خبرگزاری کار ایران

استاد دانشگاه نیوهمپشایر در گفت‌وگو با ایلنا:

هسته اصلی مناقشه در وین چیزی غیر از برنامه هسته‌ای است/ طرفین باید راه‌های خلاقانه‌ای برای احیای برجام پیدا کنند

asdasd
کد خبر : ۱۲۱۷۹۶۱

استاد روابط بین‌الملل با تاکید بر اینکه هسته اصلی مناقشه در وین چیزی جز برنامه هسته‌ای است، گفت: به دلایل سیاسی، ایران می‌خواهد تحریم‌های علیه سپاه لغو شود و به دلایل سیاسی در داخل آمریکا، دولت بایدن معتقد است که نمی‌تواند آن‌ها را در حالی که به سمت انتخابات نوامبر ۲۰۲۲ کنگره می‌رویم، لغو کند.

دورسی کرک استاد تاریخ و روابط بین‌الملل دانشگاه نیوهمپشایر است، وی به صورت تخصصی در حوزه‌ سیاست خارجی آمریکا تدریس و تحقیق کرده است. وی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا به بیان نظرات خود در مورد تنش‌های فعلی و روند احیای برجام پرداخت. 

دورسی کرک در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به توقف مذاکرات برجامی در مورد پیش‌بینی خود از روند احیای این توافق گفت: من از اینکه به نظر می‌رسد مذاکرات به بن‌بست رسیده ناامیدم، اما از اینکه این مذاکرات از زمان حمله روسیه به اوکراین پیشرفتی داشته‌اند، شگفت‌زده هستم.

هر دو طرف، مسئول وقفه در مذاکرات هستند

بایدن، قبل از انتخابات کنگره نمی‌تواند تحریم‌های علیه سپاه را لغو کند 

هسته اصلی مناقشه در وین چیزی جز برنامه هسته‌ای است

وی گفت:  سخت است که بگوییم کدام ملت یا دولتی مسئول این تاخیر است، اگرچه به نظر می‌رسد احتمالاً یک طرف درخواستی را ارائه کرده است که طرف دیگر از رعایت آن امتناع می‌ورزد، بنابراین از این نظر هر دو طرف مسئول هستند. مطمئناً به نظر می‌رسد که هسته اصلی مناقشه مربوط به برنامه هسته‌ای واقعی نیست، بلکه در عوض در مورد تحریم‌های سپاه پاسداران است. به دلایل سیاسی، ایران می‌خواهد این تحریم‌ها لغو شود و به دلایل سیاسی داخلی، دولت بایدن معتقد است که نمی‌تواند آن‌ها را در حالی که به سمت انتخابات نوامبر ۲۰۲۲ کنگره می‌رویم، لغو کند.

تردید دارم که روس‌ها خواهان احیای برجام باشند

این استاد دانشگاه تاکید کرد: من معتقدم که هم ایالات متحده و هم ایران می‌خواهند به یک توافق دست یابند و احتمالاً بقیه اروپا و چین هم همین را می‌خواهند. من تردید دارم که روس‌ها خواهان احیای برجام باشند، زیرا انجام این کار باعث افزایش جریان نفت ایران به بازار جهانی می‌شود که به قیمت نفت روسیه آسیب می‌زند. از سوی دیگر، همکاری آمریکا و اروپا با روسیه در مورد برجام در حال حاضر به جهان نشان می‌دهد که به روابط خوب با روسیه نیاز دارند.

دورسی کرک در مورد از سرگیری مذاکرات برجامی گفت: فکر می‌کنم که ما شاهد احیای مذاکرات خواهیم بود، اما هر چه به انتخابات ایالات متحده نزدیک‌تر می‌شویم، فضای مانور کمتری برای دولت بایدن وجود خواهد داشت. علاوه بر این، حضور روسیه در مذاکرات در حالی که اوکراین را مورد حمله قرار داده است هم عاملی مهم برای حواس‌پرتی و هم عاملی است که علیه راه‌حل کار می‌کند. برای آمریکا و اروپایی‌ها مذاکره با روس‌ها در حالی که سیاست خارجی آنها را محکوم می‌کنند، بسیار سخت است.

طرفین باید راه‌های خلاقانه‌ای برای احیای برجام پیدا کنند 

این استاد دانشگاه در ادامه خاطرنشان کرد: عدم اطمینان در مورد اینکه چرا تلاش برای احیای برجام متوقف شده است، وجود دارد. هر ملتی باید تصمیم بگیرد که چه چیزی مهم‌تر است. ایران و ایالات متحده باید تصمیم بگیرند که آیا برجام جدید مهم‌تر از سیاست‌های پیرامون تحریم‌ها است یا خیر. هر طرف همچنین باید خلاقانه در مورد راه‌هایی برای دور زدن این موانع و احیای برجام فکر کند. انتظار دارم که آنها در تلاش برای یافتن راه‌حل‌های خلاقانه عمل کنند.

وی همچنین گفت:عمدتاً تهاجم روسیه به اوکراین حواس طرف‌های دیگر را از تمرکز بر برجام منحرف کرده‌ است. همچنین مذاکره‌کنندگان اتحادیه اروپا و ایالات متحده نمی‌توانند با دیپلمات‌های روس به صورت عادی برخورد کنند.

احیای برجام، هنوز ممکن است 

دورسی کرک در پایان در مورد احتمال احیای برجام با توجه به موانع فعلی و شرایط موجود گفت: مطمئناً توافق هنوز امکان‌پذیر است، اما احتمال آن کمتر از آن چیزی است که یک سال پیش فکر می‌کردم. اگرچه ایالات متحده و ایران به هم نزدیک شده‌اند، اما هنوز اختلافاتی دارند و به نظر نمی‌رسد این‌ها مشکلات جدیدی باشند. من گمان می‌کنم که هر دو طرف ایده‌های جدیدی ندارند. اگر اینطور باشد، یک طرف باید امتیاز بزرگی بدهد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز