خبرگزاری کار ایران

صباح زنگنه در گفت‌وگو با ایلنا:

همسایه‌های ما می‌دانند تهران با همه فشارها همواره در مسیرش ثابت قدم بوده/ روابط امارات و کویت با ایران دارای درجه‌ای از استقلال است

asdasd
کد خبر : ۱۲۵۷۶۸۳

نماینده پیشین ایران در سازمان همکاری اسلامی گفت: همسایه‌های ما می‌دانند تهران علیرغم همه فشارها و درگیری‌ها همواره در مسیرش ثابت قدم است و تحلیل‌های کلی آن در خصوص تحولات منطقه و جهان به اثبات رسیده و البته چیزی جز خیر برای منطقه نمی‌خواهد. بنابراین بازگشت به روابط خوب، دوستانه و برادرانه و حفظ اصول همسایگی یکی از چشم اندازهای شرایط فعلی و آینده است.

صباح زنگنه در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در ارزیابی روند بهبود روابط میان ایران و اعضای شورای همکاری خلیج فارس و در پاسخ به این سوال که آیا می‌توان خبرهای اخیر مبنی بر اعلام موافقت سعودی به عراق مبنی بر آغاز گفت‌وگوها در سطح سیاسی و همچنین اعزام سفرای امارات و کویت را در حکم سرعت گرفتن روند ذکر شده دانست، گفت:  شرایطی که امروز بر منطقه و جهان حاکم است ایجاب می‌کند که ارتباطات میان کشورها به خصوص کشورهای همسایه، بازسازی شده و توسعه پیدا کند.

وی ادامه داد: تحولات حوزه اوکراین و پیامدهای آن و البته سفر آقای بایدن به منطقه شامل اسرائیل و عربستان نشان می‌دهد اتفاقاتی در حال وقوع است. در این شرایط کشورهای منطقه نیازمند هستند که ارتباطات‌شان را محکم‌تر کرده و از بروز تنش پرهیز کنند؛ همچنین لازم است کشورها به سمت توسعه و بهبود و اعتلای روابط گام بردارند که این علاوه بر فضای عمومی منطقه و جهان، ناشی از اراده خاص این کشورها است که بهترین روابط را با جمهوری اسلامی ایران داشته باشند.

زنگنه افزود: همسایه‌های ما می‌دانند تهران علیرغم همه فشارها و درگیری‌ها همواره در مسیرش ثابت قدم است و تحلیل‌های کلی آن در خصوص تحولات منطقه و جهان به اثبات رسیده و البته چیزی جز خیر برای منطقه نمی‌خواهد. بنابراین بازگشت به روابط خوب، دوستانه و برادرانه و حفظ اصول همسایگی یکی از چشم‌اندازهای شرایط فعلی و آینده است.

این تحلیل‌گر مسائل خاورمیانه همچنین در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه بازگشت سفرای کویت و امارات قطعا با چراغ سبز عربستان صورت گرفته،‌ آیا می‌توان این تحول جدید را به منزله به وجود آمدن اراده قوی ریاض برای از سرگیری روابط با ایران تلقی کرد، گفت:‌ عربستان خودش را بزرگترین کشور شبهه جزیره عرب می‌داند و قطعا تاثیر تصمیم‌گیری‌هایش روی تصمیم باقی کشورهای شورای همکاری خلیج فارس ملموس است اما شرایط روابط ایران با امارات از یک درجه‌ای از استقلال بیشتر برخوردار است و روابط با کویت هم می‌تواند از چنین شرایطی برخوردار باشد.

وی ادامه داد: حرمت‌گذاری این دو به عربستان فارغ از بحث‌های سیاسی و ژئوپلیتیک بوده و جزو اصول عشایر و قبائل عرب محسوب می‌شود که حرمت به کشور بزرگ‌تر یا قبیله بزرگ‌تر یا شیخ بزرگ‌تر همیشه مراعات می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز