خبرگزاری کار ایران

کاظم غریب‌آبادی:

دانشنامه حقوق بشر اسلامی تدوین می‌شود

asdasd
کد خبر : ۱۲۰۸۲۸۸

دبیر ستاد حقوق بشر گفت: دانشنامه حقوق بشر اسلامی تدوین می‌شود.

به گزارش ایلنا، نشست پنج جانبه تفاهم‌نامه حقوق بشر اسلامی، عصر امروز ۲۲ اسفندماه ۱۴۰۰، با حضور دبیر ستاد حقوق‌ بشر، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، دبیر کل مجمع جهانی اهل بیت (ع) و رئیس جامعه المصطفی(ص) العالمیه، برگزار شد.

کاظم غریب‌آبادی، در این نشست با تاکید بر اینکه حقوق بشر اسلامی موضوع مهمی است که در عرصه‌های بین‌المللی از آن غفلت شده، اظهار داشت: حقوق بشر از قرن بیستم در قالب اسناد بین المللی مطرح شده اما واقعیت این است که حقوق بشر کالای غربی و نوین نیست بلکه ریشه در ادیان الهی و به ویژه دین مبین اسلام دارد.

دبیر ستاد حقوق بشر افزود: با تجمیع ظرفیت‌های موجود باید دستاوردها و آموزه‌های دین مبین اسلام را در عرصه جهانی تبیین کنیم. حقوق بشر و دفاع از حقوق مسلمانان و مظلومان جهان مورد غفلت واقع شده و اتخاذ رویکردهای دوگانه در حقوق بشر پذیرفته نیست.

معاون امور بین‌الملل قوه قضاییه تصریح کرد: ما باید در راستای مفهوم سازی و هنجارسازی مفاهیم حقوق بشر اسلامی اقدام کنیم؛ تفاهم‌نامه امروز به معنای مخالفت با حقوق بشر کنونی که ما هم عضو برخی از مواد آن هستیم نیست؛ بلکه به معنای تبیین جهانی مفهوم حقوق ‌بشر اسلامی است.

غریب آبادی با اشاره به تدوین دانشنامه حقوق بشر اسلامی گفت: یکی از مهم‌ترین تفاهمات در قالب این تفاهم‌نامه پنج‌جانبه که برای اولین بار اتفاق می‌افتد، تدوین دایرةالمعارف یا دانشنامه حقوق بشر اسلامی است که کار بزرگی حتی در حوزه کشورهای دیگر است و می‌توان با ترجمه و عرضه آن، درک مشترکی در باره مفهوم حقوق بشر اسلامی ایجاد کرد.

وی با اشاره به ضرورت دفاع از حقوق مسلمانان یادآور شد: متاسفانه از این مهم از سوی سازوکارهای حقوق بشر غفلت شده است که این روزها شاهد رویکرد دوگانه غرب در خصوص حقوق بشر هستیم و می‌بینیم که با مهاجران کشورهای درگیر جنگ غیرانسانی برخورد می‌کنند و با مهاجران کشور دیگر دوستانه و این رویکرد دوگانه است.

دبیر ستاد حقوق بشر ادامه داد: در زمینه حمایت از حقوق مسلمانان، هیچ مجمع بین‌المللی به جز سازمان همکاری‌های اسلامی که به نوعی در میان آنها تشتت آراء شده است، وجود ندارد و البته این دفاع ضرورتی ندارد که از سوی سازوکارهای دولتی باشد بلکه سازوکارهای غیر دولتی و سمن ها نیز در این زمینه به صورت منطقه ای و فرامنطقه ای باید فعالیت کنند.

غریب آبادی در خاتمه گفت: ضروری است نقض حقوق مسلمانان به گوش سازمان‌های بین‌المللی رسانده شود. ما مخالف سیاسی کردن مفهوم حقوق بشر و استفاده ابزاری از آن هستیم و صرفا دفاع از حقوق مسلمانان و مظلومان جهان مدنظر ما است.

*دفاع از انسان و حقوق بشر سرلوحه آموزه‌های اسلامی است*

آیت الله رضا رمضانی دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت (ع) در این نشست دفاع از انسان و حقوق بشر سرلوحه همه آموزه های اسلامی دانست و گفت: کرامت همه جانبه مورد تاکید اسلام است و برخی از این واژگان استفاده می کنند و با ابزارهای فریبنده به مطامع خود دست می‌یابند.

رمضانی حقوق بشر را موضوعی فراقوه ای دانست و با اشاره به تفاهم نامه امروز اظهارداشت: این تفاهم نامه پنج جانبه با رویکرد آموزشی و پژوهشی می تواند با ادبیات بین المللی تلاش های جدی برای معرفی حقوق بشر اسلامی داشته باشد.

وی با اشاره به عدم اقدام به موقع سازمان های بین المللی در وقایعی مانند یمن و افغانستان از اقدام عربستان در اعدام ۸۱ نفر که ۴۱ نفر از آنها از شیعیان بودند انتقاد کرد.

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت (ع) افزود: دین مبین اسلام برای انتشار رحمت ر جهان آمده است و اسلام می تواند نرم افزار تمدن اسلامی باشد.

*ضرورت تولید ادبیات حقوق بشر اسلامی*

حجت الاسلام والمسلمین محمدمهدی ایمانی پور رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی نیز ضمن محکومیت صریح اقدام عربستان سعودی در اعدام ۸۱ نفر افزود: این اقدام صریح علیه مسالمت جویی است.

وی اظهارداشت: حقوق بشر اسلامی مبتنی بر آموزه های دین اسلام برای دفاع از همه مردم جهان به ویژه مظلومان است، توانمندسازی مسلمانان برای دفاع از حقوق خود، تعیین ظرفیت های حقوقی در قالب فعالیت سازمان های مردمی، ترویج مطالبه گری از جمله اهداف تفاهم نامه حقوق بشر اسلامی است.

وی ادامه داد: چرا باید یهودی ستیزی جرم انگاری شود اما برای اسلام ستیزی مبانی حقوقی وجود نداشته باشد، زیرا وقتی یهودی ستیزی جرم است حتما اسلام ستیری نیز جرم محسوب می شود.

*حقوق بشر در دنیای غرب نقاب خوش رنگ و لعابی بیش نیست*

در ادامه این نشست حجت الاسلام والمسلمین حمید شهریاری دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، گفت: بنیاد حقوق بشر اسلامی بر مبنای خلافت الهی تدوین شده زیرا انسان خلیفه خدا و دارای کرامت و شرافتی است که خداوند هستی عالم را در تملک انسان ها در آورده است.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، گفت : حقوق بشر در دنیای غرب نقاب خوش رنگ و لعابی بیش نیست و پشت آن لیبرالیسم فردگرایانه است که محور ارزش های دنیای غرب محسوب می شود و حتی دنیای غرب وقتی پای منفعت و سودجویی به میان بیاید به این موضوع هم اعتقادی ندارد.

*انتقاد از برخوردهای دو گانه جوامع غربی با مقوله حقوق بشر*

حجت الاسلام والمسلمین علی عباسی رئیس جامعه المصطفی نیز در این نشست گفت: اهتمام اسلام به حقوق و کرامت سلام و تکریم بنی آدم از نکاتی است که امروز که بیش از هر زمان دیگری از حقوق بشر سخن گفته می شود باید مورد توجه قرار گیرد.

رئیس جامعه المصطفی با اشاره به برخوردهای دو گانه جوامع غربی با مقوله حقوق بشر افزود: به نام دفاع از انسان اقداماتی انجام می دهند این در حالی است که در مقابل برخی بی عدالتی ها، ظلم ها و جنایات سکوت می‌کنند و این رفتارها تبعیض آمیز است.

همکاری مشترک در جهت تدوین دانشنامه حقوق بشر اسلامی و ترجمه آن به زبان‌های مختلف، بهره‌برداری و انعکاس آراء و دیدگاه‌های علما و دانشمندان اسلامی در جهت دفاع از حقوق مظلومین به ویژه محور مقاومت در مجامع حقوق بشری بین‌المللی، بهره‌گیری از ظرفیت‌ علما و فرهیختگان مذاهب اسلامی در جهت هنجارسازی و قاعده‌سازی برای احترام به تنوع فرهنگی، جلوگیری از توهین به مقدسات دینی و کرامت انبیاء الهی و بسیج همگانی برای پیگیری مسئولیت توهین‌کنندگان در مجامع حقوق بشری و مجامع ملی کشورهای اسلامی از طرق مختلف، از موضوعات مورد توافق طرفین در این تفاهم‌نامه پنج‌جانبه است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز