خبرگزاری کار ایران

صالح‌آبادی در جمع خبرنگاران تشریح کرد؛

جزئیات اجرای فرآیند معامله روبل روسیه در بازار متشکل ارزی ایران/ بلوکه وجوه ناشی از تسهیلات توسط بانک‌ها خلاف است

asdasd
کد خبر : ۱۲۵۶۸۲۲

رئیس کل بانک مرکزی گفت: ما قبلا هم اعلام کردیم و گفتیم که بانک‌ها حق ندارند بخشی از وجوه ناشی از تسهیلات را بلوکه کنند. این خلاف است و به ما اعلام کنید تا برخورد کنیم.

به گزازش خبرنگار ایلنا، علی صالح آبادی صبح امروز در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران درخصوص بخشنامه خود مبنی بر عدم اخذ ودیعه و گرو نگه داشتن بخشی از وام و اینکه بانک‌ها این را دور زده‌اند و برای ارائه تسهیلات بخشی وام را تحت عنوان دیگری نگه می‌دارند، گفت: این قطعا خلاف است، ما قبلا هم اعلام کردیم و گفتیم که بانک‌ها حق ندارند بخشی از وجوه ناشی از تسهیلات را بلوکه کنند. این خلاف است و به ما اعلام کنید تا برخورد کنیم.

وی همچنین در پاسخ به سوالی پیرامون مکانیزم تاسیس بازار معاملاتی روبل-ریال، عنوان کرد: همانطور که اعلام شد دیروز معامله روبل در مقابل ریال آغاز شد، به نظر من این اتفاق بزرگی است. اتفاقی که دارد رخ می‌دهد این است که صادرکنندگان مختلفی که به روسیه صادرات دارند که عمدتا شرکت‌های خشکباری و از این دست هستند می‌توانند بیایند ارز خود را در بازر توافقی به نرخ عرضه و تقاضا عرضه کنند و روبل خود را بفروشند و متقاضیان هم می‌تواند خرید کنند.

رییس کل بانک مرکزی ادامه داد: با این کاری که از دیروز با دو میلیون روبل معامله‌اش آغاز شد و ان‌شاءالله تداوم هم خواهد داشت من فکر می‌کنم با توجه به تدابیری که اتخاذ شده و هماهنگی که با طرف روس هم صورت گرفته، حجم این معاملات به مرور افزایش پیدا خواهد کرد و بازار پرعمقی خواهد شد که در نتیجه آن فقط ارزی به نام دلار و یورو تعیین کننده نرخ ارز کشور نخواهد بود و ارزی به نام روبل هم در کنار سایر ارزها موجودیت پیدا می‌کند.

وی افزود: حجم معاملات این ارز به مرور افزایش پیدا خواهد کرد و طبیعتا تقاضا برای سایر ارزها مانند دلار کاهش پیدا می‌کند.

صالح‌آبادی خاطرنشان کرد: البته این اقدام محدود به روبل هم نخواهد ماند و سایر ارزهای دیگر را هم ان‌شاءالله در آینده اضافه خواهیم کرد به گونه‌ای که سبد ارز متنوعی از ارزهای مختلف را داشته باشیم  که در نتیجه آن حجم معاملات و اثرگذاری ارزهایی مانند دلار کاهش پیدا کند.

رئیس کل بانک مرکزی در رابطه با سقف و کف روزانه برای معاملات روبل-ریال، گفت: هر مقدار که صادرکننده ارز به بازار بیاورد و عرضه کند می‌تواند معامله شود و هیچ محدودیتی ندارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز