خبرگزاری کار ایران

حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد:

نیروهای مسلح هزاران کیلومتر از خاک ایران را از زیر چکمه استکبار خارج کردند/ نگاه مدیران باید برای اقتصاد دانش‌بنیان متحول شود

asdasd
کد خبر : ۱۲۱۸۹۱۳

امام جمعه موقت تهران گفت: با بهره از علم فقاهت و تلاش‌های نیروهای مسلح توانستیم هزاران کیلومتر ایران اسلامی را که در جنگ تحمیلی اشغال شده بود از زیر پای استکبار خارج کنیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حجت‌الاسلام محمدحسن ابوترابی‌فرد خطیب نماز جمعه این هفته تهران، گفت: هر نظام سیاسی برای ماندگاری و ثبات نیازمند ارکان هشت‌گانه‌ای است که در کلام امیر سخن، علی (ع) به آن پرداخته شده که عبارت از مردم سالاری، شایسته سالاری، قانون مداری، امنیت و قدرت دفاعی بازدارنده، استقلال سیاسی، اقتصاد مقاوم و پویا، عدالت و اعتلای فرهنگی، علم، فناوری و نوآوری است.

وی تاکید کرد: مسئولیت‌ها باید به شایسته‌ترین افراد سپرده شود. در اندیشه دینی نخستین شاخص برای سطوح عالی مدیریت عدالت، تقوا و شایستگی است. امام علی (ع) برای مدیریت در جامعه می‌فرمایند که مردم باید انسان‌های عالم، شایسته و مدافع از حقوق خود را انتخاب کنند.

حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد اظهار داشت: نیروهای مسلح هزاران کیلومتر از خاک ایران اسلامی را از زیر چکمه‌های استکبار جهانی آزاد کردند و اجازه ندادند حتی یک سانتی متر از خاک ایران اسلامی تجزیه شود. نیروهای مسلح در طول سه دهه ایران را به نماد امنیت و اقتدار در منطقه تبدیل کردند و با خلق نیروهای مسلح مقتدر توانستند قدرت دفاعی بازدارنده خلق کنند. کشور ما در اوج امنیت است که این دستاورد ناشی از آراستگی نیروهای مسلح به شایسته‌سالاری و تقوا است.

وی در ادامه علم و فناوری را به عنوان یکی از مهم‌ترین ارکان اقتدار هر نظام سیاسی معرفی کرد و گفت: امیرالمومنین در کلامی بلند و ماندگار فرمودند که قدرت و عزت محصول دانش است. جایگاه امروز ارتش جمهوری اسلامی و نیروی زمینی اقتدارآفرین، محصول آراستگی این نهاد به علم و ایمان است.

وی ادامه داد :عمل مبتنی بر دانش خلق قدرت می‌کند. در حوزه‌هایی که امروز نظام جمهوری اسلامی ایران در موضع اقتدار قرار دارد، بدون استثنامحصول گام‌های بلندی است که بر اساس علم و دانش برداشته شده است. مدرسه قرآن و نهج البلاغه محصول دانش هستند. علم و معرفت در اندیشه دینیراه را برای دستیابی به قله‌ها هموار می‌کند.

خطیب نماز جمعه تهران با اشاره به تأکیدات رهبری درباره ضرورت جاری شدن علم و دانش در کشور گفت: رهبر معظم انقلاب یکی از مهم‌ترین اصول برایافزایش اقتدار ملی را به ما پیشنهاد کردند. دانش، فصل الخطاب منازعات سیاسی، مدیریتی، و اجتماعی است. رهبری سال ۱۴۰۱ را با شعار تولید، دانشبنیان و اشتغال آفرین آغاز کردند. سکان دار انقلاب اسلامی،  سال ۱۳۸۷ را سال نوآوری و شکوفایی نام گذاری کرده بودند که یک شعار مترقی و امیدزابود.

ابوترابی فرد با بیان اینکه شکل‌گیری اقتصاد دانش بنیان راه را برای نوآوری کشور فراهم خواهد کرد، گفت: مفهوم اقتصاد دانش بنیان نام سیستماقتصادی است که در آن تولید کالا و خدمات عمدتا مبتنی بر فعالیت‌هایی دانش محور است. دانش خلق ثروت می‌کند، نه منابع طبیعی یا نیروی انسانیساده. عنصر کلیدی، سرمایه و دارایی‌های فکری است، نه مخازن فراوان نفت و گاز. ما باید از نوآوری‌های خلاقانه استفاده کنیم، نه از صادرات خام منابعطبیعی. در گذشته هویت فرهنگی، سیاسی، و اقتصادی ایران با دانش خلاق پیوند داشت؛ امروز متأسفانه به صادرات خام این منابع گران قیمت گره خوردهاست. ما گرفتار حکمرانی و مدیریت منابع پایه هستیم. 

خطیب نماز جمعه تهران افزود: نگاه مدیران ارشد و میانی کشور متحول شود. مدیران کشورند که نظام اقتصادی کشور را هدایت می‌کنند. اگر  نگاهشان متحول نشود، اقتصاد ایران دانش بنیان نمی‌شود. تولید نیازمند موتور محرکی است که اقتصاد ایران را در کوتاه ترین زمان و با بالاترین شتاب در جایگاهشایسته خود قرار دهد. این موتور محرک نظام مدیریتی کشور است.

وی با تأکید بر اینکه اقتصاد دانش‌بنیان محصول اندیشه و تفکر و علم است گفت:‌ نیروی کار عالم تحصیل‌کرده و ماهر رکن کلیدی این اقتصاد است که اوتوانایی یادگیری مداوم و بکارگیری مهارت برای خلق ثروت از دانش را دارد.

ابوترابی‌فرد گفت:‌ ایران اسلامی در این حوزه از ظرفیت بسیار بالا و ارزشمندی برخوردار است.

وی افزود: امروز ۱۴ میلیون جوان تحصیل‌کرده در اختیار داریم که محصول کار نظام آموزشی کشور در چهار دهه اخیر است.

وی گفت:‌ دکتر علی‌‌محمدی‌ها به عنوان نیروی عالم و کارآفرین محصول نظام آموزشی ایران است که تمامی دوره‌های تحصیلی در مدارج عالی را در ایرانگذرانده و ۵۰۰ مقاله ISI داشته و راه را برای تحول صنعت هسته‌ای فراهم کرد.

وی خاطرنشان کرد: تحولاتی که در حوزه پزشکی،‌ مهندسی،‌ نانو، بیو، لیزر و پدافند رخ داده است محصول کار بزرگ علمی نظام آموزشی ایران است کهدر جمهوری اسلامی رخ داده است که البته باید در چله دوم متحول شود.

وی افزود:‌ تولید علم دشوار و به مراتب سخت‌تر از تربیت نیروی عالم است و با همین نگاه عنوان وزارت علوم به وزارت علوم تحقیقات و فناوری تغییر پیدا کرد.

وی گفت: امروز در کشورهای جهان سوم دانش تولید می‌شود اما کشورهای توسعه‌یافته از دستاوردهای علمی آنان بهره می‌برند.

امام جمعه تهران افزود: ما دانش هسته‌ای را به فناوری هسته‌ای تبدیل کردیم و دانش را در میدان تبدیل به قدرت پدافندی کردیم که بسیار ارزشمند است.

وی خاطرنشان کرد:‌ تبدیل فناوری به ثروت و تجاری‌سازی علم دشوار است؛‌ اگر در دانشگاه‌ها نیروی انسانی عالم تربیت کنیم نباید آنها را با سرعت بهسمت تجاری‌سازی دانش و فراهم‌سازی بستر حضور آنان در شرکت‌های دانش‌بنیان ببریم چرا که این کار زمانبر است.

خطیب جمعه تهران در پایان گفت:‌ تأکید رهبر معظم انقلاب بر تولید دانش‌بنیان، فراهم آوردن حضور دانش در خلق ثروت است. یعنی تجاری‌سازی علم؛ بایدبرای عملیاتی شدن این موضوع دولت و مسؤولین در بخش‌های مختلف گام‌های بلندی را بردارند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز