خبرگزاری کار ایران

زنگنه:

تغییر حقوق گمرکی تأثیری در کاهش قیمت‌ها ندارد و ممکن است به افزایش تورم منجر شود

asdasd
کد خبر : ۱۲۵۲۹۹۱

نایب رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس درباره لایحه دو فوریتی دولت برای تغییر حقوق ورودی کالاها: اگر تغییر حقوق ورودی تأثیری در افزایش قیمت‌ها داشته، قطعاً این اتفاق تاکنون افتاده و بازگرداندن حقوق گمرکی از ۴ درصد به یک درصد تأثیری در کاهش قیمت کالاها از سوی تولیدکنندگان و عرضه کنندگان ندارد و قیمت‌هایی که افزایش می‌یابد با این روش به بهای قبلی باز نمی‌گردد.

محسن زنگنه نایب رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگویی درخصوص لایحه دو فوریتی اصلاح حقوق گمرکی، گفت: تاثیر تغییر حقوق گمرکی بر تورم کالاهای اساسی، دارو و تجهیزات پزشکی کمتر از یک درصد و برای کالاهای غیر اساسی حداکثر حدود ۳ درصد است بنابراین با توجه به تورم ۴۰ و ۵۰ درصدی، این موضوع  تأثیری چندانی در تورم ندارد.

وی همچنین خاطرنشان کرد: براساس لایحه دولت تغییر حقوق ورودی، کسری بودجه‌ای حدود ۲۸ هزار میلیارد تومان را به دنبال دارد که اگر دولت به دنبال جبران این عدد از طریق انتشار اوراق یا استقراض از بانک مرکزی باشد، بخشی از اثرات کاهش تورم که دولت به دنبال آن است خنثی می‌شود و چه بسا اگر دقیق اجرا نشود، اثرات تورمی آن بیش از تاثیر آن در کاهش تورم باشد.

زنگنه در پایان ابراز داشت: با توجه به گذشت بیش از ۴ماه از ابتدای سال، این لایحه دوفوریتی به سودآوری مضاعف واردکنندگانی که قیمت کالاهای خود را طی این مدت افزایش دادند، می انجامد و در نهایت رانتی را نصیب واردکنندگان می‌کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز