خبرگزاری کار ایران

ساداتیان در گفت‌وگو با ایلنا:

نزدیکی اروپا به آمریکا می‌تواند موجب فعال شدن «مکانیسم ماشه» شود/ تأخیر در انتخاب نماینده ایران در آژانس غلط است

asdasd
کد خبر : ۱۲۴۰۱۸۳

یک دیپلمات پیشین گفت: هرچند قطعنامه شورای حکام قصد ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت را نداشته باشد و حتی در صورت ارجاع، قطعنامه در آن نهاد مورد وتوی چین و روسیه قرار بگیرد اما این شرایط برخورد با ایران و اسنپ بک و افزایش تنش را نسبت به تهران فراهم می‌کند.

سیدجلال ساداتیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در ارزیابی اقدامات تهران برای ممانعت از صدور قطعنامه علیه کشورمان در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و در پاسخ به این سوال که فقدان حضور نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پس از پایان ماموریت نماینده پیشین در برهه کنونی چه تبعاتی برای کشورمان خواهد داشت، گفت: از ظن دوستانی که در ایران کار برجام را به دست گرفته‌اند، از آژانس کاری علیه ایران برنمی‌آید و بر فرض اینکه شورای حکام قطعنامه‌ای علیه ایران صادر کند و پرونده ایران به شورای امنیت سازمان ملل ارجاع شود، در آنجا با وجود چین و روسیه که مسکو در شرایط کنونی تضاد بیشتری با غرب پیدا کرده صدور قطعنامه وتو خواهد شد و به همین دلیل نیز معتقد هستند ضرورتی بر همکاری زیاد با آژانس نمی‌بینند.

وی ادامه داد: اما -که نکته مهم در این «اما» نهفته است- با توجه به نزدیک‌تر شدن اروپایی‌ها به آمریکا هم با توجه به روی کار آمدن آقای بایدن و افزایش سطح همکاری در عرصه‌های مختلف و البته با توجه به جنگ روسیه علیه اوکراین، این احتمال وجود دارد که مجموعه آن‌ها به سمت فعال کردن «مکانیسم ماشه» پیش برود و این خطرناک است و وضعیت کشور را از وضعیت امروز سخت‌تر خواهد کرد.

ساداتیان افزود: البته این نکته هم باید مدنظر قرار بگیرد که هرچند قطعنامه شورای حکام قصد ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت را نداشته باشد و حتی در صورت ارجاع، قطعنامه در آن نهاد مورد وتوی چین و روسیه قرار بگیرد اما _که این اما نیز اهمیت برخوردار است-  این شرایط برخورد با ایران و اسنپ بک و افزایش تنش را نسبت به تهران فراهم می‌کند به این معنا که با صدور قطعنامه در شورای حکام، شرایط بین‌المللی و افکار عمومی علیه کشور داغ خواهد شد. 

سفیر پیشین کشورمان در انگلیس در خصوص عدم حضور نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز گفت: این نگاه غلط است که نماینده‌ای را بازگردانیم در حالی که برای جانشینی او تصمیمی گرفته نشده است. الان ببینید در چند پایتخت مهم مانند لندن و پاریس و نهاد مهمی همچون آژانس بین‌المللی انرژی اتمی سفیر و نماینده نداریم.

وی‌ادامه داد: باید به این مساله توجه شود که اگر حتی خطایی هم از سوی نماینده‌ای رخ داده باشد باید پیش از بازگشت به کشور برایش جانشین انتخاب شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز