خبرگزاری کار ایران

شجاعی در گفت‌وگو با ایلنا:

با افرادی برای حضور در انتخابات رایزنی کرده‌ایم/ طرح «سرا» مراحل فنی را پشت سر گذاشته است/ به تأیید صلاحیت بانوان توسط شورای نگهبان خوش‌بین نیستیم

asdasd
کد خبر : ۱۰۶۶۴۶۳

دبیر کل مجمع زنان اصلاح طلب با بیان اینکه امنیت اطلاعاتی در فضاهای سیاسی و احزاب گروه‌ها وجود ندارد،‌ گفت: با اشخاصی رایزنی صورت گرفته اما به نتیجه نهایی نرسیده‌ایم و از سویی این نگرانی وجود دارد که با مطرح شدن اشخاص، ممکن است نوازش‌های دوستانه جناح رقیب موجب حذف کاندیداها شود؛ بر همین اساس سعی ما بر این است که هرچه دیرتر این موضوع را اعلام کنیم تا بتوانیم برای کاندیداها مصونیت ایجاد کنیم.

زهرا شجاعی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در خصوص آخرین فعالیت‌های مجمع زنان اصلاح طلب، اظهار کرد: مجمع زنان اصلاح طلب به عنوان یکی از احزاب جبهه اصلاحات به تناسب فضای سیاسی کشور که فعالیت دوران انتخابات را اقتضا می‌کند، جلسات خود را افزایش داده است و موضوع انتخابات یکی از دستور جلسات ثابت مجمع در طی یک ماه اخیر بوده است. در این جلسات، مجمع به عنوان یکی از اعضای جبهه اصلاحات ایران اخبار مربوط به فعالیت‌های کمیته‌های چهارگانه جبهه اصلاحات و تصمیماتی که در جلسات مجمع عمومی جبهه گرفته می‌شود را به اطلاع اعضای مجمع زنان اصلاح طلب می‌رساند و در مواردی که لازم است احزاب در خصوص موضوعات اظهار نظر کنند و پیشنهادات و نقطه نظرات خود را در مورد طرح‌ها مطرح کنند، این موضوع در دستور کار مجمع قرار می‌‎گیرد و پس از اظهار نظر دوستان، جمع بندی نظرات به جبهه اصلاحات اعلام می‌شود. 

این عضو جبهه اصلاحات ایران افزود: به عنوان مثال شیوه انتخاب کاندیدای اصلح یا اجماعی اصلاح طلبان در دستور کار مجمع قرار گرفت و با اظهار نظر دوستان به جبهه اصلاحات اعلام شد که در جلسه شنبه جبهه به تصویب نهایی رسید.

وی ادامه داد: علاوه بر این مجمع در رابطه با انتخابات ریاست جمهوری که ما معتقدیم باید سد ورود زنان به انتخابات ریاست جمهوری، شکسته شود و ما در مرحله ثبت نام باقی نمانیم، یکی از موضوعات مورد بررسی است که درباره آن بحث و گفت‌وگو انجام شد و گام‌هایی که ما را به نقطه نهایی می‌رساند، ‌بررسی شد و موارد قانونی مانند تفسیر اصل ۱۱۵ قانون اساسی یا افکار عمومی و شناسایی نیروها نیز مورد بحث و گفتگو قرار گرفت اما تاکنون به کاندیدای اجماعی درباره زنان نرسیدیم گرچه می‌دانیم که موانع دیگری غیر از شناسایی کاندیدا وجود دارد.

دبیر کل مجمع زنان اصلاح طلب در خصوص انتخابات شوراها نیز بیان کرد: درباره انتخابات شوراها نیز مجمع زنان اصلاح طلب کمیته ویژه‌‎ای را تشکیل داده تا حضور اعضای مجمع که عضو شورا هستند و برخی دیگر از صاحب نظران که حوزه‌های انتخاباتی شوراها و ثبت نام خانم‌ها را در این زمینه رصد کند. متأسفانه ما دراین زمینه به این نتیجه رسیدیم که میزان ثبت نام زنان در این دوره بسیار پایین است و این موضوع ناشی از اقبال عمومی جامعه و سرد بودن و مأیوس کننده بودن فضای انتخاباتی است که نشان می دهد میزان مشارکت در انتخابات آینده بالا نیست و برای اکثر افراد نگرانی ایجاد کرده است.

شجاعی ادامه داد: مجمع زنان اصلاح طلب در چارچوب فعالیت‌های ائتلاف احزاب زنان اصلاح طلب (صدف) برخی از این موضوعات را مورد بررسی قرار داده است و تلاش ما بر این است که از کاندیداهای ریاست جمهوری بخواهیم که موضع خود را در ارتباط با بحث زنان در برنامه‌های آتی خود مطرح کنند و تأکید ما بر انتخاب معاون اولی از بین خانم‌ها و بهره‌مندی از نیروی مدیریتی زنان در سطوح بالا و استانداری‌ها و معاونت‌های ریاست جمهوری است و به جد می‌خواهیم که این یکی از شاخص‌ها و معیار‌های تأیید کاندیدای اصلح و برتر در جبهه اصلاحات ایران باشد.

وی تأکید کرد: با توجه به فضای سیاسی کشور و نگرانی‌هایی که وجود دارد، بحث‌ها و گفت‌وگوها و لابی‌هایی با بعضی از اشخاص و افراد انجام شده و در این زمینه بی‌فعالیت نیستیم اما به نتیجه نهایی نرسیده‌ایم و از سویی این نگرانی وجود دارد که با مطرح شدن اشخاص، نوازش‌های دوستانه جناح‌های رقیب و برخی از نهادهای غیر مسئول اما فعال در این زمینه ممکن است موجب حذف کاندیداها در این زمینه شود؛ بر همین اساس سعی ما بر این است که هرچه دیرتر این موضوع را اعلام کنیم تا بتوانیم برای کاندیداها مصونیت ایجاد کنیم.

این فعال سیاسی اصلاح طلب با بیان اینکه امنیت اطلاعاتی در فضاهای سیاسی و احزاب گروه‌ها وجود ندارد،‌ گفت: حتی این اشخاص را به جبهه اصلاحات معرفی نکردیم چون فضای جبهه فضایی باز است و ممکن است اخبار رسانه‌ای شود. 

دبیر کل مجمع زنان اصلاح طلب بیان کرد: ما به تأیید صلاحیت بانوان توسط شورای نگهبان خوش‌بین نیستیم اما معتقدیم که عدم خوش‌بینی ما نباید مانع از فعالیتمان شود. انتخاب یک زن به عنوان رئیس جمهور یک فرآیند تدریجی است که نیازمند برداشتن گام‌های مصمم با برنامه در طی زمانی طولانی است. بنابراین اولین گام که ثبت نام است توسط مرحومه خانم طالقانی برداشته شده است و این سد شکسته شد. گام دوم، تفسیر رسمی شورای نگهبان از کلمه رجال است. گرچه برخی از صاحب نظران حقوقی از جمله خانم جنیدی معتقدند نیاز به تفسیر ندارد و طبق استنادات حقوقی گفتند که انتخاب این کلمه به دلیل حذف شرط ذکوریت بوده است. بنابراین ذکر کلمه رجال به دلیل گسترش دایره انتخاب اشخاص بوده است. 

وی ادامه داد: حضور زنان در این مرحله و بررسی صلاحیت زنان در شورای نگهبان باید به عنوان مطالبه‌ای عمومی مطرح شود. بنابراین در این مقطع و در این مرحله نیازمند این هستیم که این خواسته را به عنوان مطالبه ای عمومی مطرح کنیم تا در این فرآیند قدمی رو به جلو برداریم.

شجاعی در خصوص سامانه رأی سنجی اصلاح طلبان نیز گفت: طرح سرا در جبهه اصلاحات ایران به تصویب رسیده و مراحل فنی را پشت سر گذاشته است و روشی بسیار مناسب برای مشارکت عمومی و دموکراتیک برگزار کردن انتخابات است که نحوه اجرای آن نیز مشخص شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز