خبرگزاری کار ایران

سیاوشی در گفت‌وگو با ایلنا:

زندگی مردم کشورهای در حال توسعه سیاست‌زده شده است/تحریم‌ها و فقدان شفافیت در قراردادها مردم را نسبت به حوزه سیاست‌خارجی حساس کرده است

asdasd
کد خبر : ۱۱۹۷۳۷۸

نماینده پیشین مردم در مجلس شورای اسلامی گفت: نبود شفافیت در قراردادهایی مانند همکاری با چین در بین نمایندگان مردم و نخبگان سیاسی باعث شده است تا مردم به اخبار سیاست خارجی حساس شوند.

طیبه سیاوشی نماینده پیشین مردم در مجلس شورای اسلامی و فعال سیاسی اصلاح‌طلب در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره اهمیت پیگیری اخبار سیاست خارجی از سوی مردم و ریشه این مسئله گفت: پیگیری اخبار سیاست خارجی یک موضوع بدیهی است. در طول چهار دهه گذشته ما ارتباط خود با دنیا را به‌صورت دوره‌ای افزایش و کاهش داده‌ایم ولی همیشه یک مشکل عمده در صحنه روابط بین‌الملل داشته‌ایم و آن هم عدم ارتباط کافی با دنیا و  کشوری مثل آمریکا یا در برخی از دوره‌ها ارتباط سیاسی بسیار نازلی با اتحادیه اروپا و کشورهای دیگر بوده است که سبب شده است تا اخبار سیاست خارجی اهمیت بیشتری داشته باشد.

وی افزود: این امر فقط در عرصه سیاست خارجی خود را نشان نمی‌دهد و کم کم مردم در این چهار دهه نیز، بسته به ارزیابی کسانی که این عرصه را تحلیل می‌کنند به‌سرعت متوجه شدند که سیاست خارجی ارتباط مستقیمی با زندگی روزمره آنها دارد، به‌نحوی که وقتی بازخوردهای مثبتی را در مذاکرات وین می‌شنویم، می‌بینیم که به سرعت قیمت ارز یا دلار کاهش پیدا می‌کند و به‌طور کلی این نوسان قیمت‌ها با شروع مذاکرات، به نتیجه رسیدن آن مانند، موفقیت برجام یا عدم موفقیت آن مانند شروع تحریم‌های ترامپ، این را کاملاً نشان داده است و این مسئله کاملاً با زندگی مردم سروکار دارد و از سوی آنها ملموس است و آن‌ها حس می‌کنند ارتباط با دنیا می‌تواند زندگی آنها را بهبود ببخشد. 

وی در ادامه افزود: این امری بسیار بدیهی بوده و در روابط بین‌الملل و همه جای دنیا هم مشهود است که بتوانند منافع ملی کشور را در مذاکرات به‌خوبی تأمین کرده و زندگی بهتری را برای مردم رقم بزند. مردم ما بیشتر از آنکه به مطالب دیگری فکر کنند، در انتظار نتایح مذاکرات وین هستند. بیم و امیدی وجود دارد که برای نظام و زندگی روزمره مردم حیاتی است. حاکمیت هم نقش خود را علیرغم تاکیدها و شعارهایی که مبنی بر توان مدیریت کشور مطرح می‌کند، ارتباط بهتر با دنیای خارج و فراهم کردن زندگی مناسب برای مردم را پررنگ می‌بیند که سیاست خارجی حول مذاکرات مطرح می‌شود و مردم هم این نقش پررنگ را پذیرفته‌اند.  

این فعال سیاسی درباره اینکه چرا این موضوع در کشورهای توسعه یافته و جهان سوم کم رنگ بوده و اخبار سیاست خارجی اهمیت بیشتری دارد، گفت: چون ارتباط آن‌ها با سایر کشورهای دیگر برقرار است. البته آن‌ها نوساناتی مانند انقلاب و کودتا را که در آن کشورها مشهود است را احساس می‌کنند اما سیاست خارجی در کشورهای پیشرفته‌ای مانند ایالات متحده و روسیه که امروز درگیر جنگ اوکراین است کاملا مشخص می‌کند که این اخبار هم در سایر کشورها تاثیرگذار بوده و از تحریم‌هایی که جهان برای آنها قائل می‌شوند هم متاثر خواهند بوده است.

وی افزود: کشور ما به شدت مورد تحریم قرار گرفته و غیر از مورد کره شمالی، کشور دیگری نیست که این همه تحریم را در دنیا تحمل کند. تحریم‌هایی که تقریبا در تمام حوزه‌ها علیه ما اعمال شده، به جایی رسیدیم که کاملا احساس می‌کنیم که زندگی مردم کاملا سخت شده است. جمعیت دهک‌هایی پایین در حال افزایش است، شغل مناسب برای مردم ایجاد نشده، صادرات و واردات را تنظیم نکرده و مسائل اقتصادی مردم را هم سروسامان نداده‌ایم. تحریم‌ها عامل مناسبی هستند تا مردم بفهمند دلیل بود و نبود رابطه با دنیای خارج چیست. البته زندگی در کشورهای جهان سوم و در حال توسعه یک زندگی سیاست‌زده است. یعنی علیرغم بی‌رغبتی که ما در دوره انتخابات یا هر زمان دیگری شاهد بودیم، اما مردم ما به شدت به سیاست توجه دارند و با توجه به تاثیر تحریم‌ها بر زندگی خود نیز اخبار حوزه سیاست خارجی را دنبال می‌کنند.  

نماینده پیشین مردم تهران در مجلس شورای اسلامی درباره اینکه قراردادهایی که بین ایران و چین و همچنین قرارداد حقوقی دریایی خزر مردم را به پیگیری این اخبار حساس کرده است، گفت: اگر از نقش فضای مجازی در این مسئله بگذریم، این‌ها مواردی است که حتی برای نمایندگان مردم و کسانی که در کشور دارای مسئولیتی هستند هم شفاف‌سازی نمی‌شود. اگر این قراردادها به صورت شفاف و کامل در اختیار مردم قرار بگیرد و زوایای تاریک این موضوعات و تعهداتی که ما به جامعه بین‌الملل می‌دهیم، باقی نماند و برای سیاستمداران و نخبگان حل و فصل شود نقش موثری در کاهش حساسیت مردم به این امر خواهد داشت.

وی افزود: به طور مثال اگر قرار است، قرارداد ایران با چین امضا شود، باید در مجلس شورای اسلامی مطرح شود. چون مردم حداقل در جریان مذاکراتی که در صحن علنی می‌شود خواهند بود و بعد از آن نمایندگان مردم و نخبگان سیاسی می‌توانند نگرانی مردم را از این موضوعات برطرف کنند. موضوع دیگر این است که با توجه به سوابق ناخوشایند و عدم شفاف کشورهای بلوک شرق، مردم ما دیدگاه منفی نسبت به روسیه و چین دارند و فکر می‌کنند اگر قرار است به این دو کشور متعهد شویم، باید در اختیار مجلس شورای اسلامی یا نخبگان سیاسی قرار گرفته تا نگرانی‌ها کاهش یابد. مردم علاوه بر اینکه می‌خواهند از مفاد قراردادها مطلع شوند، نگران تمامیت ارضی کشور هم هستند که باعث شده تا به این موضوعات حساس شوند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز