خبرگزاری کار ایران

زرآبادی در گفت‌وگو با ایلنا:

سیستم مردانه اداره کشور به این نتیجه رسیده که خانم‌ها می‌توانند رئیس‌جمهور شوند/ شاخص‌های نابرابر را برای کاندیداتوری زنان اصلاح کنیم/ حل مشکلات کشور به جنسیت ربطی ندارد

asdasd
کد خبر : ۹۹۲۷۹۴

نماینده قزوین در مجلس دهم گفت: به نظر من حضور خانم‌ها در انتخابات به تفسیر شورای نگهبان بازمی‌گشت و اینکه امروز شورای نگهبان این موضوع را مطرح کرده و از خانم بودن رئیس‌جمهور استقبال کرده برای این است که این موضوع از نظر قانونی مشکلی نداشت و تفسیر قانون مشکل داشت؛ امیدوارم موضع جدید شورای نگهبان اتفاق خوبی را رقم بزند.

سیده حمیده زرآبادی، نماینده قزوین در مجلس دهم در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در خصوص موضوع رجل سیاسی و احتمال حضور بانوان در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰، اظهار کرد: ورود زنان به جایگاه سیاسی و پست‌های تاثیرگذار می‌تواند اتفاق خوبی باشد؛ از نظر قانونی هیچ مشکلی در این خصوص وجود ندارد، حتی اگر مذاکراتی که در زمان تدوین قانون اساسی درباره این بحث وجود داشت را بررسی کنیم، پی خواهیم برد که هیچ منع قانونی در این خصوص وجود نداشته و توضیح داده شده که رجل سیاسی به معنای مرد بودن نیست و حتی معاون اول رئیس‌جمهور می‌تواند خانم باشد و اگر به هر دلیلی برای رئیس‌جمهور اتفاقی بیافتد، تا زمان برگزاری انتخابات، معاون اول است که در جایگاه رئیس‌جمهور قرار خواهد گرفت؛ بنابراین اساساً‌ مشکلی ندارد که رئیس‌جمهور خانم باشد.

وی افزود: به نظر من حضور خانم‌ها در انتخابات به تفسیر شورای نگهبان بازمی‌گشت و اینکه امروز شورای نگهبان این موضوع را مطرح کرده و از خانم بودن رئیس‌جمهور استقبال کرده برای این است که از نظر قانونی مشکلی نداشت و تفسیر قانون مشکل داشت؛ امیدوارم موضع جدید شورای نگهبان اتفاق خوبی را رقم بزند و شرایط دیگر هم مهیا شود و امکان حضور خانم‌ها در رقابت ایجاد شود چون در دوره‌های گذشته خانم‌ها ثبت‌نام می‌کردند اما هیچ گاه موفق نشدند در رقابت حاضر شوند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در پاسخ به این سؤال که آیا یک خانم می‌تواند کشور را از مشکلات کنونی خارج کند؟ گفت: حل مشکلات کشور به جنسیت ربطی ندارد و جنسیت تاثیرگذار نیست؛ چون ما هم با مشکلات داخلی و هم مشکلات خارجی مواجه هستیم و شخصی باید رئیس‌جمهور شود که توانایی حل این دو مشکل را داشته باشد؛ اما متأسفانه تاکنون در سیاست‌های داخلی از نخبگان و شایسته سالاری بسیار کم استفاده شده است.

وی ادامه داد: به نظر من رئیس‌جمهور باید توانایی حل مشکلات ساختاری داخلی و مشکلات سیاست خارجی و تحریم‌ها را داشته باشد و به درستی تصمیم‌گیری کند تا بتوانیم این بحران را پشت سر بگذاریم.

زرآبادی بیان کرد: موضوعی که حائز اهمیت است، رزومه اشخاص است و متأسفانه چون خانم‌ها به دلایل متعدد درصد حضورشان در پست‌های مدیریتی و تاثیرگذار کم رنگ بوده است، تعداد اندکی هستند که در مسندهای بالای مدیریتی حضور داشته‌اند و می‌توانند در انتخابات شرکت کنند.

این نماینده سابق مجلس اضافه کرد: به نظر من باید به عملکرد نگاه کرد و امتیاز را به عملکرد افراد داد؛ در حال حاضر شاهد هستیم که برخی از مدیران رزومه متعددی دارند، یعنی در عرض یک سال چند پست مدیریتی گرفته‌اند و جابه جا شده‌اند اما تغییرشان به دلیل توانمندی‌شان نبوده است بلکه به خاطر نداشتن عملکرد مثبت در آن پست مدیریتی بوده است. به هر حال نهایتاً پس از یک سال این‌ها یک رزومه‌ای دارند که ۱۰ پست مدیریتی به همراه دارد در حالی که عملکرد قابل دفاعی نداشته‌اند. 

وی اظهار کرد: تقریباً در دو دهه اخیر افراد اندکی در پست‌های مدیریتی حاضر می‌شوند و اشخاص بسیاری نادیده گرفته می‌شوند علیرغم اینکه توانمندی لازم را دارند.

زرآبادی گفت: اگر سیستم مردانه اداره کشور به این نتیجه رسیده که خانم‌ها می‌توانند رئیس‌جمهور شوند، باید شرایط را نیز فراهم کنند و شاخص‌های نابرابر را اصلاح کنند تا بسیاری از بانوان بتوانند ورود پیدا کنند و رقابت کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز