خبرگزاری کار ایران

بیگدلی در گفت‌وگو با ایلنا:

ایران و آمریکا هر دو به احیای برجام نیاز دارند/ گره زدن بحران اوکراین به مذاکرات وین خیانت است/ بایدن تحت فشار هر دو طیف کنگره است

asdasd
کد خبر : ۱۲۱۴۵۶۶

یک تحلیل‌گر ارشد روابط بین‌الملل گفت: هم آمریکا و هم ایران نیازمند این هستیم که مساله برجام حل شود. بایدن هم احتیاج دارد که مسئله برجام را حل کند تا بتواند برگ برنده‌ای را جلوی کنگره بگذارد و این موقعیت متزلزلش را جبران کند و ما هم با مشکلات فراوانِ اقتصادی مواجه هستیم.

علی بیگدلی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در ارزیابی شرایط امروز پروسه احیای برجام با توجه به توقف مذاکرات در وین و در پاسخ به این سوال که با توجه به سخنان وزیر امور خارجه مبنی بر مسئولیت ایالات متحده در تطویل مذاکرات، آیا تصمیم سیاسی برای احیای برجام باید تنها در واشنگتن اتخاذ شود یا براساس آنچه طرف اروپایی مطرح می‌کند تهران نیز باید تصمیم بگیرد، گفت: آقای امیرعبداللهیان فقط آن قسمت را می‌بیند و قضاوت‌شان مربوط به منافع ایران و خواست ایران است. اگر ایشان در یک فضای عمومی نگاه کند، شاید این قضاوت نیمی از قضاوت‌هایی است که می‌توان انجام داد. باید به این مساله توجه داشته باشیم ‌که الان در منطقه حلقه‌های امنیتی، سیاسی و نظامی جدیدی در حال شکل‌گیری است؛ خصوصاً نشست شرم‌الشیخ و نشست نقب که نشان می‌دهد موقعیت ژئوپلتیک منطقه تغییر پیدا می‌کند و آقای اردوغان هم اعلام آمادگی کرده که به این حلقه بپیوندد، اردن به همین شکل و در آینده نزدیک عربستان هم به حلقه‌ای که در نشست اسرائیل شکل گرفته، خواهد پیوست و هرچه می‌گذرد این دایره امنیتی، سیاسی و نظامی علیه ما تنگ‌تر می‌شود و عرصه را بر ما تنگ می‌کنند.

وی ادامه داد: ایران معتقد است که باید همة تحریم‌های مرتبط با برجام و مساله تحریم سپاه برداشته شود، آمریکایی‌ها هم با این کار موافقند مشروط بر این‌که ایران هم در خصوص برخی اقداماتش در منطقه تجدیدنظر کند و این همان گره کور مذاکرات است که آقای امیرعبداللهیان به این قسمت قضیه توجه نمی‌کنند و فقط اصرار دارند که باید همة تحریم‌ها از روی سپاه برداشته شود اما بایدن هم تحت فشار کنگرة آمریکا و تحت فشار متحدین منطقة‌ای خلیج‌فارس است و نمی‌تواند این کار را بدون پیش‌شرط انجام دهد.

وی افزود: البته من معتقد هستم مساله آتش‌بس دو ماهة یمن شاید یک دری برای آشتی‌کنانی باشد که به سمت آمریکا و کشورهای منطقه باز شده است و امیدوارم همین‌طور باشد چراکه عربستان پیش‌تر پیشنهاد کرده بود که ماه مبارک را آتش‌بس کنید و انصارالله قبول نکردند و گفتند تا محاصره وجود دارد ما دست از جنگ برنمی‌داریم و الان که به مدت دو ماه موافقت کردند و کمک‌های سازمان ملل به یمن می‌رسد، امیدواریم این قضیه، ادامه پیدا کند و بتواند دریچه‌ای جدید را به سمت ایران باز کند که این دریچة جدید می‌تواند نرمشی هم در آمریکا در ارتباط با سپاه باشد.

این استاد دانشگاه در پاسخ به این سوال که آیا بحران اوکراین نیز تاثیری بر این توقف طولانی‌مدت مذاکرات داشته است، گفت: فکر نمی‌کنم؛ معتقدم مساله احیای برجام هیچ ارتباطی با بحران اوکراین ندارد و اگر هم ارتباط پیدا کند، نقطه‌ضعفی است که در کانون‌های تصمیم‌گیر وجود دارد. ما به دنبال احیای برجام هستیم که منافع ملی‌مان تأمین شده و تنگی معیشت از جامعه‌مان برداشته شود و به هیچ‌وجه نباید این موضوع را به مساله اوکراین گره زد که به نظرم این کار خیانت‌آمیز است و نقطه‌ای بسیار تاریک در سیاست خارجی ما خواهد بود.

وی افزود: دلیل مسدود، متوقف و منجمد شدن مسیر احیای برجام همان مساله‌ای است که عرض کردم و امیدواریم این موضوع حل شود و ایران هم راهی جز این ندارد یا به بیان صحیح‌‌تر، هر دوی ما هم آمریکا و هم ایران نیازمند این هستیم که این مساله حل شود. بایدن هم احتیاج دارد که مسئلة برجام را حل کند تا بتواند برگ برنده‌ای را جلوی کنگره بگذارد و این موقعیت متزلزلش را جبران کند و ما هم با مشکلات فراوان اقتصادی مواجه هستیم و حل برجام ممکن است تمام مشکلات اقتصادی ما را برطرف نکند، اما آن التهاب اجتماعی و اقتصادی توان ما را کاهش خواهد داد.

بیگدلی همچنین در پاسخ به این سوال که با توجه به گزاره اخیر سخنگوی وزارت امور خارجه مبنی بر اینکه «آمریکا تلاش می‌کند موضوعات باقیمانده در وین را گروگان مسائل داخلی خود کند»، آیا تحت فشار بودن دولت بایدن از سوی جمهوری‌خواهان دلیلی بر عدم اتخاذ تصمیم از سوی واشنگتن است، گفت: من پیش‌تر در سوال قبلی به این موضوع پرداختم که رئیس‌جمهور آمریکا از طرف هر دو طیف کنگره تحت فشار است تا پیش از اخذ تضمین از سوی ایران، نام سپاه را از لیست سیاه خارج نکند. صحبت‌های سخنگوی وزارت امور خارجه هم بدون این‌که ذکر مفهوم کند، به همین موضوع اشاره کرده است. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز