خبرگزاری کار ایران

موسوی در گفت‌وگو با ایلنا:

هر تفاهمی بین ایران و عربستان آرامش را به منطقه می‌آورد/ مانعی برای بازگشایی سفارت‌خانه‌های دو کشور وجود ندارد/ ریاض به آشتی در منطقه نیاز دارد

asdasd
کد خبر : ۱۱۴۱۹۰۴

کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: هر تفاهمی بین ریاض و تهران آرامش را به منطقه می‌آورد و آثار امنیتی، اقتصادی و سیاسی آن بر کل خاورمیانه خواهد بود.

امیر موسوی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در تحلیل اظهارات اخیر وزیر امور خارجه مبنی بر قرار گرفتن مذاکرات ایران و عربستان در مسیر درست و در پاسخ به این سوال که افق پیش روی روابط تهران و ریاض، موانع این کاهش تنش و اثرات آن بر کشورهای منطقه همچون عراق و لبنان چه خواهد بود، گفت: آثار روابط ایران و عربستان مشخص و منعکس بر منطقه است و برای مثال دیدید همین که خبر آغاز گفت‌وگو میان دو کشور اعلام شد، دولت لبنان شکل گرفت. در کشورهای عربی دوگانگی میان ایران و عربستان ایجاد شده است و این شکاف شکل گرفته است و عربستان هم به طرفدارانش اجازه نمی‌داد که تعاملی با ایران و هم‌پیمانانش داشته باشند؛ بر لبنان فشار می‌آورد که مرزهایش را با سوریه ببندد یا بر روی دولت این کشور فشار می‌آورد که از ایران نفت و برق نخرد. در سوریه دیدید خونین وارد شدند اما هر تفاهمی بین ریاض و تهران آرامش را به منطقه می‌آورد و آثار امنیتی، اقتصادی و سیاسی آن بر کل منطقه خواهد بود.

وی ادامه داد: گفت‌وگوهای ایران و عربستان از زمان آقای عادل عبدالمهدی آغاز شده و وی در سفرش به عربستان با ملک سلمان مذاکراتی داشت و سوالاتی داشتند که آقای عبدالمهدی این سوالات را برای ایران فرستاد و سردار سلیمانی هم حامل جواب همین سوالات بود که عدم نارضایتی آمریکا و اسرائیل موجب شد حامل این پیام را مورد هدف قرار دهند و پس از شهادت هم ماشین ایشان را بازرسی کردند و این حساسیت همیشه وجود دارد. پس از آقای عبدالمهدی، آقای الکاظمی این موضوع را دنبال کرد و دیدارها صورت گرفت و تا الان ۴ جلسه در بغداد برگزار شده است. این دیدارها باید ادامه پیدا کند و اکنون مانعی برای برقراری روابط به معنای بازگشایی سفارت‌ها وجود ندارد.

وی افزود: با این حال ما دو مشکل اساسی در این مسیر داریم؛ نخست اینکه عربستان می‌خواهد ایران به عنوان طرف گفت‌وگو در مساله یمن باشد و تهران معتقد است باید مذاکرات بصورت یمنی-یمنی صورت بگیرد که البته این موضوع قابل حل است اما مساله بعدی تروریستی دانستن گروه‌های مقاومت در منطقه است به این معنی که هر گروهی که با اسرائیل درگیر و حامی مساله فلسطین باشد در لیست سیاه ریاض و شورای همکاری خلیج فارس قرار دارد که این مساله اختلافی ریشه‌ای میان دو کشور است که قابل مذاکره و مصالحه نیست و عربستان باید دیدگاهش رادر قبال این گروه‌ها تغییر داده و بداند برای مثال حزب‌الله و حشدالشعبی بخش قابل توجهی از کشورهای متبوع خود هستند. 

این کارشناس خاورمیانه گفت: عربستان به این آشتی و تفاهم در منطقه و روابط خوب با همسایگان در منطقه نیاز دارد تا پروژه‌های اقتصادی خود را به پیش ببرد. ایران می تواند به آن برای تغییر دیدگاه این کشور کمک کند و دیدند آمریکا در کنارشان نخواهد ماند و هزار میلیارد دلار را در ازای تجهیزات جنگی دادند که حتی در برابر یمن به کار ریاض نیامد و تنها در جنگی درگیر شد. دشمنی با ایران برای عربستان دستاوردی نداشته است. ریاض بصورت نیابتی با ایران جنگیده و همه پرونده‌های وی به نتیجه نرسیده و ایران برعکس قوی‌تر شده و طرفدارانش مستحکم‌تر شدند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز