خبرگزاری کار ایران

با رأی نمایندگان؛

ارز ۴۲۰۰ تومانی تعیین تکلیف شد/ مکلف شدن دولت به درنظر گرفتن کالابرگ الکترونیکی در صورت حذف ارز ترجیحی

asdasd
کد خبر : ۱۲۰۴۴۲۷

نمایندگان مجلس دولت را مکلف کردند تا در صورت حذف ارز ترجیحی در سال آینده اقدامات جایگزین در کالاهای اساسی از طریق کالابرگ الکترونیکی انجام شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه صحن علنی امروز (۱۵ اسفند) و در جریان بررسی بخش هزینه‌ای بودجه سرنوشت ارز ترجیحی را تعیین کردند.

براساس مصوبه مجلس در صورتی که دولت قصد حذف کالایی را از سبد مشمول ارز ۴۲۰۰ تومانی داشته باشد، موظف است ترتبیبات قانونی جبران زیان مصرف کنندگان را برای کالاهای اساسی با کالابرگ الکترونیکی انجام دهد.

همچنین برای امور پزشکی از طریق بیمه ها و با راه‌های جایگزین مطمئن حذف ارز ترجیحی جبران شود.

الیاس نادران نماینده پیشنهاد دهنده اظهار داشت: دولت بر اساس این پیشنهاد می‌تواند هر کالایی که شرایط آن فراهم شد را از سبد ارز ترجیحی خارج کند به شرط اینکه قبلا تمهیدات لازم را برای جبران زیان رفاه مصرف‌کننده انجام شده باشد و مصرف‌کننده قیمت کالا را به قیمت شهریور ۱۴۰۰ دریافت کند و مردم آسیب نبینند.

وی افزود: در مورد دارو و تجهیزات پزشکی هم پیشنهاد دادیم یا از طریق بیمه و یا از هر طریق مطمئن دیگری که دولت بتواند آن را به انجام برساند باید فشار بر مردم جبران شود و این را به دولت اختیار دادیم که منعطف باشد و هم چارچوب مشخص می‌کند و هم بحث ارز ترجیحی را به نحوی عملیاتی می‌کند که قابلیت اجرا پیدا کند و دولت بر اساس این پیشنهاد اختیار دارد که ارز ترجیحی را برای برخی از کالاها اعمال کند و اگر نخواست اعمال کند جبران زیان‌ رفاه مصرف‌کننده را انجام دهد.

موسی غضنفرآبادی در مخالفت با این پیشنهاد گفت: همه پیشنهادات قابل احترام است اما توصیه من این است که به پیشنهاد کمیسیون تلفیق برگردیم و آن پیشنهاد را با توجه به بار کارشناسی و علمی آن در پیشنهاد موجود اولی بدانیم چرا که آن پیشنهاد را از جهتی مطلوب‌تر می‌دانم.

سید شمس‌الدین حسینی رئیس کمیسیون ویژه جهش تولید در خصوص پیشنهاد اصلاحی در مورد ارز ترجیحی گفت: دغدغه همه نمایندگان این است که جبران رفاه خانوار صورت گیرد و از سلامت و معیشت مردم مطمئن باشیم و ضمن آن که نظام ارزی را اصلاح کنیم مطمئن باشیم که دولت اقدامات لازم برای جبران معیشت خانوار را انجام می‌دهد.

وی افزود: پیشنهاد مطرح شده از این منظر که هم مقابل فساد ارزی را می‌گیرد و در راستای پیشنهاد دولت نظام ارزی را اصلاح می‌کند، پیشنهاد خوبی است ضمن آن که بسیار هوشمندانه، نظام بیمه برای سلامت و نظام معیشت را با یک منبع قطعی در نظر گرفته شده برای آن به شرایطی می‌رساند که ما می‌توانیم اطمینان پیدا کنیم از فساد و ناکارآمدی نظام ارزی رها شویم و همچنین منابع لازم را برای جبران معیشت خانوارها پیش‌بینی نماییم.

وی تأکید کرد: دولت هوشمندانه پای کار است و ان‌شاء الله ما این دندان فساد ارزی را بکنیم ولی سلامت معیشت مردم را حفظ نماییم و ان‌شاء الله با رأی قاطع به این پیشنهاد رأی دهیم./

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز