خبرگزاری کار ایران

هاآرتص گزارش داد،

طوفان بحران‌های پیش روی بایدن؛ از ماجرای اوکراین و مهار چین تا بازگشت به برجام

asdasd
کد خبر : ۱۱۹۶۱۷۲

هاآرتص در تحلیلی به بحران‌های پیش روی بایدن پرداخت‌.

به گزارش ایلنا به نقل از هاآرتص، جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا ممکن است با طوفان کامل سیاست خارجی روبرو شود: سه بحران در سه مکان دارای اهمیت استراتژیک؛ اروپا، هند و اقیانوسیه و خاورمیانه. اگر همه چیز بد پیش برود، این همگرایی ممکن است باعث ایجاد تغییرات تکتونیکی در سیستم بین‌المللی شود. اگر به درستی مدیریت شود، می‌تواند بار دیگر برتری آمریکا را حتی اگر به طور موقت حفظ کند.

این طوفان بحران‌ها لزوماً چیز بدی برای ایالات متحده نیست، زیرا می‌تواند فرصتی برای ارتقای جایگاه دیپلماتیک خود، تقویت اتحادهای موجود، تسریع در ایجاد اتحادهای جدید و تنظیم مجدد اولویت‌های استراتژیک در جهانی که هنوز تحت تأثیر رفتارهای نامنظم آمریکا به هم ریخته است، به دست آورد. یک بحران حاوی نتایج بالقوه مثبت است.

بحران اوکراین، سیاست مهار چین و بحران در حال تحول احتمالی در تایوان و همچنین بازگشت به توافق هسته‌ای ایران، به طور همزمان اولویت‌ها، سیاست‌ها، مدیریت اتحاد و رهبری ایالات متحده را آزمایش خواهند کرد.

در مورد توافق هسته‌ای ایران، مطلقاً هیچ رابطه علّی بین توافقی که منعقد شود یا خیر و سیاست ایالات متحده در مورد اوکراین یا چین وجود ندارد. اجماع در واشنگتن بر این است که توافق قابل دستیابی است اما به دور از قطعیت است زیرا ایران تا حدودی مردد است. 

از طرفی ایران اولویت اصلی آمریکا نیست. اگر ایران به برنامه هسته‌ای خود ادامه دهد، واشنگتن باید گزینه‌های خود را بسنجد. در حال حاضر به عنوان یک کشور در "آستانه هسته‌ای" عملاً در نظر گرفته می‌شود، اما این وضعیت در طیف گسترده‌ای قرار می‌گیرد و اگر ایران به غنی‌سازی اورانیوم ۶۰ درصد ادامه دهد و این امر باعث می‌شود که ایالات متحده با چالش روبه‌رو شود‌.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز