خبرگزاری کار ایران

وکیلی در گفت‌وگو با ایلنا:

شرایط جامعه نسبت به انتخابات، در تاریخ جمهوری اسلامی بی‌سابقه است/ لاریجانی تنها در معادله «جلیلی- لاریجانی» می‌آید/ پزشکیان تشکیلاتی و جریانی نیست

asdasd
کد خبر : ۱۰۶۹۰۱۱

عضو هیات رئیسه مجلس دهم با اشاره به احتمال پایین بودن مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری، شرایط دو جریان اصلاح‌طلب و اصولگرا را با حضور چهره‌هایی مثل رئیسی، لاریجانی، تاجزاده و پزشکیان تحلیل کرد.

محمدعلی وکیلی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در تحلیل احتمال مشارکت پایین و شرایط دو جریان اصلاح‌طلب و اصولگرا در انتخابات ریاست جمهوری پیش‌رو اظهار داشت: شرایط کنونی جامعه نسبت به انتخابات، در تاریخ جمهوری اسلامی بی‌سابقه است. انتخابات دقیقه نودی شده و در همین دقیقه نود نیز هنوز تکلیف ناروشن است و بخشی از دلیل آن این است که فضای انتخابات در تعلیق برخی چهره‌های محوری مثل آقای رئیسی در اردوگاه اصولگرایان و آقای ظریف در اردوگاه اصلاح‌طلبان بوده است.

وی افزود: نگاه بدنه به این دو چهره شاخص است؛ اگر آقای رئیسی به اردوگاه اصولگرایان بیاید، تقریباً امکان انسجام‌شان وجود دارد اما اگر نیاید حتماً لشکری از کاندیداها در جناح اصواگرا وجود خواهد داشت و امکان انسجام برایشان وجود ندارد. در اردوگاه اصلاح طلبان نیز به همین ترتیب اگر آقای ظریف نیاید دست‌ها کاملا خالی است و شاید نهاد اجماع ساز نتواند به جمع‌بندی برسد مگر اینکه بخواهد مسیر ۹۲ را بروند، یعنی به سراغ کاندیدای ائتلافی و آنهم آقای لاریجانی بروند.

این کنشگر سیاسی اصلاح‌طلب با بیان اینکه البته تصمیم خود آقای لاریجانی در این موضوع موثر است و نخست باید به جمع‌بندی برسد، گفت: آقای لاریجانی بسیار آدم محتاط و ریسک ناپذیری در حوزه سیاست است. او هنوز در حال رصد فضا است و به جمع‌بندی نرسیده است. نگاه آقای لاریجانی به اردوگاه اصولگرایان است به طوریکه اگر ببیند که آقای رئیسی در انتخابات حاضر می‌شود حتما نمی‌آید، اما اگر احساس ‌کند که معادله لاریجانی و سعید جلیلی شکل می‌گیرد حتما می‌آید و در آن شرایط جریان اصلاح طلب به دلیل اینکه دستش خالی است امکان اینکه از لاریجانی حمایت کنند زیاد است.

وی در خصوص حضور مسعود پزشکیان در انتخابات اظهار داشت: آقای پزشکیان انسان سلیم نفس، اخلاقی و متفاوتی هستند؛ اما اشکالاتی نیز دارند و یکی از آن‌ها به هیچ وجه آدم تشکیلاتی و جریانی نیست؛ چهار سال در هیات رئیسه با وی بودم، اما او در هیچ موضوعی جریانی فکر نمی‌‌کند و همیشه مسیر فردی خودش را می‌رود، ضمن اینکه اهل لابی هم نیست؛ حتی اکنون نیز که کاندیدا شده اهل لابی با جریان‌ها و گروه‌های سیاسی برای جلب نظر آنها نیست. این موضوع کار ایشان و گروه‌های سیاسی را برای اجماع روی ایشان سخت می‌کند، چون نمی‌دانند آدمی با چنین مختصات اگر فردا رئیس جمهور شود در جایگاه ریاست جمهوری چه کاری انجام می‌دهد.

وکیلی درباره اعلام کاندیداتوری مصطفی تاجزاده برای انتخابات اظهار داشت: آمدن آقای تاجزاده برای شخص او یک آورده دارد و آن این است که آقای تاجزاده را با جریان برانداز متفاوت می‌کند؛ چون آقای تاج‌زاده دارای مواضعی بودند که در تلقی بخشی از جامعه و سیاسیون در زمره براندازان تعریف می‌شد اما این اعلام حضور نشان می‌دهد که ایشان قانون اساسی را قبول دارد و کسی که می‌خواهد بگوید من قانون اساسی را قبول دارم تلویحا ‌می‌گوید من جریان برانداز را قبول ندارم و همچنان ایشان معتقد به اصلاح طلبی در چارچوب جمهوری اسلامی ایران هستند. این برای ایشان دستاورد دارد.

وی ادامه داد: البته این حضور برای اردوگاه اصلاح‌طلبان دستاوردی نخواهد داشت چرا که حضور ایشان حتماً با با رد صلاحیت همراه است و وقتی رد صلاحیت شود، احتمال اینکه جریان اصلاح‌طلب و حداقل بخشی از جریان نهاد اجماع‌ساز مثل حزب اتحاد ملت به طرف سناریوی تحریم انتخابات بروند، وجود دارد و آن وقت این موضوع می‌تواند خیلی برای جریان اصلاح طلب زیان‌بار باشد.

این کنشگر سیاسی اصلاح‌طلب درباره حضور احتمالی عارف و امکان جلب نظر جریان اصلاح‌طلبی و مردم گفت: در حال حاضر اطلاع ندارم که آقای عارف همچنان بنای آمدن دارند یا نه؛ اما کار اصلاح‌طلبان سخت شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز