خبرگزاری کار ایران

ابوالفتح در گفت‌وگو با ایلنا:

هدف‌گذاری زمانی مشترکی میان طرفین، برای پایان مذاکرات وین وجود ندارد/ فاصله میان انتظارات و مطالبات ایران و آمریکا زیاد است

asdasd
کد خبر : ۱۱۸۳۰۷۱

یک کارشناس سیاست خارجی گفت: هیچ توافقی بین تیم آمریکا و اروپا با ایران، چین و روسیه در خصوص هدف‌گذاری زمانی صورت نگرفته است؛ ایران اصرار دارد که به دنبال تحقق توافق خوب است و این توافق خوب را فدای سرعت نمی‌کند.

امیرعلی ابوالفتح در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در ارزیابی روند پیشرفت مذاکرات وین برای احیای برجام و همچنین در پاسخ به این سوال که آیا بازگشت مذاکره‌کنندگان ارشد ایران و سه کشور اروپایی به پایتخت‌هایشان نشانه‌ای از ورود به مقطع تصمیم گیری در وین است، گفت: مذاکرات در حال انجام است، پیشرفت‌هایی داشته و این پیشرفت‌ها تا جایی بوده که دولت آمریکا هم آن را مورد تائید قرار داده است. باید این مساله را در نظر بگیریم که طی هفته‌های اخیر بر خلاف هیات‌های ایران، روسیه و چین که با نگاه مثبت به مذاکرات سعی در ایجاد امیدواری بودند، هیات‌های غربی اخباری ناامیدکننده را به رسانه‌ها تزریق می‌کردند اما حالا شاهد هستیم که دولت آمریکا هم اعلام کرده که پیشرفت‌هایی حاصل شده اما روند مذاکرات کند است.

وی ادامه داد: البته اینکه آن‌ها موضوع هدف گذاری زمانی مذاکرات را مطرح می‌کنند، این ضرب‌الاجلی است که کشورهای غربی خودشان تعیین کرده‌اند و هیچ توافقی بین تیم آمریکا و اروپا با ایران، چین و روسیه در این حوزه صورت نگرفته است. ایران اصرار دارد که به دنبال تحقق توافق خوب است و این توافق خوب را فدای سرعت نمی‌کند. از این جهت من تردید دارم که توافقی در نیمه فوریه، یعنی تاریخ مورد اشاره طرف غربی به دست بیاید چرا که فاصله بین انتظارات و مطالبات ایران و آمریکا به حدی زیاد است که رسیدن به توافق طی چند هفته را دشوار می‌کند.

وی افزود: اینکه مذاکره‌کنندگان ارشد ایران و سه کشور اروپایی به پایتخت‌ها بازگشته‌اند اما مذاکرات همچنان در سطح کارشناسی در جریان است نشان از این دارد که مذاکرات بی‌وقفه در جریان است اما برای پاسخ به این سوال آیا قرار است دستورالعمل جدیدی برای مذاکرات ابلاغ شود و یا نتیجه مشورت‌ها چه بوده، باید منتظر باشیم که مذاکره‌کنندگان به وین بازگردند تا از اظهارات آن‌ها متوجه شویم سمت و سوی مذاکرات به چه سمتی خواهد رفت و آیا گشایشی در گفت‌وگوها صورت خواهد گرفت یا خیر.

این تحلیل‌گر سیاست خارجی گفت: آن چیزی که نظام در حال حاضر بر آن اصرار دارد این است که توافق خوب بر هر چیزی اولویت داشته باشد، حتی اگر زمان ببرد. درست است که وجود تحریم‌ها در هر روزی که از آن می گذرد بر اقتصاد کشور و زندگی مردم اثرگذار است و رهبر انقلاب هم تاکید کرده‌اند که اگر بتوان تحریم را رفع کرد، حتی یک ساعت هم نباید تأخیر کنیم اما باید همه جوانب اندیشیده شود.

وی افزود: در سال ۲۰۱۵ شاید این میزان بدبینی به آمریکا در ایران وجود نداشت و نوعی امیدواری بود که آمریکا به تعهداتش عمل خواهد کرد. باید دولت آمریکا تضمین دهد تا ماجرای دوران ترامپ مجددا تکرار نشود. از این جهت این ریزه‌کاری‌ها سرعت مذاکرت را کاهش داده است. اگر بخواهیم توافق پایدار بماند و ایران از مواهب برجام استفاده کند باید به موضوعات تضمین توجه شود. معتقدم گرچه فشار اقتصادی بر روی مردم زیاد است، تعجیل به مصلحت نیست و دقت و سرعت باید همزمان با هم پیش بروند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز