خبرگزاری کار ایران

دنیامالی در گفت‌وگو با ایلنا:

برای تنظیم بازار خودروی داخل سه نگاه متفاوت وجود دارد/خودروهای تولید داخل از نظر کیفیت استاندارد پائینی دارند/در بخش دریافت ستاره‌های کیفیت گیر کرده‌ایم

asdasd
کد خبر : ۱۰۵۳۷۵۹

نماینده بندرانزلی، گفت: البته ما باید یک استاندارد حداقلی و الزامی را برای خودروهای تولید داخل هم درطراحی و هم در سایر امکانات و ویژگی‌ها در نظر بگیریم. ما اکنون دربخش دریافت ستاره‌های کیفیت گیر کرده‌ایم. اکثر خودروهای داخلی ما در بحث کیفیت در رقابت با تولید خارجی مشکل دارند و ستاره کمی دریافت می‌کنند؛ در حالیکه خودروهای خارجی اکثراً همه چهارستاره و بالاتر هستند.

احمد دنیامالی نماینده بندرانزلی در مجلس یازدهم درباره مشکلات موجود در بازار خودروی کشور و نقش مجلس در کمک به بهبود این بازار با توجه به پیشنهاداتی که در زمان بودجه مطرح شد؛ به خبرنگار ایلنا گفت: در جریان بررسی لایحه بودجه یکی از نمایندگان پیشنهاد کرد که سود بازرگانی یا همان تعرفه واردات خودروهای خارجی را از ۸۶% به ۵۰% کاهش دهیم تا به این ترتیب زمینه برای واردات خودروهای خارجی فراهم شود. هدف از این پیشنهاد هم این بود که کاهش سود بازرگانی خودروهای وارداتی باعث ایجاد رقابت در بازار خودروی داخل و به تبع آن افزایش کیفیت تولیدات داخل و همچنین تعادل قیمت‌ها شود.

وی افزود: البته این پیشنهاد مورد تصویب قرار نگرفت و همان عدد تعرفه ۸۶% که در گزارش کمیسیون تلفیق لایحه بودجه بود، تصویب شد.

دنیامالی در ادامه با تشریح نگاه‌های مختلفی که نسبت به بازار خودرو، کیفیت تولید، قیمت‌ها و واردات خودروهای خارجی وجود دارد، اظهار داشت: در مجموع پیرامون این مساله دیدگاه‌های مختلفی وجود دارد. یک نگاه می‌گوید اگر ما به خودروهای خارجی اجازه ورود به کشور بدهیم، به رقابتی شدن فضای بازار خودرو هم در قیمت و هم در کیفیت کمک می‌کند.

وی ادامه داد: اما بعضی از همکاران این اعتقاد را دارند که ما باید بازار خودرو را با سود بازرگانی بالا مدیریت کنیم و از این طریق حمایت از تولید داخل و اشتغالی که ایجاد می‌کند را دنبال کنیم. بعضی از همکاران هم یک فضای بینابین دارند؛ یعنی معتقد هستند که ما نمی‌توانیم ورود خودروهای خارجی را به کلی ممنوع کنیم.

نماینده بندرانزلی افزود: مشکل مهم ما این است که وقتی سود بازرگانی را کاهش دهیم الزاماً خودروهای باکیفیت وارد کشور نمی‌شود. سوابق چند سال اخیر را درنظر بگیرید که انواع و اقسام خودروها با برندهای مختلف وارد کشور شد اما الزاما همه آن‌ها باکیفیت نبودند. ما در گذشته برای اینکه یک برند وارد کشور شود شرایط احراز داشتیم یعنی باید از ارائه خدمات پس از فروش و وجود تعمیرگاه‌ها اطمینان حاصل می‌شد. در واقع یک سری مبانی حرفه‌ای داشتیم که همه آن‌ها در این سال‌ها زیر پا گذاشته شده‌اند.

وی ادامه داد: شما الان به خیابان‌ها نگاه کنید، پر شده است از خودروهایی که شاید نهایتاً ۱۰ هزار عدد از آن وارد شده اما شما مشکل خدمات پس از فروش دارید و می‌بینید که قطعات آن قاچاق می‌شود یا با قیمت‌های بالا در بازار به فروش می‌رسد.

دنیامالی درباره راهکار پیشنهادی برای برون‌رفت شرایط کنونی، گفت: به‌نظر می‌رسد که وزارت صمت باید یک برنامه مدونی را با همکاری وزارت اقتصاد و دارایی تهیه کند که هم کیفیت تولیدات داخلی را ارتقاء دهد، هم قیمت‌ها را تنظیم کند. یعنی به‌گونه‌ای نباشد که خودروی تولید داخل را با هر کیفیت و با هر قیمتی عرضه کنیم. قیمت محصول باید ارتباط مستقیم با کیفیت داشته باشد.

وی افزود: البته ما باید یک استاندارد حداقلی و الزامی را برای خودروهای تولید داخل هم در طراحی و هم در سایر امکانات و ویژگی‌ها در نظر بگیریم. ما اکنون در بخش دریافت ستاره‌های کیفیت گیر کرده‌ایم. اکثر خودروهای داخلی ما در بحث کیفیت در رقابت با تولید خارجی مشکل دارند و ستاره کمی دریافت می‌کنند؛ در حالیکه خودروهای خارجی اکثراً همه چهارستاره و بالاتر هستند.

نماینده انزلی گفت: در مجموع رسیدگی و حل کردن این مشکل به یک تعامل ویژه نیاز دارد و من به شخصه امیدوارم که مجلس در این دوره بتواند به شرایط بازار خودرو چه از لحاظ کیفی و چه از لحاظ قیمتی کمک کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز