خبرگزاری کار ایران

امیرعبداللهیان در نشست خبری مشترک با وزیر امور خارجه سوریه:

از احتمال ورود نظامی ترکیه به خاک سوریه ابراز نگرانی می‌کنیم/ حضور نیروهای نظامی آمریکا در شرق فرات از معضل‌های منطقه است

asdasd
کد خبر : ۱۲۵۶۸۹۶

وزیر امور خارجه گفت: حضور نیروهای نظامی آمریکا در شرق فرات از معضل‌های منطقه است. آمریکا این حضور خود را بهانه مبارزه با داعش قرار داده و این منطقه یکی از حاصلخیزترین مناطق سوریه است و منبع نفت و انرژی سوریه است و متاسفانه در سال‌های اخیر شاهد غارت منابع طبیعی سوریه در ان بخش هستیم. ما معتقدیم نیروهای نظامی آمریکا بدون قید و شرط و به فوربت از خاک سوریه خارج شوند. مردم و ارتش سوریه برای حفظ تمامیت ارضی کشورشان از صلاحیت لازم برخوردار هستند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حسین امیرعبداللهیان در نشست خبری مشترک با وزیر امور خارجه سوریه گفت: ضمن عرض خوش‌آمد به همتای خودم آقای فیصل مقداد لازم است اعلام کنم که ما امروز و بلافاصله بعد از نشست سران آستانه گفت‌وگوهای مهمی را با همکارم وزیر محترم امور خارجه جمهوری عربی سوریه داشتیم. در ابتدا مایلم ادای احترام کنم به همه شهدای سوری و ایرانی به ویژه شهیدان ابومهدی المهندس و سردار سلیمانی و شهدای سایر کشورهایی که در دوران جنگ علیه تروریسم در کنار مردم و نظام سیاسی سوریه ایستادند. 

وی ادامه داد: هفتمین اجلاس سران آستانه شب گذشته در تهران برگزار شد. با توجه به شرایط حساسی که امروز سوریه در آن به سر می‌برد و احتمال بروز درگیری در مناطق مرزی این کشور این نشست تلاش کرد کمک کند تا مسیر تحولات سوریه از جنگ و نظامی‌گری فاصله بگیرد و در مسیر سیاسی مسائل مورد ح لو فصل و توافق قرار بگیرد. ما امیدوار هستیم این توصیه‌ها که از زبان کشورهای شرکت کننده مورد تاکید قرار گرفت مورد توجه مقامات کشور دوست و برادر ترکیه قرار بگیرد و سوریه و ترکیه از این مرحله به خوبی عمبور کنند و بیانیه پایانی این نشست هم حاکی از موفقیت این نشست در شرایط حساس بحران در منطقه، اوکراین است و امنیت انرژی و غذایی مورد توجه همه شرکت‌کنندگان قرار داشت.

وی افزود: همچنین مایلم تاکید کنم در مساله سوریه حضور مسلحین و گروه‌های تروریستی مایه نگرانی ما و متحدین‌مان در منطقه است و ما از فرصت نشست سه‌جانبه اسفاده کردیم تا در موضوع خروج و پاک سازی گروه‌های تروریستی از سوریه و بازگشت امنیت به مرزهای این کشور با حفظ تمامیت ارضی بتوانیم گامی به جلو برداریم.  در همین جا مایلم بر اهمیت حفظ تمامیت ارضی و یکپارچگی و احترام به حاکمیت ملی سوریه تاکید کنم. یکبار دیگر مایلم در ادامه گفت‌وگوهای شب گذشته به ویژه گفت‌وگو در بخش بسته تاکید کنم که ما از احتمال ورود نظامی ترکیه به خاک سوریه ابراز نگرانی می‌کنیم و به طور جداگانه با هر دو طرف مشورت داریم. شب گذشته با تدبیر جناب رئیسی تلاش شد تا نتبجه گیری صورت بگیرد. همچنین مایلم تاکید کنم که مشارکت در بازسازی سوریه و تشویق آمارگان به بازگشت به منازل‌شان و شهرهای‌شان مورد تاکید نشست سه جانبه آستانه و گفت‌و‌گوهای من و آقای فیصل مقداد قرار داشت و ذکر پیش شرط برای این موضوع غیر قابل قبول است. 

وزیر امور خارجه کشورمان گفت:حضور نیروهای نظامی آمریکا در شرق فرات از معضل‌های منطقه است. آمریکا این حضور خود را بهانه مبارزه با داعش قرار داده و این منطقه یکی از حاصلخیزترین مناطق سوریه است و منبع نفت و انرژی سوریه است و متاسفانه در سال‌های اخیر شاهد غارت منابع طبیعی سوریه در ان بخش هستیم. ما معتقدیم نیروهای نظامی آمریکا بدون قید و شرط و به فوربت از خاک سوریه خارج شوند. مردم و ارتش سوریه برای حفظ تمامیت ارضی کشورشان از صلاحیت لازم برخوردار هستند. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز