خبرگزاری کار ایران

انتصار در گفت‌و‌گو با ایلنا:

عدم تفکیک مذاکرات وین و مسائل داخلی آمریکا مهم‌ترین مانع احیای برجام است/ دولت بایدن و حزب دموکرات در وضعی متزلزل به سر می‌برند

asdasd
کد خبر : ۱۲۱۵۲۴۷

استاد ممتاز علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه آلابامای جنوبی گفت: دولت بایدن نمی‌تواند مذاکرات وین را از مسائل داخلی آمریکا جدا کند و این یکی از بزرگترین موانعی است که در راه احیای برجام وجود داشته و در آینده نیز وجود خواهد داشت.

نادر انتصار در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا، در ارزیابی شرایط امروز روند احیای برجام و در پاسخ به این سوال که وزیر امور خارجه در تماس تلفنی با همتای عمانی، آمریکا را مسئول تطویل مذاکرات دانسته‌اند و سخنگوی وزارت امور خارجه نیز در نشست هفتگی خود اعلام کرد که کل توافق معطل تصمیم سیاسی واشنگتن است، این در حالی است که اروپا معتقد است تهران و واشنگتن باید به صورت همزمان تصمیم سیاسی اتخاذ کنند، آیا این تنها ایالات متحده است که باید تصمیم بگیرد، گفت: مذاکرات احیای برجام بسیار فرسایشی شده است یعنی همان روندی که ایران بارها گفته بود که می‌خواهد از آن پرهیز کند.  این‌طور به نظر می‌رسد که تهران اکنون پیشنهاد نهایی خود را به آمریکا ارائه کرده و منتظر جواب واشنگتن است.

وی ادامه داد:  اگر آنچه به واشنگتن ارائه شده خط قرمزهای ایران را شامل می‌شود، اکنون نوبت آمریکا است که تصمیم نهایی خود را اعلام کند ولی اگر آنچه ایران به طرف مقابل  ارائه کرده است جای چانه زدن بیشتر باقی گذشته است، آنچه اروپا پیشنهاد کرده است ممکن است روندی باشد که هم ایران و هم آمریکا آن را دنبال کنند.  

این استاد دانشگاه در پاسخ به این سوال که سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در جای دیگری از سخنان خود گفت که آمریکا مذاکرات را گروگان مسائل داخلی خود کرده است، آیا فشار جمهوری‌خواهان بر دولت بایدن دلیل استفاده از چنین گزاره‌‌ای است، گفت: بله، دولت بایدن نمی‌تواند مذاکرات وین را از مسائل داخلی آمریکا جدا کند و این یکی از بزرگترین موانعی است که در راه احیای برجام وجود داشته و در آینده نیز وجود خواهد داشت. در حقیقت این مهم‌ترین مانعی است که آمریکا را از روز اول امضاء برجام از اجرای تعهدات خود بازداشته است.

وی ادامه داد:  اکنون هم دولت بایدن و هم حزب دموکرات در وضعی متزلزل و نامطمئن به سر می‌برند و احتمال زیادی وجود دارد که بعد از انتخابات میان دوره‌ای امسال حزب دموکرات کنترل کنگره آمریکا را از دست بدهد و کاخ سفید را هم در دو سال دیگر به حزب رقیب واگذار کند. حتی اکنون نیز ۸۵ تا ۹۰ درصد اعضای کنگره آمریکا از مخالفان ایران هستند.  لذا اگر ایران و دولت بایدن موفق به احیای برجام شوند کنگره بلافاصله وارد میدان شده و قوانینی را تصویب می‌کند که اجرای کامل برجام را در عمل دشوار و یا غیرممکن خواهد کرد و اگر رئیس‌جمهور آینده آمریکا شخصی مانند ترامپ و از حزب جمهوری‌خواه باشد احتمال اینکه برجام را دوباره پاره کند، بسیار زیاد خواهد بود.     

انتصار همچنین در پاسخ به این سوال که براساس گزارش واشنگتن فری بیکن، ‌اعضای کنگره آمریکا طرحی را برای ممنوع کردن اقدام احتمالی کاخ سفید به منظور حذف نام سپاه از فهرست سیاه ارائه داده‌اند، ‌آیا چنین طرحی می‌تواند مانع از احیای برجام شود، گفت: گرچه واشنگتن فری بیکن رسانه معتبری نبوده و مبلغ مواضع دست‌راستی‌های افراطی آمریکا است ولی گزارشی که در مورد طرح کنگره در مورد ممنوع کردن اقدام احتمالی کاخ سفید به منظور حذف نام سپاه از فهرست سیاه نوشته است به احتمال زیاد صحت دارد چراکه برخی دیگر از منابع معتبر نیز این خبر را گزارش داده‌اند. من حقیقتا نمی‌دانم که موضع نهایی ایران در این مورد چیست ولی اگر این یکی از خط قرمزهای ایران باشد که نظام در موردش تصمیم گرفته است، چنین اقدام کنگره آمریکا می‌تواند مانع از احیای برجام شود و مخالفان برجام در کنگره هم به خوبی این را می‌دانند و از این طریق می‌خواهند مذاکرات برجامی بین ایران و آمریکا را به بن‌بست بکشانند. این برای همه روشن است که هیچ کشوری نمی‌تواند اعتماد کشور دیگری را جلب کند در حالی که همزمان یکی از بنیادهای اصلی آن کشور و ستون مهم دفاعی و نظامی آن کشور را در فهرست تروریستی خود قرار دهد.

این تحلیل‌گر مسائل بین‌الملل در پاسخ به این سوال که با توجه به برقراری آتش‌بس ۲ ماهه در یمن، آیا این موضوع می‌تواند تاثیری در کاهش تنش میان ایران و عربستان و حتی ایالات متحده داشته باشد، گفت: اگر آتش‌بس در یمن دوام بیاورد این موضوع می‌تواند تاثیری در کاهش تنش میان ایران و عربستان و گفت‌وگوهای آینده بین تهران و ریاض داشته باشد ولی این موضوع نمی‌تواند به خودی خود تاثیر چندانی روی مذاکرات برجامی و یا روابط ایران و آمریکا داشته باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز