خبرگزاری کار ایران

استاد دانشگاه رایس آمریکا در گفت‌وگو با ایلنا:

رسیدن به توافق بدون حضور روسیه، سخت است/ با گذشت زمان شانس احیای برجام کم می‌شود

asdasd
کد خبر : ۱۲۰۸۸۰۰

استاد دانشگاه رایس آمریکا با ابراز تاسف از توقف گفت‌وگوهای برجامی، تاکید کرد که تا زمانی که روسیه و اوکراین در حال جنگ هستند، شانس احیای برجام کم است.

«ریچارد استول» ( Richard Stoll ) استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه رایس است. وی در حوزه‌های روابط بین‌الملل، جنگ، سیاست خارجه و علوم سیاسی دارای تخصص است و سال‌ها در این زمینه تحقیق و تدریس کرده است.

توقف مذاکرات وین مایه تاسف است

«ریچارد استول» در مورد توقف مذاکرات گفت: من فکر می‌کنم این توقف مایه تاسف است زیرا یافتن راهی برای جلوگیری از دستیابی ایران به سطح اورانیوم لازم برای ساخت سلاح هسته‌ای باید یک هدف مهم برای ایالات متحده و سایر کشورها از جمله کشورهای امضا‌کننده برجام باشد.

وی در مورد تقاضای روسیه در مورد برجام گفت: من فکر می‌کنم موضوع مهم‌تر با روسیه، جنگ آن با اوکراین و مخالفت آمریکا، فرانسه و آلمان با حمله آنهاست. اما من تلاش روسیه برای گرفتن امتیاز در ازای ادامه حضور در مذاکرات و توافق را رد نمی‌کنم.

رسیدن به توافق بدون حضور روسیه، سخت است

این استاد دانشگاه در مورد رسیدن به توافق بدون حضور روسیه گفت: نمی‌توانم بگویم بدون روسیه غیرممکن است، اما فکر می‌کنم خیلی سخت است. ایران و روسیه از این نظر متحد هستند که در تعدادی از مسائل توافق دارند و مایلند با یکدیگر همکاری کنند. از دیدگاه ایران، اگر روسیه بخشی از توافق نباشد، این امر تعادل را به سمت گروهی از کشورها (به استثنای چین) که دوست ایران نیستند، تغییر می‌دهد.

تا زمانی که روسیه و اوکراین در حال جنگ هستند، احیای برجام سخت است

وی هم چنین در مورد رسیدن به توافق به شکل فعلی با حضور روسیه گفت:  ممکن است، اما من فکر می کنم (الف) بسیار بعید است که در حالی که روسیه و اوکراین در حال جنگ هستند، اتفاق بیفتد. (ب) هر چه جنگ روسیه و اوکراین بیشتر ادامه یابد، احتمال باقی ماندن روسیه در توافق کاهش می‌یابد.

با گذشت زمان شانس احیای برجام کم می‌شود

این استاد دانشگاه در مورد احتمال احیای برجام گفت: توافق هنوز امکان‌پذیر است. اما با گذشت زمان، شانس توافق کاهش می‌یابد، هم به دلایلی که در مورد روسیه ذکر کردم و هم هر چه زمان بیشتر می‌گذرد، ایران به توانایی‌های هسته‌ای بیشتری نزدیک‌تر می‌شود. در این صورت من فکر می‌کنم که ایالات متحده و سایر کشورها احساس خواهند کرد که توافق هیچ ارزشی ندارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز