خبرگزاری کار ایران

العربی الجدید:

الکاظمی به ایران اطمینان می‌دهد که در هیچ اتحادی علیه تهران قرار نخواهد گرفت

asdasd
کد خبر : ۱۲۴۷۵۱۳

به گفته مقام عراقی، الکاظمی قرار است در سفر به تهران به طرف ایرانی اطمینان دهد که مشارکت عراق در نشست بادن و بن‌سلمان با هدف تقویت روابط بین‌المللی و موضوع پرونده‌های اقتصادی است و نه قرار گرفتن در کنار هیچ‌گونه محوری علیه محور دیگری.

به گزارش ایلنا، نخست وزیر عراق پیش از سفر به ایران در جده با ولیعهد عربستان سعودی دیدار کرد. 

مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق روز گذشته شنبه، پیش از سفر به ایران و در راستای تلاش‌هایش برای میانجیگری میان دوقدرت منطقه‌ای وارد شهر جده در عربستان سعودی شد. تهران و ریاض تاکنون ۵ دور نشست گفت‌وگوهای امنیتی را در شهر بغداد و طی چندماه اخیر برگزار کرده‌اند.

العربی‌الجدید در گزارشی در این باره نوشت که هدف از سفر الکاظمی به عربستان و ایران نزدیک کردن نظرات تهران و ریاض به یکدیگر است.

یک مقام ارشد عراقی به العربی الجدید در این باره گفته بود که الکاظمی در سفر به ایران پرونده‌های مهمی را مورد بررسی قرار خواهد داد که مهمترین آنها، توضیح مشارکت عراق در نشست ریاض با حضور جو بایدن رئیس جمهور آمریکا به طرف ایرانی و تاکید بر این موضوع است که عراق در کنار هیچ اتحاد و یا محوری علیه ایران نخواهد بود.

به گفته این مقام آگاه، الکاظمی قرار است به طرف ایرانی اطمینان دهد که مشارکت عراق در این نشست با هدف تقویت روابط بین‌المللی و موضوع پرونده‌های اقتصادی است و نه قرار گرفتن در کنار هیچ‌گونه محوری علیه محور دیگری.

خبرگزاری رسمی عراق به نقل از دفتر نخست وزیر این کشور با اعلام خبر سفر الکاظمی به ایران و عربستان سعودی، نوشت که این دو سفر در راستای نشست‌های دوجانبه گفت‌وگو میان ایران و عربستان است که اخیرا در بغداد برگزار شوده بود و الکاظمی در این سفرها، پرونده‌های متعددی از جمله روابط دیپلماتیمک میان ایران و عربستان سعودی را مورد بررسی قرار خواهد داد.

در پایان دور پنجم گفت‌وگوهای ایران و عربستان سعودی در آوریل، الکاظمی گفته بود که اطمینان دارد تفاهم میان تهران و ریاض نزدیک است. وی پیش‌تر گفته بود که گفت‌وگوهای ایرانی سعودی که در بغداد در حال برگزاری است به مراحل پیشرفته‌ای رسیده است.

بغداد از سال گذشته میزبان گفت‌وگوهای ایران و عربستان سعودی با هدف پایان دادن به بن‌بست در روابط میان دو کشور و دستیابی به توافقاتی در زمینه اختلافات موجود میان آنها در چندین پرونده بود که اصلی‌ترین آنها جنگ در یمن و برنامه هسته‌ای ایران است.

در ژانویه سال ۲۰۱۶ عربستان سعودی روابطش را با ایران به دلیل حمله صورت گرفته به سفارت عربستان در تهران و کنسولگری این کشور در مشهد قطع کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز