خبرگزاری کار ایران

ابوترابی‌فرد در خطبه‌های نماز جمعه:

اصلاحات سطحی و روزمره در حوزه اقتصاد، چالش‌ها را سخت‌تر می‌کند

asdasd
کد خبر : ۱۲۳۸۹۸۹

خطیب این‌هفته نماز جمعه تهران گفت: در حوزه اقتصاد باید با برنامه قدم برداشت اصلاحات سطحی و روزمره چالش‌ها را سخت‌تر می‌کند لذا نگاه دولتمردان باید میان‌مدت و بلندمدت باشد

به گزارش خبرنگار  ایلنا، حجت‌الاسلام محمدحسن ابوترابی فرد در خطبه‌های این هفته نماز جمعه تهران گفت: حضرت علی علیه السلام راه را باید برای دولت‌سازی و تمدن‌سازی در تزار قرآن هموار می‌کند، نقطه آغاز در نگاه امیرالمؤمنین، انسان است. 

خطیب این‌هفته نماز جمعه تهران ادامه داد: فراهم آوردن زمینه رشد و تعالی فرد در جامعه و پاسخ به نیازهای مادی و معنوی برای یک کشور مدرن مرهون مدیران میانی و ارشد به تقوا است.

وی در بخش دیگری از  سخنانش در خطبه دوم گفت: خویشتن و شما براداران و خواهران گرانقدر سوگوار در سوگ امام ره را به تقوا دعوت می‌کنم.

ابوترابی‌فرد بیان کرد: از حضور رئیس‌جمهور در استان‌ها به عنوان حضور میدانی تقدیر و تشکر دارم و امیدوارم این کارها راه را برای برون رفت از تنگناها هموار کند.

وی ادامه داد: در پنجشنبه گذشته شورای اداری در استان تهران تشکیل شد، تهران اختصاصی به مردم تهران ندارد بلکه مرکز خدمت به ملت ایران است، در این اجلاس حدود ۱۶ هزار میلیارد تومان برای ۱۴۷ طرح پروژه‌های زیرساختی در نظر گرفته شد و بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان برای طرح‌های سرمایه‌گذاری اشتغال‌زا در نظر گرفته شد امیدوارم با رصد چالش‌هایی که مردم عزیز با آن روبه رو هستند خصوصا در حوزه‌های اقتصادی و قیمت‌ها با برنامه میان‌مدت و بلندمدت راهکاری ارائه شود.

ابوترابی‌فرد خاطرنشان کرد: در حوزه اقتصادی مانند برنامه‌های دفاعی نیازمند برنامه‌های بلندمدت هستیم، ملت ایران که در سایه امنیت دست استکبار را کوتاه می‌بینید برای ۳ دهه تلاش مدیران و ۸ سال دفاع مقدس است.

وی افزود: همه این‌ها نتیجه تلاش تهرانی مقدم‌ها و سردار سلیمانی‌ها و استقامت ملت ایران و خون مقدس شهدا و زخم‌های جانبازان است، در حوزه اقتصاد هم باید با برنامه قدم برداشت اصلاحات سطحی و روزمره چالش‌ها را سخت‌تر می‌کند لذا نگاه دولتمردان باید میان‌مدت و بلندمدت باشد.

 خطیب این هفته نماز جمعه گفت: در این میان حادثه آبادان مطرح است، آبادان را می‌شناسیم و باید عظمت آبادان را برای دنیا تکرار کنیم، این شهر ۱۴۹ دوز در محاصره بود اما زنان و مردانش اجازه ندادند از دست برود.

وی افزود: خرمشهر و خوزستان قلب تپنده ایران است، فاجعه ریزش متروپل برای ملت ایران یک فاجعه جانکاه و سخت  بود.

خطیب این هفته نماز جمعه تهران بیان کرد: برداران و خواهران در سایه حرکت علمی جمهوری اسلامی ایران امروز حوزه مهندسی به اذعان همه صاحب نظران از یک جایگاه بالا برخوردار است و گوی سبقت را از قدرت‌های مطرح ربوده است.

خطیب جمعه تهران افزود: نظام ملی ساخت و ساز و نظام فنی و اجرایی کشور عمری طولانی دارد. قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان در سال ۱۳۸۴ تصویب شده است و بیش از ربع قرن از عمر آن می‌گذرد و این قانون ظرفیت ارزشمندی را برای ارتقاء ساخت و ساز در کشور فراهم آورده است.

ابوترابی‌فرد بیان کرد: قانون تعاریف محدوده حریم شهر، روستا و شهرک راه را برای ارتقاء ساخت و ساز در کشور هموار کرده است. شهرداری‌ها مسئولیت نظارت بر احداث هرگونه ساختمان و تاسیسات و سایر اقدامات مربوط به توسعه و عمران را دارند و در برابر آن مسئول هستند. قانون مسئولیت را بر شانه آنها نهاده است.

وی تصریح کرد: وزارت مسکن و شهرسازی براساس قانون نظارت عالیه بر اجرای ضوابط و مقررات شهرسازی و مقررات ملی ساختمان دارد و مسئول است و در یک سطح عالی باید نظارت کند. لذا بدون تردید اگر ضابطه و قوانین به‌درستی حاکم باشد با مدیریت توانمند، متعهد و متخصص و انقلابی و سختکوش و نظارت درون سازمانی و فرا سازمانی که قانون تعریف کرده است اینگونه حوادث اتفاق نخواهد افتاد.

امام جمعه موقت تهران عنوان کرد:‌ بنابراین از دولت، مقامات مسئول می‌خواهیم قانون و قانون مداری، اجرای قانون و نظارت بر حسن اجرای قانون را به طور جدی در دستور کار خود داشته باشند.

ابوترابی‌فرد بیان کرد: مقامات مسئول حوزه نظام مهندسی کشور این جمله را گفته‌اند که هیچ ضابطه و قاعده‌ای در طرح متروپل رعایت نشده است. این است که رهبری تاکید دارند که باید با رصد کسانی که در این حادثه تخلف و کوتاهی کرده‌اند، برخورد قانونی با آنها ریشه این تخلفات را از بن برکند. من نمی‌دانم این مقامات مسئول در آبادان کجا بودند؟

وی ادامه داد: من از سال‌ها قبل با این پژوهشگاه زلزله‌شناسی و مهندسی مرتبط هستم و چهره‌های عالم آن را می‌شناسم یکی از نهادهای علمی منطقه و مایه آبروی ایران است ما این ظرفیت در کشور داریم که سه دلیل برای بروز این حادثه ذکر کرده است.

خطیب نماز جمعه تهران افزود: دلیل نخست عدم توجه به رعایت سیستم‌های مهندسی ذکر شده است. شهردار آبادان کجا بوده است؟ مقاماتی که باید نظارت عالیه می‌داشتن کجا بودند؟ دلیل دوم عدم توجه سازندگان به هشدارهای مهندسان ناظر. بحث مدیریت پروژه بحثی است که امروز مطرح است. کارفرما باید دارای صلاحیت باشد. دلیل سوم هم بی‌توجهی شهرداری آبادان به این هشدارها بوده است. امیدوارم که در این راستا قدم‌های های اصولی برداشته شود و این منزلت و شان علمی و مهندسی کشور آسیب نبیند.

ابوترابی‌فرد تصریح کرد: درباره ۱۴ خرداد و ارتحال امام راحل گفت: بیانات و رفتار سیاسی امام راحل تفسیر روشن از فلسفه سیاست در اسلام است. امام از دوران نوجوانی تلاش کرده است که سخن حضرت علی (ع) را سرلوحه حرکت خود قرار دهد. قرآن کریم موعظه‌ای دارد امام بزرگوار از نوجوانی به این موعظه گوش فرار داده است این موعظه تبیین کننده رابطه امام با خویشتن و رابطه امام با خدای سبحان است.

وی گفت: حضرت امام عارف بالله بود زیرا موعظه قرآن را به جان سپرده بود تلاش می‌کرد در دوران حیات قیام او، فریاد و سکوت  جنگ و صلح مبتنی بر مبانی دین باشد. امام بزرگوار این سخن حضرت علی را در دستور کار خویش قرار داد قلبی آراسته به نور معرفت الهی و تربیت شده در محضر قرآن کریم. 

وی خاطرنشان کرد: امام همیشه به یاد مرگ بود. در ارتحال مرحوم شریعتی اتحادیه انجمن‌های اسلامی آمریکا و اروپا برای امام بزرگوار در نجف اشرف پیام تسلیت دادند به خاطر دارم یک فراز از پاسخ امام این بود من در زندگیم به اسلام خدمت نکردم امیدوارم مرگ من موجب خدمتی می‌شود. امام در این حوزه می‌اندیشید که زندگی و مرگش خدمت به اسلام باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز