خبرگزاری کار ایران

آیتی در گفت‌وگو با ایلنا:

تغییر وزرا، رؤسا و استعفاها مشکلاتی را حل نمی‌کند/ برای برون رفت از چالش‌ها به وفاق و هماهنگی بین ارکان نظام نیاز داریم

asdasd
کد خبر : ۱۲۴۴۲۳۳

یک نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی گفت: عوض کردن وزرا، رؤسا و استعفاها مشکلاتی را حل نمی‌کند. ما برای برون‌رفت از این چالش‌ها احتیاج به وفاق، انسجام و هماهنگی بین ارکان نظام داریم.

مهدی آیتی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباه استعفاء وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و اینکه آیا این تغییرات در کابینه ادامه خواهد داشت که منجر به بهبود شرایط اقتصادی کشور شود، گفت: چالش‌های موجود سیاسی و اقتصادی کشور فراتر از دولت به تنهایی است و ما برای برون‌رفت از این چالش‌ها احتیاج به وفاق، انسجام و هماهنگی بین ارکان نظام داریم.

وی با بیان اینکه عوض کردن وزرا، رؤسا و استعفا مشکلاتی را حل نمی‌کند، عنوان کرد: خود مسئولان هم می‌دانند ما برای رفع مشکلات در حال حاضر باید در بخش سیاست خارجی به سرعت، با شتاب و بدون اتلاف وقت اقدام کنیم. اگر ما مبدا مذاکرات ۱+۵ و مذاکرات هسته‌ای را از دولت آقای خاتمی بدانیم که تقریبا هم این‌گونه بوده است ۲۵ سال از آن زمان گذشته و ما ۲۵ سال در این قضیه عقب هستیم. یعنی چیزی که باید در اوایل دولت آقای خاتمی در مذاکرات هسته‌ای به نتیجه می‌رسید، امروز ۲۵ سال است که به صورت بازی سیاسی درآمده و این بازی سیاسی هر دفعه به ضرر ما تمام می‌شود.

آیتی عنوان کرد: روز به روز تحریم‌ها، فشارهای نظامی، سیاسی و اقتصادی، دشمنی‌ها با ما بیشتر می‌شود. یعنی مذاکرات هسته‌ای نه تنها مشکلات را حل نکرده است بلکه بدتر هم شده است از همین رو به سرعت و با عجله باید برای این حوزه تصمیم گیری کنیم. 

وی افزود: دو راه هم بیشتر نداریم یا ما باید طرفدار بلوک شرق باشیم یا طرفدار بلوک غرب. امکان ندارد بگوییم ما طرفدار چین و روسیه هستیم اما شعار «نه شرقی، نه غربی» بدهیم این درست نیست. وقتی ما طرفدار کوبا، کره شمالی، ونزوئلا، روسیه و چین و کشورهای بلوک شرق هستیم در نتیجه تمایلات‌مان در جبهه شرق تعریف می‌شود.

این نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که شعار «نه شرقی،نه غربی» که یکی از اصیل‌ترین و مهم‌ترین شعارهای جمهوری اسلامی است، گفت: جمهوری اسلامی ۲ شعار و ستون بزرگ دارد این ۲ ستون «استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی» و دیگری «نه شرقی و نه غربی» است، که یکی‌شان در تعیین نظام جمهوری اسلامی در داخل و دیگری ستون بزرگ منشور سیاست خارجی است. در سیاست خارجی ما در حال حاضر شعار «نه شرقی، نه غربی» کمرنگ شده است. در نتیجه برای این که بتوانیم به سرعت به جایگاه ابتدای انقلاب اسلامی برسیم باید همان روابط دوستانه و بین‌المللی که با بلوک شرق داریم را با بلوک غرب هم برقرار کنیم.

وی ادامه داد: تا زمانی درب‌های کشور را به روی غرب ببندیم و دیوارهای بی‌اعتمادی بلندی بین ما و اردوگاه غرب کشیده شود و از طرفی روابط‌مان را با بلوک شرق تعریف کنیم این چالش‌ها وجود خواهد داشت. توجه داشته باشید نمی‌گویم با بلوک شرق رابطه نداشته باشیم ما می‌توانیم با همه دنیا دست دوستی بدهیم. ما می‌توانیم با همه دنیا روابط دیپلماتیک بر اساس منشورهای جهانی داشته باشیم و استقلال، آزادی و شعار نه شرقی و نه غربی را حفظ کنیم. در غیر اینصورت همچنان تحریم‌ها و فشارهای اقتصادی بیشتر می‌شود و این مسائل با عوض کردن وزیر، رئیس‌جمهور، رئیس مجلس و دیگران حل نمی‌شود. 

این نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی بیان کرد: با حل مشکلات این حوزه مشکلات اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و یا حتی مشکلات فرهنگی از جمله توریسم، روابط انسانی و علمی با جهان مرتفع خواهد شد. چرا ما با دانشگاه‌های جهان نمی‌توانیم ارتباط برقرار کنیم؟ چرا جریان توریسم جهانی نمی‌توانیم ارتباط برقرار کنیم؟ زیرا همه این‌ها به صورت زنجیر به هم پیوسته است و ما در چهار بخش اجتماعی، اقتصادی ، سیاسی و فرهنگی در روابط دنیا هیچ چاره‌ای نداریم جز اینکه از منشورهای بین‌المللی پیروی کنیم و بر اساس منشورهای بین‌المللی روابط صمیمانه با اردوگاه غرب و شرق داشته باشیم. آن زمان درب‌های کشور باز خواهد شد و ما از این مشکلات سیاسی و اقتصادی بیرون خواهیم رفت. تجارت جهانی اتفاق خواهد افتاد. سرمایه‌گذاری خارجی در ایران اتفاق خواهد افتاد. روابط علمی و دانشگاهی بین دانشگاه‌های ما و جهان برقرار خواهد شد. تبادل استاد و دانشجو خواهیم داشت. آن‌گاه درب‌های کشور به سوی مردم جهان باز خواهد شد که بیایند ایران را از نزدیک ببینند و  خطراتی که برای ایران توسط صهیونیست‌ها در چهل و چهار سال گذشته اتفاق افتاده را خنثی کنیم.

وی یادآور شد: سال‌ها قبل گفتیم اگر ایران بتواند کرسی ادبیات و زبان فارسی را در سراسر دانشگاه جهان برگزار کند ما با ترویج و گسترش زبان فارسی می‌توانیم دست به کار بزرگی بزنیم و نشان دهیم تمدن بزرگ ایرانی یعنی تمدن حافظ، سعدی و مولوی و زکریای زاری و دیگران. آن زمان است که به دنیا می‌توانیم پیام دوستی و صلح بدهیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز