خبرگزاری کار ایران

طیبه سیاوشی در گفت‌وگو با ایلنا:

مهم‌ترین وظیفه نمایندگان زن مجلس یازدهم «تصویب لایحه تأمین امنیت زنان» است/ فراکسیون زنان رسیدگی به این لایحه را در اولویت قرار دهد

asdasd
کد خبر : ۱۱۸۶۵۹۴

نماینده زن مجلس دهم و عضو فراکسیون امید در این مجلس گفت: مهم‌ترین وظیفه نمایندگان مجلس فعلی، تصویب لایحه تامین امنیت زنان است و اگر آن را انجام دهند، وظیفه نمایندگی خود را به خوبی ایفا کرده‌اند.

طیبه سیاوشی نماینده پیشین مجلس دهم در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره اقدامات موثر نمایندگان مجلس، در حوزه زنان گفت:‌ مجلس دهم به خوبی توانست به  مسائل حقوق بشری اعم از زنان و گروه‌های آسیب‌دیده از جنس زن و مرد بپردازد. یکی از مصوبات مهم مجلس دهم، کاهش ساعات کاری زنان با شرایط خاص بود که با توجه اینکه از مجلس نهم در دستور کار مجلس قرار داشت با پیگیری نمایندگان مجلس دهم به تصویب رسید و در حال حاضر اجرا می‌شود. 

وی افزود: تلاش کردیم چند طرح دیگر را نیز در مجلس پیش ببریم اما با مخالفت‌ها، تعارض و تقابل‌هایی که با آن طرح‌ها انجام شد موفق نشدیم آن‌ها را در مجلس به نتیجه برسانیم اما با تلاش‌ رسانه‌ها و جامعه مدنی، در برابر آن طرح‌ها فرهنگ‌سازی شد. از جمله آن طرح‌ها، طرح نامبارک کودک همسری است. متاسفانه با صدای مشترکی که در این دوره مجلس وجود دارد، تلاش می‌کنند آن را پدیده بدی معرفی نکنند. طرح دیگر اذن خروج زنان از کشور بود طرحی که با عنوان اصلاحیه در ماده ۱۰۴۱ قانون مدنی با موافقت نمایندگان در صحن علنی مجلس تصویب شد اما با دخالت بعضی از افراد و گروه‌ها از دستور کار مجلس خارج شد. 

نماینده پیشین مجلس گفت: یکی دیگر لوایحی که به حوزه خانواده و زنان برمی‌گردد و در مجلس دهم تصویب شد، لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان بود که حدود ده تا سیزده سال در دستور کار مجلس قرار داشت اما به نتیجه نمی‌رسید تا اینکه یک روز قبل از پایان کار مجلس دهم و جلب نظر شورای نگهبان این مهم به نتیجه رسید. یکی دیگر از لوایحی حاصل تلاش دولت یازدهم و به ویژه معاونت زنان و خانواده خانم مولاوردی بود، لایحه امنیت زنان بود. با توجه به اینکه نفرت‌پراکنی زیادی علیه زنان مجلس دهم وجود داشت که چرا این لایحه را پیگیری نمی‌کنید اما این لایحه به خوبی پیگیری شد و تلاش بر این بود که این لایحه توسط قوه قضائیه رسیدگی و اجرا شود اما متاسفانه این لایحه ناموفق ماند. تا به حال نیز خبری از اینکه این لایحه حتی مورد اشاره نمایندگان فراکسیون زنان قرار بگیرد یا مورد پیگیری کمیسیون حقوقی قضایی مجلس باشد، منتشر نشده است. تمام سر و صدای مجلس فعلی درباره دو طرح جوانی جمعیت و صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی است و خبری درباره طرح‌های مربوط به زنان شنیده نشده است.  

سیاووشی همچنین تصریح کرد:‌ طرحی که در مجلس دهم به تصویب رسید و تبدیل به قانون شد طرح مربوط به حمایت از قربانیان خشونت علیه اسیدپاشی است که اکثریت عمده قربانیان این خشونت زنان بودند و این یک اقدام موثر دیگر از طرف نمایندگان مجلس دهم بود. 

نماینده مجلس دهم درباره اینکه آیا مجلس یازدهم اقدامات حوزه زنان را پیگیری خواهد کرد، گفت:‌ در مجلس یازدهم، دیدم که برخی از نمایندگان زنان دوره فعلی از ورود زنان به ورزشگاه‌ها حمایت کردند و حتی از ورزشگاه‌ها بازدید کردند که در نهایت اعلام شد ورزشگاه‌ها در حال آماده سازی برای حضور زنان است. با توجه به اینکه هیچ منع قانونی نداشته اما به دلیل وجود خط قرمزها جلوی حضور زنان را می‌گرفتند و این اقدام موثری در این دوره بود.

وی افزود:‌ طرح دیگری که فراکسیون زنان مجلس یازدهم آن را پیگیری می‌کند، دفاع از قید فوریت لایحه تامین امنیت زنان بود اما فقط دفاع کافی نیست و نباید رها شود، باید این مسأله آنقدر پیگیری شود تا در دستور کار کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس قرار بگیرد. متاسفانه برخلاف آیین‌نامه داخلی مجلس و قانون، ۷۰ درصد کار بررسی لوایح بر عهده کمیسیون حقوقی و قضایی است و تا آنجا که می‌دانم فقط ۸ تا ۹ نفر در آن کمیسیون حضور دارند و به دلیل کثرت کار، لوایح دیگری را مورد بررسی قرار می‌دهند و این لایحه هنوز در اولویت کمیسیون حقوقی و قضایی قرار نگرفته است. پیگیری مجدد این لایحه در مجلس با درخواست فراکسیون زنان در صحن علنی مجلس و برخی روندهای قانونی موجود در آیین‌نامه قابل انجام است که بتوانند لایحه تأمین امنیت زنان را در اولویت کاری مجلس قرار دهند.

سیاوشی تاکید کرد: یکی از مهم‌ترین وظایف فراکسیون زنان مجلس یازدهم تامین امنیت و حقوق زنان است و اگر این لایحه را به تصویب برسانند، وظیفه نمایندگی خود را انجام داده‌اند، هر لایحه‌ای نیاز به پیگیری دارد. زنان و مردانی که در دفاع از حقوق همه مردم وارد مجلس شدند، باید به این نکته توجه داشته باشند که هر طرح یا لایحه‌ای را باید تا تصویب و قانونی شدن آن پیگیری کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز