندهی و مدیریت کنیم. بحث امنیت مرزها مدیریت آب، ترانزیت، بهداشت و ... ایجاب می‌کند با طرفی که مسئولیت رسمی در افغانستان دارد تعامل و گفت‌وگو کنیم و کمک به مردم افغانستان در همین مجرا انجام می‌شود.

کنعانی در پاسخ به این سوال که برخی رسانه‌های عربی از دفن غیراصولی زباله‌های هسته‌ای اسرائیل در کرانه باختری، موضع ایران در این رابطه چیست، گفت: ایران همواره نسبت به تهدید فعالیت‌های غیرقانونی هسته‌ای رژیم صهیونیستی  هشدار داده است و گویی شمشیر در دست دیوانه زنجیری است که تحت حمایت آمریکا قرار دارد و دست ابن رژیم غاصب را در منطقه باز گذاشته‌اند. ما بر ضرورت مسئولیت آژانس در این رابطه تاکید داریم. این یک مسئولیت بین‌المللی است. بحث تهدیدات فعالیت‌های هسته‌ای رژیم صهیونیستی در موضوع محیط زیست و سلامت شهروندان فلسطینی و منطقه گزارش‌های زیادی در این حوزه وجود دارد و این موضوع از سوی محققان از سال‌ها قبل بیان شده است.   

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به این سوال که موضع ایران در قبال تحولات اخیر در اوکراسن چیست، گفت: تحولات سریلانکا برای ما مهم است. رابطه خیلی خوب و دوستانه‌ای با سریلانکا داشته و داریم. نسبت به تحولات سیاسی و اجتماعی در این کشور با نگرانی و حساسیت تحولات را دنبال کرده و تلاش کردیم آخرین وضعیت را در میدان و داخل این کشور بدانیم. در روند تحولات سیاسی شاهد بازگشت تدریجی و نسبی ثبات و آرامش در این کشور هستیم. در آخرین تحولات در این کشور شاهدیم پارلمان این کشور رئیس جمهور موقت انتخاب کرده و بر همین مبنا نخست‌وزیر تعیین و کابینه تشکیل شده و از روند مثبت تحولات سیاسی در این کشور استقبال می‌کنیم. به رئیس جمهور و اعضای کابینه تبریک می‌گوییم.

کنعانی در خصوص اخبار منتشر شده مبنی بر سفر قریب الوقوع وزیر امور خارجه به کویت و همچنین خبر معرفی سفیر جدید این کشور در ایران گفت:  پاسخ رسمی برای زمان قطعی سفر به کویت ندارم. در خصوص روابط با کویت عموما روابط مثبت است و سفیر این کشور تعیین و معرفی شده و موافقت صورت گرفته و در آینده نزدیک شاهد حضور سفیر کویت باشیم. در خصوص امارات هم فضا مناسبات مثبت است و در مجموع شاهد یک فضای رو به جلو و مثبتی در مناسبات ایران با کشورهای دوست و برادر در منطقه هستیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوال که شاهد گفت‌وگوی ۱۲۰ دقیقه‌ای روسای جمهور ایران و فرانسه بودیم، آیا پاریس دیگر نقش پلیس بد را در مذاکرات ایفا نمی‌کند، گفت: تحول دیپلماتیک قابل توجهی بود و گفت‌وگوی دو ساعته بین روسای جمهور دو کشور انجام شد. اخیرا گفت‌وگوی تلفنی بین وزیر خارجه ایران با همتای فرانسوی داشتیم در این گفت‌وگو همتای فرانسوی این نکته را به امیرعبداللهیان منتقل کرده بود که ماکرون دیدگاه‌هایی در خصوص روند مذاکرات دارد که می‌تواند برای نزدیک کردن دو طرف اصلی در روند مذاکرات رفع تحریم‌ها کمک کننده باشد. به همراه این پیام وزیر خارجه فرانسه نقاط تکمیلی خود را ارائه کرد. گفت‌وگوی تلفنی دو رئیس جمهور مکمل گفت‌وگوی تلفنی دو وزیر خارجه بود. 

وی افزود: کشورهای مختلفی چه در منطقه و چه خارج از منطقه علاقه‌مند هستند با ارائه ابتکاراتی به نزدیک کردن دیدگاه‌های طرفین کمک کنند که مذاکرات به نتیجه عملی و مطلوب برسد. در کنار گفت‌وگوها از طریق مذاکره کننده اروپایی با مذاکره کننده ارشد ایران و در کنار تماس‌ها و تبادل پیام‌ها بین وزیر خارجه ایران و بورل این گونه اقدامات و ابتکارات توام با حسن نیت می‌تواند به نزدیک کردن دیدگاه‌ها کمک کند. دولت فرانسه در شرایط کنونی مایل است در کنار سایر تلاش‌هایی که از حوزه‌های مختلف و طرف‌های مختلف صورت می‌گیرد دولت فرانسه مایل است نقش کمک کننده و مثبتی را ایفا کند از هر طرفی که مایل باشد نقش سازنده ایفا کند استقبال می‌کند و این گفت‌وگوها در همین چارچوب صورت گرفته و امیدواریم کمک کننده باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز