خبرگزاری کار ایران

غریب‌آبادی:

فلسفه کمیته صیانت از حقوق بشر پاسخگوسازی دستگاه‌های اجرایی به مردم است

asdasd
کد خبر : ۱۲۴۳۴۰۰

دبیر ستاد حقوق بشر گفت: وقتی از حقوق مردم صحبت می‌کنیم هم منظورمان حقوق شهروندی است و هم حقوق بشر که در جنبه‌های مختلف با حقوق بشر درگیر هستیم؛ ما ۴۴ گزارشگر موضوعی حقوق بشر در سازمان ملل داریم. جمهوری اسلامی مدافع حقوق بشر است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، کاظم غریب‌آبادی در نشست افتتاحیه کمیته صیانت از حقوق مردم که از سوی ستاد حقوق بشر قوه قضائیه برگزار شده است، گفت: این گام مبارکی است. هم در ستاد و هم در قوای سه‌گانه بهترین فرصت برای صیانت از حقوق مردم ایجاد شده و ستاد حقوق بشر به عنوان نهاد فراقوه‌ای ١٧ سال پیش با تایید مقام معظم رهبری تشکیل شد و وظیفه ما هماهنگی است.

وی اعزود: ما کارها و اقدامات اجرایی انجام نمی‌دهیم و برای صیانت از حقوق بشر و حقوق مردم متولیان در این جلسه حاضر هستند. دادستان کل کشور، معاون حقوقی ریاست جمهوری و رییس کمیسیون اصل نود در این کمیته هستند. ما وقتی از حقوق مردم صحبت می‌کنیم هم منظورمان حقوق شهروندی است و هم حقوق بشر که در جنبه‌های مختلف با حقوق بشر درگیر هستیم؛ ما ۴۴ گزارشگر موضوعی حقوق بشر در سازمان ملل داریم. جمهوری اسلامی مدافع حقوق بشر است.

دبیر ستاد حقوق بشر تاکید کرد: تلاش جمهوری اسلامی ایران در دخالت دادن مردم در تعیین سرنوشت‌شان بی‌نظیر است. انقلاب اسلامی ایران یک انقلاب حقوق بشری است چرا که مردم را از حکومت دیکتاتوری نجات داد. همواره دستگاه‌های اجرایی به دنبال این بودند که فرآیندهای مرتبط با حقوق مردم را شناسایی و آسیب‌شناسی کنند و امروز به دنبال این هستیم که در چهارچوب این کمیته موضوع حقوق مردم را ارتقا ببخشیم.

وی یادآور شد: ما احصا کردیم که ١۴ تا ١۵ نهاد برای صیانت از حقوق مردم تشکیل شده است. حقوق بشر فقط مربوط به حقوق سیاسی و مدنی نیست و حقوق اقتصادی و فرهنگی را هم شامل می‌شود که اگر تنها حقوق سیاسی و مدنی بود در قوه قضاییه محدود می‌شد. غربی‌ها تعمدا از این موضع عبور می‌کنند تا سبک خودشان را به کشورهای دیگر دیکته کنند.

وی با بیان اینکه بحث تحریم‌ها به حقوق اقتصادی ضربه می‌زند، چه کسی پاسخگوی این نقض حقوق بشر است، گفت: بی‌اعتنایی به حقوق فرهنگی چه جایگاهی در حقوق بشر دارد. ما می‌خواهیم به همه ابعاد حقوق بشر توجه داشته باشیم. فلسفه کمیته صیانت از حقوق بشر پاسخگوسازی دستگاه‌های اجرایی به مردم و ارتقای جایگاه حقوق بشر است. شناسایی آسیب‌های روندهای حقوق بشری و ارتقای آن وظیفه این کمیته است.

غریب‌آبادی تاکید کرد: مصوبه‌ای در دیماه در خصوص شناسایی آسیب‌های حقوق بشری داشتیم که یکی از اهداف این کمیته است. وظیفه دیگر ما معرفی اقدامات جمهوری اسلامی در حوزه حقوق بشر است چرا که کارهای خوب به افکار عمومی عرضه نمی‌شود. ما ۴ کارگروه را پیش‌بینی کرده‌ایم که ماهیانه جلسه خواهند داشت که کارگروه پنجمی با عنوان سمن‌ها پیش‌بینی شده است. اتهاماتی در حوزه حقوق بشر به ما وارد می‌شود که پاسخ‌دهی به آن‌ها در همین کارگروه‌ها است.

وی تاکید کرد: شناسایی آسیب‌های حقوق بشری را در دستور کار داریم شناسایی، سازماندهی و استفاده از ظرفیت سازمان‌های مردم نهاد در دستور کار است که همین نهادها اعلام کردند ارتباط‌شان با دستگاه‌های اجرایی ضعیف است. نکته آخر نیز ارائه آموزش های حقوق بشری و شهروندی به کارکنان دستگاه های اجرایی است. ان‌شاءالله به زودی نشست کارگروه‌ها برگزار خواهد شد.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز