خبرگزاری کار ایران

استاد دانشگاه ملی سنگاپور در گفت‌وگو با ایلنا:

تندروها باید مهار شوند تا در روند توافق خرابکاری نکنند/ تیم مذاکره‌کننده ایرانی بداند که گذشته راهنما است/ شکست مذاکرات جهان را در یک پیچ امنیتی قرار می‌دهد

asdasd
کد خبر : ۱۱۸۹۲۴۲

استاد روابط بین‌الملل و علوم سیاسی دانشگاه ملی سنگاپور با تاکید بر اینکه زمان گفت‌وگوی مستقیم میان ایران و آمریکا فرارسیده است، گفت: برای احیای برجام باید به یکدیگر اعتماد کرد و امتیاز داد.

بیلویر سینگ، استاد روابط بین‌الملل و علوم سیاسی دانشگاه ملی سنگاپور است. وی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، نظرات خود را درباره تنش‌های اخیر  و مذاکرات برجامی  مطرح کرد.

برای پیشبرد بازی نیاز به یک اراده سیاسی قوی وجود دارد

برای احیای برجام باید به یکدیگر اعتماد کرد و امتیاز داد

بیلویر سینگ در ابتدا با اشاره به مذاکرات وین و روند تلاش‌ها برای احیای برجام گفت: ما امروز در یک بازی سرزنش هستیم: آمریکا و متحدانش، ایران را مقصر می‌دانند و ایران آمریکا و متحدانش را مقصر می‌داند. فکر می‌کنم برای پیشبرد بازی نیاز به یک اراده سیاسی قوی وجود دارد. اگر قرار است پیشرفتی حاصل شود، من فرض می‌کنم که هر دو طرف باید دو چیز داشته باشند؛ به یکدیگر اعتماد کنید و امتیاز دهید. در غیر این صورت من شک دارم که برجام احیا شود. مطمئناً ما می‌توانیم ترامپ، نئومحافظه‌کاران جنگ‌طلب و نیرو‌های مستحکم یهودی‌اش را مقصر بدانیم، اما باز هم باید بدانیم که هم ایران و هم آمریکا روسای جمهور جدیدی دارند و از این رو، نیازی به نگاه به آینده با توجه به این واقعیت‌های سیاسی وجود دارد.

برای اروپا و آمریکا، ایران و صلح جهانی کلید اصلی است

اسرائیل برای نابودی برجام دست به هر کاری خواهد زد

وی در ادامه گفت: هرگونه تلاش برای قلدری، تهدید و غیره نتیجه معکوس خواهد داشت و هیچ سودی برای زنده نگه داشتن برجام نخواهد داشت. اسرائیل برای نابودی برجام دست به هر کاری خواهد زد، اما آمریکا و متحدانش در اروپا با برجام چیزهای زیادی برای به دست آوردن دارند. از این رو، اینکه واشنگتن و متحدان اروپایی آن چگونه به منافع خود می‌اندیشند و پیش می‌روند مهم است، برای آنها، ایران و صلح جهانی کلید اصلی است.

شکاف‌های بین آمریکا و اروپا موضوع جدیدی نیست

این استاد دانشگاه در ادامه اضافه کرد: به نظر من، اگر شرایطی وجود داشته باشد که هیچ توافقی حاصل نشود، آن‌ها انواع بهانه‌ها و غیره را می‌آورند تا روند شکست خورده را توجیه کنند. از این رو، تناقضاتی که می‌بینیم صرفاً به این دلیل است که ایالات متحده، کشورهای اروپایی و غیره به سادگی متوجه شده‌اند که چون چراغ سبزی در پیش نیست، باید به حوزه‌های داخلی خود توضیح دهند که چرا نتیجه‌ای حاصل نمی‌شود و در نتیجه تناقضات وجود دارد.

وی گفت: اینکه شکاف‌هایی بین اروپایی‌ها و آمریکا وجود دارد، چیز جدیدی نیست. این همیشه همینطور بوده است و از این رو جای تعجب نیست، از این رو تعجب نکنیم.

باید تمایل به انجام توافق موقت وجود داشته باشد 

تندروها باید مهار شوند تا در روند توافق خرابکاری نکنند

بیلور سینگ همچنین گفت: برای احیای برجام اول، باید اراده سیاسی وجود داشته باشد که توافق به نفع ایران و ذینفعان برجام و جامعه جهانی گسترده‌تر باشد. دوم، باید تمایل به اتخاذ رویکرد داد و ستد برای دستیابی به یک توافق موقت وجود داشته باشد. ثالثاً، همه طرف‌ها مانند تندروها در آمریکا و اروپای غربی، صهیونیست‌ها و... باید مقابله و مهار شوند تا نتوانند در توافق خرابکاری کنند. در نهایت، جامعه بین‌المللی به‌ویژه سازمان ملل و اتحادیه اروپا باید خواهان این توافق شوند، زیرا این امر به نفع آنها و موضوع عدم اشاعه هسته‌ای به‌ویژه در خاورمیانه خواهد بود.

تیم مذاکره‌کننده ایرانی باید بداند که گذشته یک راهنما است 

این استاد دانشگاه ادامه داد: من فکر می کنم ما گروهی از رهبران جدید را داریم،  این در مورد تیم مذاکره‌کننده ایرانی نیز صادق است. این تیم باید به نیازها و محدودیت‌های وضعیت فعلی پاسخ دهد و گرفتار اتفاقات گذشته نشود. گذشته یک راهنما است و کلید این است که چگونه با موفقیت به جلو حرکت کنیم و این چالش تیم مذاکره‌کننده جدید است.

به نفع جهان است که مسئله ایران به صورت دوستانه و با سرعت حل شود

در صورت عدم توافق، خاورمیانه در معرض خطر قرار خواهد گرفت

وی با اشاره به توقف این مذاکرات گفت: باید باور داشت که آینده‌ای برای این گفت‌وگوها وجود دارد. در غیر این صورت، خاورمیانه و جهان به شکل گسترده‌تر در معرض خطر یک مارپیچ وحشتناک قرار خواهند گرفت، به ویژه در زمان تنش‌های چین و ایالات متحده و روسیه. از این رو، به نفع جهان است که مسئله ایران به صورت دوستانه و با سرعت حل شود. در غیر این صورت به عنوان یک شکست برای همه تلقی خواهد شد؛ ایالات متحده، اروپای غربی و خود ایران.

اکنون زمان گفت‌وگوی مستقیم میان ایران و آمریکا است 

بیلویر سینگ در مورد نشست مستقیم میان ایران و آمریکا گفت: من فکر می‌کنم یک نشست غیرمستقیم برای خروج از بن بست، خوب بود در حالی که هیچ گفت‌وگوی مستقیمی بین آمریکا و ایران وجود نداشت. با این حال، اکنون ضروری است که آمریکا و ایران مستقیماً گفت‌وگو کنند تا هیچ گونه سوءتفاهم بیشتر با یکدیگر، در مورد توافق و مهم‌تر از آن، در مورد نیات یکدیگر وجود نداشته باشد. یک چارچوب زمانی خوب است، اما مهم‌تر از آن این است که آن را در اسرع وقت انجام دهند و معامله بهتر از عدم معامله است.

ایالات متحده مقصر اتفاقات پیرامون برجام است 

وی در مورد کاهش تعهدات ایران گفت: من فکر می‌کنم در این موضوع، ایالات متحده مقصر اصلی و طرف اصلی است که باید مقصر آنچه برای برجام اتفاق افتاد، مورد سرزنش قرار گیرد، همه این‌ها ناشی از محاسبات اشتباه ترامپ و افزایش نفوذ صهیونیست‌ها است. ایالات متحده باید از این تجربه بیاموزد که اسرائیل چقدر برای منافع آمریکا در هر نقطه از جهان خطرناک و منفی است. من فکر می‌کنم ایران کاری را که باید انجام می‌داد، انجام می‌داد و خوب بود که برنامه هسته‌ای خود را ارتقا بخشید و از این رو باید  غرب را به خاطر مجبور کردن ایران به انجام این کار مقصر دانست. ایران همچنین باید نشان دهد که گزینه‌هایی دارد، زیرا اسرائیل از قبل سلاح‌های هسته‌ای داشته است. چرا ایران باید گروگان سلاح‌های هسته‌ای اسرائیل باشد؟ ایران نیز باید به همین ترتیب پاسخ دهد و فکر می‌کنم آمریکا و غرب می‌دانند که چرا ایران در این سال‌ها چنین کاری را انجام می‌دهد.

در صورت شکست مذاکرات جهان و به ویژه خاورمیانه در یک پیچ امنیتی قرار خواهد گرفت 

تحریم‌ها باید برداشته‌ شود 

این استاد دانشگاه در ادامه با بیان اینکه اگر مذاکرات شکست بخورد، ابتدا ایالات متحده باید تاوان کاری را که ترامپ تحت نفوذ اسرائیل انجام داد، بدهد، ثانیاً، تمام جهان و به ویژه خاورمیانه در یک پیچ امنیتی قرار خواهند گرفت و هیچکس از این امر سودی نخواهد برد، گفت: از این رو، پیام ساده این است که مذاکرات با تحریم یا بدون تحریم به سادگی نمی‌تواند شکست بخورد. در نهایت باید تحریم‌ها برداشته شود و روابط عادی ایران با غرب و بالعکس توسعه یابد. اگر نه، به این بن‌بست بد ادامه می‌دهیم و صادقانه بگویم، باز هم برنده ایران است که به چین و روسیه نزدیک‌تر شده است و دنیا می‌داند که این وضعیت ناشی از سیاست‌های نادرست واشنگتن تحت تأثیر تل‌آویو است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز